"לבחון את הסכם ההפצה של דואר ישראל עם אמזון בראי דיני התחרות"

לשכת המסחר נגד דואר ישראל: פנתה במכתב לרשות התחרות בבקשה לבחון את הסכם ההפצה עליו חתם הדואר עם ענקית המסחר המקוון • דואר ישראל: "אין תגובה"

אמזון / צילום: shutterstock
אמזון / צילום: shutterstock

מוקדם יותר השבוע נחשף ב"גלובס" כי דואר ישראל חתמה על הסכם הפצה עם ענקית המסחר המקוון אמזון לקראת תחילת פעילותה בישראל. ההסכם, שהוגדר כבלעדי ואמור להיכנס לתוקף ב-1 באוקטובר, עורר את זעמם של לא מעט גורמים, ובראשם מתחרים או ספקים החוששים שיעילותה של דואר ישראל לא תאפשר לשמור על הסטנדרטים הגבוהים שמעניקה אמזון ללקוחותיה בעולם בשילוח מהיר ויעיל.

על הרקע הזה פנה הבוקר (ד') איגוד לשכות המסחר לממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, במכתב ובו דרישה כי תבחן את ההסכם המדובר בראי דיני התחרות.

בדואר ישראל סירבו להגיב היום לדברים או לפרט בנוגע למהות ההסכם.

לטענת סמנכ"ל משפט וממשל באיגוד לשכות המסחר, עו"ד שלומי לויה, "דואר ישראל מהווה כבר היום מונופול". על-פי דוח מבקר המדינה מחודש אוקטובר 2018, 99% מהיבוא האישי במדינה במקטע שחרור הטובין מהמכס נעשה על-ידי דואר ישראל. רק 1% נעשה על-ידי חברות השילוח הפרטיות.

לטענת לויה, "באמצעות ההסכם מעקרת חברת דואר ישראל כל אפשרות לשינוי ולהרחבת התחרות, באשר היא נועלת את אפשרות השילוח מענקית הסחר העולמי, חברת אמזון, ומאפשרת לבצע את השילוח רק באמצעותה. למהלך זה יש פגיעה כפולה בתחרות, הן במגזר העסקי והן בצרכן".

בתגובה לפרסום הראשון ב"גלובס" מסרה מוקדם יותר השבוע דואר ישראל כי "החברה מנועה מלהגיב בנושאים עסקיים". ככל הידוע, אמזון נערכת להשקת הפעילות שלה בישראל לקראת סוף השבוע הקרוב.

מוקדם יותר החודש ביקשה אמזון מהמוכרים להיות מוכנים החל מהשבוע שאחרי 12 בספטמבר, תוך שהיא מציינת כי מרגע ההשקה, התנועה באתר המקומי תזנק, ואף מדגישה: "תנו עדיפות למוצרים שיכולים להימכר טוב בראש השנה ולבסט סלרס". עוד ביקשה אמזון מהמוכרים לוודא שהמחירים שלהם תחרותיים ושהמבצעים שלהם נגישים, ולהשלים את הבדיקות לקראת העלייה לאוויר.

כבר תקופה שאמזוו עושה מאמצים כבירים להשלים את ההשקה שלה לקראת תקופת החגים בישראל, ועתה מסתמן כי היא נחושה לעמוד בכך.