איך מצליחות המפלגות החרדיות להגיע אל כל הקהלים שלהן

כדי להגיע עם מסר אחיד מפלגתי לכלל הציבור, המפלגות החרדיות משתמשות בכלי תקשורת יעיל ממוקד ואישי: קווי השיחות החרדיים • חברות תקשורת חרדיות מספקות מספרי טלפון שהן רוכשות מבזק וחברות הסלולר, ומעניקות פלטפורמות טכנולוגיות להעברת מידע, הקלטות, קבלת הודעות, העברת מסרים וגיוס

חרדים בירושלים /  צילום:צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
חרדים בירושלים / צילום:צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

במערכות הבחירות האחרונות ובעיקר זו שתסתיים כעת, מתאפיינות בשימוש נרחב וגובר במדיה הדיגיטלית, ברשתות החברתיות לסוגיהן ובטכנולוגיות מתקדמות לאיסוף נתונים ולהפצת תעמולה. אבל מה עושים עם הציבור החרדי שחלק ניכר ממנו כלל לא משתמש במדיה הדיגיטלית, ובוודאי לא רואה טלוויזיה? אמנם החשיפה לטלפונים חכמים בחברה החרדית גדלה והולכת ולטענת גורמים מסחריים העוסקים בכך, כרבע או יותר מהחרדים הבוגרים מחזיקים שני טלפונים, האחד "כשר" והשני טלפון חכם, לרוב כזה שבו מותקנות תוכנות סינון לתכנים לא ראויים. הטלפון השני נועד בעיקר לצרכי עבודה. ומה עם כל היתר? שיעור החרדים באוכלוסייה מוערך ביותר מעשרה אחוזים, קרי כ -650 אלף בעלי זכות הצבעה, ושתי המפלגות החרדיות קיבלו בבחירות 510 אלף קולות. בהנחה מושכלת שכמה עשרות אלפים מהם הם מצביעי ש"ס שאינם חרדים, הרי ששיעור ההצבעה בציבור החרדי הגיע באפריל לכ -75% לעומת 68% השיעור הכללי. איך מצליחות המפלגות החרדיות להגיע אל כל קהל המצביעים?

בחברה קהילתית כמו החרדית, אמצעי התקשורת הם בחלקת מסורתיים כלומר העיתונים החרדים שרובם מפלגתיים, ודרך רשתות הקשר הפנימיות של הקהילות החרדיות השונות, החסידויות, הישיבות, בתי הכנסת ואפילו המקוואות. אבל כדי להגיע עם מסר אחיד מפלגתי לכלל הציבור, המפלגות החרדיות משתמשות בכלי תקשורת יעיל ממוקד ואישי.

קווי השיחות החרדיים המעניקים שירותים בתחומים רבים ומגוונים לקהל החרדי המחזיק בטלפונים "כשרים" חסרי יכולת גלישה וקבלת ושליחת מסרונים (אסמסים). טכנולוגית זה עובד כך, חברות תקשורת חרדיות מספקות מספרי טלפון שהן רוכשות מבזק וחברות הסלולר, ומעניקות פלטפורמות טכנולוגיות להעברת מידע, הקלטות, קבלת הודעות, העברת מסרים וגיוס. והמפלגות רוכשות את הפלטפורמות ומתחזקות אותן כקוו מידע היוצר קשר עם הבוחרים. הנתונים של החברות המפעילות מצביעים על מיליוני דקות של שיחות שמגיעות אל קווי המידע המפלגתיים בשבועות האחרונים, זרם שמתגבר והולך ככל שמתקרבים לבחירות

ספי לנצ'נר מחברת "ימות המשיח" אומר כי השירותים הקוליים הטלפוניים הללו, מספקים מידע כללי לציבור כמו למשל האודיו של שידורי התעמולה, שידורים של עתרות הבחירות ונאומי הרבנים והפוליטיקאים, פניות ישירות להצבעה ולפעילות בשורות המפלגות לקראת הבחירות, העברת מידע פרטני לקבוצות פעילים של המפלגות ועוד.

אחת מהתוכנות המתקדמות המופעלות היא המרה של הודעות קוליות לטקסט. כלומר המתקשרים מתבקשים להגיב לפניות או לשאלות, וההודעות מומרות לטקסטים העולים במאגרי המידע הממוחשבים של המפלגות. שם מתבצע חיפוש דיגיטלי על פי מילות מפתח והתשובות ממיינות את התגובות לקבוצות שכל אחת זוכה להתייחסות. למשל אם מישהו השאיר הודעת תמיכה, יתקשרו אליו לגייסו לפעילות וירשמו את שמו במאגר המצביעים הבטוחים שצריך להוציא להצבעה, אם מישהו העלה שאלה, הוא יקבל שיחה עם תשובה וכו'.

השירות הטלפוני הזה משמש גם כמעין מאגר קבוצות וואטסאפ קוליות שבהן מועברות הנחיות לפעילי הקבוצה, מתקיימים דיונים ונאספים נתונים. והכל בהודעות קוליות והקלטות.

ומי המפלגות הפעילות ביותר? שני פלגי יהדות התורה, אגודת ישראל ודגל התורה מחזיקות קווים רשמיים של המפלגה ועוד קווים משניים שבהם בעיקר העברת נאומים עצרות ומידע חדשותי הנוגע לבחירות. הקווים הרשמיים הם אלה המתוחכמים יותר המשתמשים בטכנולוגיות שפורטו לעיל ויהוו חלק חשוב במערך המבצעי של יהדות התורה ביום הבחירות. אליהן ינוקזו הנתונים מהקלפיות על ידי חברי ועדות הקלפי, מהן יצאו ההנחיות לפעילים ובעיקר שם ינתבו את מאות אלפי השיחות המוקלטות הממריצות לצאת ולהצביע, לקהל החרדי.

ש"ס מפעילה בעיקר קווים להעברת העצרות הנאומים והראיונות של בכירי המפלגה ובראשם אריה דרעי ושל הרבנים תומכיה וחברי מועצת חכמי התורה. ההקלטות של הרב עובדיה יוסף ז"ל מייסד ש"ס, פופולריות במיוחד. הקווים האלה ישמשו חלק מהפלטפורמה להעברת המסרים הממריצים להצבעה ביום הבחירות.

המפלגה השלישית הפעילה במגזר הזה היא עוצמה יהודית. ושימו לב לזה, לפי נתונים שנאספו דווקא הקווים של עוצמה יהודית הם הפופולריים יותר מבין כל המפלגות, ועד כה עברו בהם מיליוני דקות שיחה מציבור משתמשי השירותים הטלפוניים הללו. לעוצמה יש תומכים לא מעטים בציבור החרדי. אך האם הדבר מעיד על עליה של ממש בשיעור ההצבעה עבורם בבחירות האלה? לאחר הספירה נדע. מה שברור הוא כי המפלגה משקיעה לא מעט זמן וכוח אדם בהפעלת הקווים, קבלת ההודעות, העברת המידע, העלאת המסרים המוקלטים והנאומים ועוד.

לפני חודשיים פרסמנו ב"גלובס" את המגבלות שמטילה ועדת עסקנים על המספרים הללו, לכאורה ממניעים של שמירת המוסר בפועל בשל שיקולים עסקיים וזרים, ואת המרי נגד הוועדה. לוועדה סמכות להורות לחברות הטלפון לנתק קווים מסוימים מהשירותים הקוליים של קווי הטלפון הכשרים. כעת מתברר כי הוועדה הנשלט על ידי עסקני אגודת ישראל ובעיקר מחסידות גור, פסלה את קו השירות הקולי בשם "דרך המלך" שהעביר מסרים של ש"ס' השותפה החרדית של יהדות התורה, אשר מתחרה עימה על חלק מהקולות החרדיים. רק לחץ פוליטי שהפעילה שס על ראשי אגודה ועל הוועדה הביא בסופו של דבר לחידושו של הקו הזה.

קווי השירות הללו משמשים כאמור גם פלטפורמות משלוח הודעות קוליות אל הטלפונים של המצביעים הפוטנציאליים ביום הבחירות עצמו. לנצ'נר אומר כי בבחירות באפריל שלחו המפלגות החרדיות 4 מיליון הודעות כאלה ביום הבחירות בלבד, דרך החברה שלו, ויש עוד לא מעט חברות העוסקות בכך. עלות מסרון כזה היא 10 אגורות, כלומר כל מפלגה חרדית משקיעה מיליוני שקלים רק על משלוח אותם מסרונים קוליים "כשרים" ביום הבחירות. אם לשפוט לפי תוצאות הבחירות באפריל 8 מנדטים לכל אחת משתי החרדיות, התוצאות הצדיקו את ההשקעה.