בעקבות פיצוץ המכלית, האמריקאים מחריפים הטון מול איראן

אם שלשום הנשיא טראמפ עוד צייץ כי הוא ממתין למידע מהסעודים, אתמול כבר פרסמו בכירים אמריקאים האשמה ישירה כי המתקפות יצאו מאיראן עצמה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הממשל האמריקאי פרסם תמונות לוויין וצילומי אוויר של הפגיעה במתקני הנפט הסעודים שלשום, פגיעה ששיתקה מחצית מהפקת הנפט של יצואנית הנפט הגדולה בעולם, 5.7 מיליון חביות ביום. לפי הצילומים, יש 11 פגיעות ישירות הן במכלי ענק לאחסנה והן במתקני זיקוק, ועשן רב אופף את האזור.

הפצצת המכלית בערב הסעודית / צילום:
 הפצצת המכלית בערב הסעודית / צילום:

הסעודים הודיעו כי כדי לחפות על הפגיעה ישתמשו במלאי החביות שברשותם העומד על יותר מ-200 מיליון חביות, ובכך מיתנו מעט את העליות במחירי הנפט שהגיעו בשיאן ל 17% ובצהריים התמתנו לכ 10%. תהליך השיקום של המתקן יארך כמה חודשים אך לפי בכירים סעודים בתוך שבועות תתחדש ההפקה של 3 מיליון חביות ביום, יותר ממחצית מהתפוקה שהופסקה בשל הפגיעה.

סעודיה ממתינה לתגובת ההנהגה האמריקאית, וזו מחריפה אט-אט את התבטאויותיה. אם שלשום הנשיא טראמפ עוד צייץ כי הוא ממתין למידע מהסעודים, אתמול כבר פרסמו בכירים אמריקאים ובהם שר החוץ מייק פומפיאו האשמה ישירה כי המתקפות יצאו מאיראן עצמה, וזו כבר עליית מדרגה של ממש. שר האנרגיה האמריקאי ריק פרי אמר הבוקר בישיבה של הסוכנות לאנרגיה אטומית בווינה כי מפורשות כי איראן אחראית לתקיפה, וכי "התנהגות כזו צריכה לשאת בתוצאות". עוד אמר כי "זו הייתה מתקפה מכוונת על הכלכלה העולמית ועל שוק האנרגיה העולמי. למרות המאמצים הזדוניים של איראן, אנחנו בטוחים שהשוק יתאושש במהירות".

טראמפ הוסיף סיבוב של 180 מעלות מהכרזה קודמת שלו ומודיע בציוץ כהרגלו, "זה לא נכון שהסכמתי להיפגש עם נשיא איראן רוחאני ללא תנאים מקדימים. פייק ניוז". אלא שהקלטה של מסיבת עיתונאים מלפני שבוע מראה כי לאחר שהודיע כי הוא מוכן להיפגש עם רוחאני, ענה בתשובה לשאלה "ללא תנאים מוקדמים". בכל מקרה, מדובר בהחרפה של האמירות, אלא שבינתיים אין תגובה ממשית - גם לא הודעה על שליחת עוד כוחות למפרץ.

להסלמה בעימות במפרץ הפרסי מצטרף דיווח בתקשורת האיראנית, ולפיו כוח של משמרות המהפכה השתלט על עוד מכלית נפט על אחד עשר מלחיה לא רחוק ממצרי הורמוז. לפי הדיווח המכלית יצאה דווקא מנמל באיראן ובה נפט מוברח שיעדו היה נמל באיחוד האמירויות. מדובר בידיעה מוזרה מעט, שכן העיצומים מופעלים על איראן עצמה, ולא ברור מי הגורם המנסה להבריח נפט ומוצריו מחוץ לאיראן.