הממשלה אישרה את החקיקה להצבת מצלמות בקלפיות

הממשלה אישרה גם את זירוז החקיקה, שמשמעותה כינוס הכנסת ה-21 והעברת החוק בהליך חקיקה מזורז של כ-12 שעות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ

הממשלה ה-34, המכהנת ללא אמון הכנסת אחרי אי-הצלחת נתניהו להרכיב ממשלה, הצביעה פה-אחד לאישור חוק המצלמות. בנוסף, הממשלה גם אישרה את הדילוג והזירוז של הכללים בדרך לחקיקה, כך שלא יצטרכו לחכות שבועיים מיום הנחת החוק עד להעלאתו למליאה.

המשמעות של כך היא כינוס הכנסת ה-21, המתפקדת באורח זמני עד לבחירות, והעברת החוק הליך חקיקה מזורז ומסורס תוך כ-12 שעות.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הבהיר בימים האחרונים כי הוא לא יעכב את החוק, על אף שמדובר בהליך חקיקה חריג ביותר, שאינו נמצא בהסכמה בין הקואליציה הזמנית (לא הוקמה קואליציה, כאמור) לבין האופזיציה הזמנית ולמעשה מהווה כפיית עמדת מממשלה ללא אמון על שאר סיעות הבית.

יצוין כי בכנסת ה-21, שהתפזרה בחוק ב 29 במאי, לא הוקמה ועדת חוק חוקה ומשפט האמורה לדון בהצעת חוק שכזו, וממילא אין זמן עד למערכת הבחירות לקיים הליך חקיקה מלא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך הישיבה כי "אני מבין למה לפיד, גנץ וליברמן מסכימים עם הרשימה המשותפת נגד פיקוח במצלמות על הקלפיות, כדי לאפשר זיופים וגניבת בחירות. אני לא מבין למה הגורמים המשפטיים מעלים טיעונים טכניים מופרכים במקום להתייצב בעד שמירה על טוהר הבחירות, במקום לעשות את תפקידם".

בפני חברי הממשלה הוצגה חוברת מטעם משרד יחסי הציבור קייזלר-ענבר. בחוברת יש 31 עמודים המפרטים לדעת משרד יחסי הציבור את בעיות טוהר הבחירות בחברה הערבית והיא נושאת את סמל המדינה ונחזית להיראות כאילו מדובר בעבודה של גורם רשמי מטעם המדינה. על בסיס החוברת הזו, הצביעו חברי הממשלה פה-אחד בעד זירוז חקיקת חוק המצלמות.

עטיפת החוברת
 עטיפת החוברת

בזירה הפוליטית הגיבו על אישור חוק המצלמות בממשלה. יו"ר העבודה-גשר, ח"כ עמיר פרץ אמר כי "לא ניתן לביבי לחטוף את הבחירות. אם החוק יעבור בשלוש קריאות, נגיש עתירה לבג"צ. לשם הפחדת בוחרים בחברה הערבית, מהלך מתובל בריח חריף של גזענות, הוא מוכן לכופף את מערכות המדינה והחוק. חוק המצלמות הוא חוק פסול שדגל אדום מתנוסס מעליו. העבודה גשר מתחייבת להציב ביום הבחירות מאות פעילים שימנעו מהצלמים של ביבי להפריע לאזרחים לממש את זכותם הדמוקרטית".

ח"כ סתיו שפיר מן המחנה הדמוקרטי אמרה: "בדרך שבה העבירה הממשלה עכשיו את חוק המצלמות - דריסה מוחלטת של הכנסת - היא יכולה גם להעביר חוק לביטול הבחירות לתמיד. ככה, באותה השיטה. למרות התנגדות היועמ"ש, ועדת בחירות והכנסת. זו לא דמוקרטיה כשראש הממשלה גונב את הבחירות. תתעוררו, גם ברחוב וגם בתקשורת. יש לנו 9 ימים לעצור את זה".

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר: "מי שמערער על ההליך הדמוקרטי הבסיסי ביותר, לא ראוי להנהיג את המדינה. נתניהו רוצה לפגוע בלגיטימציה של תוצאות הבחירות העתידיות, ומכין את הקרקע לכאוס ביום הבחירות ואחריהן. כחול לבן תגבה כל החלטה של ועדת הבחירות המרכזית והיועץ המשפטי לממשלה, ותילחם למען טוהר הבחירות. את התשובה לנתניהו ניתן בקלפי".

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה צייץ כי "ביבי יודע שזה בלפור או מעשיהו. הוא יעשה הכל כדי לעורר הצבעת פאניקה בימין ולדכא הצבעה של ערבים. הם בכלל לא רוצים להעביר את חוק המצלמות - הם רוצים שייחסם. הוא מכין את הקרקע ליום בו יצהיר 'הערבים גונבים את הבחירות!' ובמקרה של הפסד גם יערער על התוצאות".

בתוך כך, נשיא המדינה ראובן ריבלין קיבל לידיו היום את דוח גיוון שירות התעסוקה ואמר באותה ההזדמנות כי הוא מבקש לחזק את ידיהם של חברי ועדת הבחירות המרכזית ואת ידיו של המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר ואת ידיו של היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט "מול המתקפות הפוליטיות נטולות הבסיס ואף חסרות האחריות, אותן הם חווים בימים אלה".

"אני מבקש לדחות בשאט נפש את הניסיונות לערער את אמון הציבור בגופים אלה ובמקצועיות המובילה אותם בתהליך ההערכות לבחירות הקרובות", אמר הנשיא.