מחר: שביתה באגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין ברשות המסים

במסגרת ההשבתה לא תהיה קבלת קהל, לא יטופלו בקשות הציבור, ולא ייערכו ביקורות • הרקע לשביתה הוא טענות ועד העובדים כי הנהלת רשות המסים מסרבת להיכנס למו"מ עם נציגות העובדים בנוגע לשורת צעדים חד-צדדיים הפוגעים בעובדי האגף, בזכויותיהם ובתנאי שכרם

בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר
בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר

כ-3,500 עובדי אגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין ברשות המסים יפתחו מחר (ד') בשביתה בכל היחידות ברחבי הארץ. במסגרת ההשבתה, שתחל בשעה 06:00 בבוקר, לא תהיה קבלת קהל, לא יטופלו בקשות הציבור, לא ייערכו ביקורות, ולא תיערך כל עבודה אדמיניסטרטיבית.

הרקע לשביתה הוא טענות ועד העובדים ברשות המסים כי הנהלת הרשות מסרבת להיכנס למשא-ומתן עם נציגות העובדים בנוגע לשורה של צעדים חד-צדדיים הפוגעים בעובדי האגף, בזכויותיהם ובתנאי שכרם, ביניהם פגיעה בתשלום השעות הנוספות והכוננויות ודרישות דרקוניות הפוגעות בזכות הדמוקרטית של העובדים להתארגנות.

בנוסף, העובדים טוענים כי בקרוב תוטמע תוכנה חדשה באגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין שתביא לפגיעה בשכרם ובתנאי עבודתם של העובדים, ובוטלו זכויות רבות שניתנו להם במשך עשרות שנים.

עוד נטען כי העובדים סובלים ממחסור הולך ומתמשך בכוח-אדם, המביא לעומס מטלות רב שמקשה עליהם לבצע את מלאכתם באופן יעיל ויסודי; ובמקביל חלה האטה בפרסום המכרזים למשרות שונות ברשות, דבר הפוגע באופק הקידום של עובדים רבים.

לטענת יו"ר ועד העובדים, ודים אבנשטיין, על אף פניות חוזרות מצד ההסתדרות והעובדים ודרישה להיכנס למשא-ומתן תוך הפסקת הצעדים החד-צדדיים, הנהלת הרשות נוקטת דרך של התעלמות גורפת ממצוקת העובדים, המבקשים להמשיך ולבצע את עבודתם.

בהודעת יו"ר הוועד לעובדי רשות המסים בנוגע להשבתה נכתב, בין היתר, כי "הנהלת רשות המסים ממשיכה להתעלם מזכויות העובדים ומסרבת להיכנס למשא-ומתן עם ועד העובדים על-מנת להסדיר את חילוקי הדעות בין הצדדים. כידוע לכם, עקב החלטות חד-צדדיות שהתקבלו על-ידי ההנהלה, נפגעו תנאי העבודה של העובדים, ואלה הם חלק קטן מההחלטות שהתגבשו עד כאן. הנהלת רשות המסים החלה לקדם שינוי מבני ארגוני באגפים שונים ברשות, תוך פגיעה בזכויות העובדים, וזאת מבלי להסדיר את השלכות השינויים עם ועד העובדים".

כמו כן, כאמור, לטענת ועד העובדים, עקב תוכניות פנימיות לשינויים בתוך רשות המסים, חלה האטה בפרסום המכרזים למשרות שונות ברשות. "כתוצאה מכך", נכתב בהודעה לעובדים, "אופק הקידום של עובדים רבים בתוך המשרדים הרלוונטיים נפגע, והנהלת הרשות מונעת מהם להתקדם למשרות בכירות יותר ולהתפתח".

לצד אי-פרסומם של מכרזים ומניעת קידום העובדים, בוועד עובדי רשות המסים טוענים כי יש עומס עבודה "בלתי נסבל" ביחידות השונות ומחסור הולך ומתמשך בכוח-אדם. "אנו מרגישים מדי יום את כמות המשימות הרבה והמטלות השונות אשר מתווספות על-ידי הנהלת הרשות, וזאת מבלי להתייחס לשחיקה הנגרמת לעובדים המסורים".

עוד נטען כי הנהלת רשות המסים החליטה בצעד חד-צדדי לפגוע בשכרם ובתנאי עבודתם של עובדי הרשות, באמצעות הטמעת תוכנת "המרכבה" באגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין. "תוכנה זו תוביל לביטול זכויות רבות שניתנו לעובדי הרשות במשך עשרות שנים", נטען.

בהודעה צוין עוד כי לאחר שהתברר כי אין להנהלת הרשות כל כוונה להסדיר את עילות הסכסוך עם ועד העובדים, לא נותרה כל ברירה, וכצעד אחרון, בתיאום ובתמיכתו המלאה של אריאל יעקבי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, הוחלט לפתוח בשביתה הכללית.

מיו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקבי, נמסר: "עשינו כל אשר לאל ידינו לשכנע את הנהלת הרשות שלא לנהוג בגבהות-לב ובאטימות. לצערי, ככל הנראה בתקופה כזאת אין מי שיקבל החלטות מתוך אחריות, והניהול הפך הפקר להחלטות של אנשים ללא אומץ. נעשית פה פגיעה בעובדים ללא דיון, ולזאת לא נסכים".

יו"ר ועד העובדים הארצי של רשות המסים, ודים אבנשטיין, ציין: "אני שב וקורא להנהלת רשות המסים לגלות אחריות, לפתוח במשא-ומתן עם ועד העובדים ולמנוע את הפגיעה בציבור, אשר כל-כולה נובעת מהתנהלותה של ההנהלה שמגלה אדישות מוחלטת לזכויות עובדיה המסורים. אנו רוצים לפתור את כל המחלוקות ולהמשיך להצעיד יחדיו את רשות המסים להישגים מדהימים". 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "הנהלת רשות המסים, משרד האוצר ונציבות שרות המדינה פועלים מול ההסתדרות בכל הנוגע למעבר לבניין ג'נרי ובמטרה להבטיח את תנאי עבודתם של עובדי הרשות. אנו קוראים לוועד לשוב לדרך הישר ואל שולחן המשא-ומתן, כי הנהלת הרשות תדאג לכל אחת ואחד מעובדיה, עם ובלי נציגות הוועדים".