מפעילים סלולריים חוששים שחוקי נייטרליות הרשת יקשו עליהם בדור החמישי

במשרד התקשורת מרגיעים: כל עוד המפעילים לא פוגעים במתחרים הפועלים על הרשת, אין מצב שהנייטרליות ברשת תפגוש את הדור החמישי בסלולר

שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר
שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

מפעילים סלולריים דורשים הבהרות במכרז הדור החמישי סביב הוראות החוק בנושא נייטרליות הרשת - כך נודע ל"גלובס". מדובר בהבהרות שנועדו להקל על המפעילים לתעדף תנועה ברשת - סוגיה שממנה חוששים המפעילים לפגוש בעת מתן שירותים מתקדמים בדור החמישי.

לדברי גורמים מקרב החברות, הדור החמישי בסלולר נבנה ותוכנן בעולם כך שיוכל לאפשר למפעיל למכור שירותים מתקדמים ולהקצות משאבים ללקוחות מסוימים. כך למשל, רכבים אוטונומיים דורשים משאבים מאד ספציפיים שהרשת יכולה להקצות, אך מטבע הדברים גם התמורה צריכה להיות בהתאם.

בדור החמישי הסוגיה הזו צפה ועולה ביתר שאת, ובמשרד התקשורת מודעים לסוגיה, אם כי לא ברור האם תהיה לה התייחסות במכרז עצמו, כיוון שמדובר בסוגיה משפטית רחבה. כך למשל צפויים המפעילים לדרוש פרמיה יותר גבוהה עבור שירותי דור חמישי, בין אם מדובר על איכות שירות, מהירות או חומת נפח גלישה. השאלה המשפטית היא האם אופציה כזו קיימת לנוכח פרשנות החוק.

נייטרליות הרשת נועדה למנוע אפליה של לקוחות, ונועדה גם למנוע פגיעה בתחרות, כלומר שהמפעילים לא יפגעו במתחרים שפועלים על גבי הרשת שלהם ושעשויים להתחרות בהם. ככל שהדור החמישי יציע יותר שירותים מתקדמים, תתעורר השאלה האם המפעילים יהיו אלה שיספקו את השירותים, או שיהיו גופים עסקיים חיצוניים שירצו לספק שירותים וטכנולוגיות על גבי הרשת שלהם.

לדברי בכירים במשרד התקשורת, למפעילי הסלולר אין סיבה לחשוש כל עוד הם לא פוגעים במתחרים. מה שקשור לתיעדוף של תנועה עבור לקוח א' על פני לקוח ב', לא פוגש בכלל את הנייטרליות ברשת. מדובר בפרקטיקה לגיטימית לגמרי וחוקית שמתרחשת. מפעיל נותן ללקוח א' מהירות יותר גבוהה או איכות שירות גבוהה יותר, וזה לא מהווה פגיעה בנייטרליות הרשת. לצורך העניין, כיום בזק משווקת מהירויות שונות, אבל קצב ה-100 מגה מקבל תיעדוף, וזה לא מהווה בעיה. לכן כל העניין של הקצאת משאבי רשת (בשפה המקצועית - network slicing) פר לקוח לא פוגש את נושא הנייטרליות.

לדברי אותם גורמים, יש הרבה מאד שימושים ברשת שיקבלו תיעדוף שהוא בכלל לא שימושים אינטרנטיים. לצורך העניין, הקצאת משאבים למכשור רפואי או מצלמות. שום דבר בחוק לא אומר למפעיל לא להעדיף סוגים מסוימים של שירות על גבי שירותים אחרים באופן כללי.

עוד ציינו הגורמים כי במשרד התקשורת פועלים באופן כללי על-פי הגישה האירופית, שגורסת כי הנייטרליות נועדה לוודא שהמפעילים לא עושים משהו אנטי-תחרותי עם האינטרנט שלהם.