הסכסוך סביב חברת ההייטק הישראלית שהונפקה לאחרונה באוסטרליה, ואיך שורבב אליו שמו של איל קיציס

עיתון אוסטרלי פרסם כתבה על מייסד ומנכ"ל אפסווילאג', מקס בלובנד, ובה טענות של בעלי מניות בחברה אחרת שהקים - LiveLens, שנמצאת בפירוק ועומדת במוקד סכסוך משפטי בישראל • בין אלה נמצא גם קיציס, שהביקורת שלכאורה השמיע מוכחשת ע"י החברה

רק לפני שבועיים הונפקה באוסטרליה החברה הישראלית AppsVillage (אפסווילאג'), והשבוע היא עלתה לכותרות בעיתון האוסטרלי הנפוץ The Australian - אם כי לא בהכרח בנסיבות שמשמחות את הנהלתה. בכתבה שפרסם הכתב דיוויד סוואן הוא מצטט טענות של בעלי מניות בחברה אחרת של מייסד ומנכ"ל אפסווילאג', שמוכחשות בכל תוקף על-ידי אנשי החברה. גם שמו של הסטנדאפיסט ומנחה תוכנית הטלוויזיה "ארץ נהדרת", אייל קיציס, משורבב לסיפור.

אפסווילאג' מפתחת פלטפורמת SaaS (תוכנה כשירות) בענן, המספקת לעסקים קטנים ובינוניים אפשרות ליצור ולנהל אפליקציות לקידום עסקיהם. החברה הונפקה בסוף אוגוסט בבורסת ASX האוסטרלית כשגייסה 5 מיליון דולר אוסטרלי לפי שווי של כ-13.3 מיליון דולר אוסטרלי (כ-32 מיליון שקל), וכיום היא נסחרת בשווי דומה.

את החברה הקים ומנהל מקס בלובנד, שהקים בעבר את חברת LiveLens (לייבלנס) שעומדת במוקד סכסוך משפטי (שעדיין לא הוכרע) בישראל. לייבלנס, שפיתחה אפליקציה לשידור חי של וידיאו מהטלפון הנייד, נמצאת כיום רשמית בפירוק, ואנשי עסקים שהשקיעו בה טענו בכתבה ב-The Australian כי בלובנד פתח עסק חדש באוסטרליה כדי להימנע מביקורות בבית (בישראל) . מנגד, רואי החשבון של בלובנד טוענים כי התהליך היה שקוף ואמין.

בכתבה מצוטט איש עסקים קזחי, זברגלי קסיקבייב (Zhabbargali Kessikbayev), שהשקיע בלייבלנס 4 מיליון דולר, ולדבריו בלובנד ביקש ממנו להזרים הון נוסף לחברה ואיים כי משקיעים אחרים ידללו את חלקו בלייבלנס אם לא יעשה זאת.

איש העסקים טוען שהמשקיעים הפוטנציאליים האחרים עליהם דיבר בלובנד היו פיקטיביים, וכי חתם על הסכם להשקיע עוד 4 מיליון דולר בחברה על בסיס מצגי השווא של בלובנד. לטענתו, "כשהשקעתי בלייבלנס נחשפתי לפרקטיקות עסקיות ופרטיות לא מקובלות של היזם ושל אביו, זיגמונד בלובנד. הנורמות כללו אי-דיווח של עסקאות בין מקס לזיגמונד, עסקאות לא חוקיות של מימון בין שתי החברות ושימוש בהשקעתי למימון משכורות מנופחות".

זה המקום לציין שזיגמונד בלובנד, האב, עומד בראש חברת ALD שנסחרת בבורסה בת"א והודיעה לאחרונה שבכוונתה לקדם הנפקה באוסטרליה של חברה בת שלה. לדברי איש העסקים הקזחי, "מצער שבורסת ASX בוחרת להתעלם מהמצב הבעייתי של אנשים עם מוניטין רע בראש החברה".

משקיע אחר, איוון קרבצ'נקו, מסר לעיתון האוסטרלי הצהרה שלפיה משפחת בלובנד הונתה אותו, לכאורה. "כשהמעשים שלהם הפכו גלויים בבתי המשפט בישראל, הם בחרו לברוח לאוסטרליה בדרכים נפתלות ולפתוח פעילות חדשה ב-ASX", מצוטט קרבצ'נקו.

כאן נכנס לתמונה קיציס, שהיה גם הוא בעל מניות בלייבלנס. בעיתון נכתב כי התקבלה הצהרה שמיוחסת אליו, שלפיה "השקעתי (בחברה) לפני זמן רב אבל לעולם לא אראה את הכסף שוב". אלא שבהמשך עולים ספקות בנוגע לדברים המיוחסים לו, משום שבתגובת אפסווילאג' נכתב כי "לאחר שיצרנו קשר עם איל קיציס, הובטח לנו שההצהרה המתיימרת להיות ממנו היא שקרית לחלוטין. קיציס ציין כי הוא מכבד ותומך בהתנהלותו של מקס בלובנד".

רוה"ח הישראלים של אפסווילאג' "מעידים על השקיפות והאמינות"

הדוברת של בלובנד ציינה עוד בתגובה לעיתון האוסטרלי כי הטענות חסרות בסיס, וכי הן מגיעות על רקע הליכים משפטיים של לייבלנס נגד המשקיע (קסיקבייב) ותביעת נגד שלו. "עד היום, אף אחת מטענות המשקיע לא אושרה על-ידי בית המשפט, והוא משתמש בתקשורת כאמצעי להפעלת לחץ על בלובנד ולייבלנס בתקווה שימשכו את התביעות נגדו", מצוטטת הדוברת. "מקס בלובנד ולייבלנס בטוחים במצבם המשפטי מול המשקיע. אין כל קשר בין לייבלנס לאפסווילאג', שהונפקה בהצלחה באוסטרליה וזכתה לאמון המשקיעים".

החברה אף שלחה לעיתון האוסטרלי מכתב שעליו חתמו מספר משקיעים שהשקיעו בעבר בלייבלנס וכיום מחזיקים במניות אפסווילאג', ולדבריהם ההתנהלות העסקית של מקס ובני משפחתו הייתה ללא רבב. עוד מוזכרים רואי החשבון שליוו את אפסווילאג' להנפקה, אלי הדדי מ-KPMG וליאור שחר מ-BDO, המעידים על השקיפות והאמינות של ניהול עסקיו של בלובנד.

ומה הלאה? מניית אפסווילאג' אומנם ירדה ב-10.3% אתמול (יום לאחר פרסום הכתבה) באוסטרליה, אך התאוששה ועלתה היום ב-8.6%. בכל הקשור לחברה הבת של ALD, עד כה לא דווח על התקדמות בתהליך ההנפקה של החברה הבת; ALD הודיעה לפני חודשיים שהיא נמצאת בשלבים ראשוניים ומקדמיים של התהליך. ההליכים המשפטיים בין המשקיע לחברת לייבלנס נמשכים גם הם.