ממה התעלם ח"כ יואב קיש כשטען שמתנכלים לערוץ 20?

לאחר פרסום ההקלטות שבהן נשמע רה"מ דורש משר התקשורת לשעבר איוב קרא להתערב ולהציל את ערוץ 20, ח"כ יואב קיש טען כי נתניהו רק הגן על ערוץ 20 מאפליה • בדקנו מה עשו לערוצים אחרים • המשרוקית של גלובס

אחת ההצדקות שנתנו תומכי ראש הממשלה להתערבותו לטובת ערוץ 20 הייתה שהערוץ, המזוהה עם הימין, סבל מאפליה. "למה ערוץ 20 עמד להיסגר?", שאל ח"כ יואב קיש מהליכוד בראיון לרשת 13, אחרי שהתפרסמו השיחות בין בנימין נתניהו לשר התקשורת דאז איוב קרא, וענה: "כי רצו לגבות ממנו קנסות שמערוצים אחרים לא גבו. ויש פה אכיפה בררנית מול העיניים של ראש הממשלה".

ערוץ 20 הוא אחד משורת ערוצים ייעודיים שיזמה הממשלה בסוף שנות ה-90. כל ערוץ כזה מופעל בידי זכיין שזכה במכרז, בו התחייב לעסוק בתוכן מוגדר: מוזיקה ישראלית; תוכניות בערבית; תוכניות ברוסית; ומורשת יהודית - הנישה של ערוץ 20. כולם כפופים למועצת הכבלים והלוויין, שמוסמכת להטיל עליהם עיצומים כספיים (מעין קנס) אם לא עמדו בהתחייבותם.

האם ערוץ 20 הוא היחיד שנקנס? הנה העובדות. ערוץ 20 פועל מכוח המכרז לערוץ מורשת, שפורסם ב-2012 וקבע כי כל שידורי הערוץ יהיו בעלי זיקה ליהדות. מאז 2014 נשמעו טענות שהערוץ חורג מההוראות, בין השאר בשידור חדשות. עיצום ראשון של 100 אלף שקל הוטל עליו ביוני 2015, ועד אוגוסט 2017 נוספו עוד ארבעה.

אבל עונשים כאלה לא נחסכו משלושת הערוצים הייעודיים האחרים. לפי פירוט שהעבירה לנו מועצת הכבלים והלוויין, כולם נקנסו לפחות פעם אחת. החלוץ היה ערוץ המוזיקה 24, שכבר באוגוסט 2013 נדרש לשלם כ-100 אלף שקל על הפרות בתוכנית "אייל גולן קורא לך". העיצום הראשון על ערוץ 9 הרוסי הוטל בספטמבר 2013, והעיצום על ערוץ הלא TV בערבית הוטל בספטמבר 2016.

בתשובה לפנייתנו הודה ח"כ קיש כי "להרבה ערוצים היו חריגות וחויבו בקנסות", אבל "לא אכפו עליהם תשלום, ורק לערוץ 20 איימו בחילוט ערבויות". ממועצת הכבלים והלוויין, לעומת זאת, נמסר כי עד היום נגבו כל כספי העיצומים. ערוץ 20 הרבה בחריגות, ולכן נשקל לחלט את הערבויות שלו, אבל האיום לא מומש.

צרת רבים - עיצומים על ערוצים
 צרת רבים - עיצומים על ערוצים

בשורה התחתונה: דברי קיש לא נכונים ברובם. מאז 2015 הטילה מועצת הכבלים והלוויין עיצומים כספיים על כל ארבעת הערוצים הייעודיים. רק לגבי ערוץ 20 נשקל חילוט הערבויות בשל הפרות חוזרות.

● תחקיר: ארן רונדל