תאגיד השידור הציבורי ייצא למכרז על הקמת מערכת מדידת רייטינג עצמאית

לקראת הפרישה מוועדת המדרוג, ב"כאן" יערכו מכרז לבחירת ספק שיקים עבורם מערכת מדידת רייטינג עצמאית • המטרה: מערכת שתמדוד את נתוני הצפייה בכל אמצעי המדיה - טלוויזיה, רדיו ודיגיטל - ותספק נתון מספרי משוקלל אחד • בינתיים נפגשו אנשי התאגיד עם חברת נילסן

מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ'
מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ'

תאגיד השידור הציבורי יערוך מכרז לבחירת ספק שיקים עבורו מערכת מדידת רייטינג עצמאית - כך נודע ל"גלובס". התאגיד מעוניין במערכת מדידה שתמדוד את הצפייה בתכניו בכל אמצעי המדיה (רדיו, טלוויזיה ודיגיטל) ותספק נתון מספרי אחד המשקלל אותם.

עוד נודע כי כחלק מהבדיקות להיתכנות הקמת מערכת מדידה נפגשו בתאגיד עם חברת נילסן, שהפסידה במכרז למדידת הרייטינג של ועדת המדרוג. בישיבת מועצת התאגיד האחרונה אושר לצאת למכרז, ועתה נערכים להוציא את ההחלטה לפועל.

עד היום סופקו נתוני הצפייה של תאגיד השידור "כאן" על-ידי ועדת המדרוג, בה חברים ערוצי הטלוויזיה השונים וכן נציגי חברות הפרסום, איגוד השיווק והרשות השנייה. אלה מממנים את פעילות ועדת המדרוג ונושאים בעלות הפעלת הפיפל מיטר שבאמצעותו נמדדים נתוני הרייטינג. עלות המדידה עומדת על כ-10 מיליון שקל בשנה, מתוכם שילם התאגיד כמיליון שקל לשנה.

במשך תקופה ארוכה טענו אנשי "כאן" כי המדידה כפי שהייתה קיימת עד עתה לא משקפת את פעילותו נכוחה, שכן חלק משמעותי מהצפייה בשידוריו נעשית בדיגיטל - בעיקר ביוטיוב. לכן הודיע מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ כי אם לא יחול שינוי בצורת המדידה, התאגיד יפרוש מוועדת המדרוג.

הצורך לשלב בין נתוני הצפייה בטלוויזיה לנתוני הצפייה בדיגיטל ולספק לשוק מספר אחד שיבהיר כמה בסך-הכול צפו בתוכן ללא קשר לפלטפורמה בה שודר, איננו אינטרס של התאגיד בלבד, ולכן הוחלט בוועדה לשפר את שיטת המדידה ולצאת למכרז בו ייבחר ספק שישפר את המערכת כך שתחבר בין נתוני הטלוויזיה לנתוני הדיגיטל.

בעולם יש שתי חברות גדולות שבולטות בתחום ומציגות כבר כיום מודלים שונים של חיבור בין הנתונים (Data fusion). מדובר בקנטאר מדיה ונילסן, שלשתיהן נציגויות מקומיות בארץ (קנטאר היא זאת שכאמור מבצעת כיום את מדידת הרייטינג עבור ועדת המדרוג, והיא זאת שזכתה גם במכרז החדש).

"התאגיד טיפס על עץ גבוה"

לכאורה אמור השינוי במדידה לשחק לטובת התאגיד, אך בארגון דורשים לנטר גם את הצפיות של התוכן שלו ביוטיוב, והאפשרות הזאת איננה עומדת על הפרק, משום שגוגל אינה מאפשרת לאף גורם בעולם לנטר את המערכת שלה.

נסביר כי אסטרטגיית הפצת התוכן של התאגיד שונה מאוד מאלה שאימצו גופי שידור בארץ ובעולם. רוב גופי השידור משדרים את התוכן שהם מייצרים בנכסים הדיגיטליים שלהם, ומשתמשים בפלטפורמות הדיגיטליות כמו יוטיוב ופייסבוק לצורך קידום אותו תוכן.

אולם בתאגיד בחרו לאמץ תפיסה שונה, הרואה בתנועת הגולשים ביוטיוב מנוף משמעותי לתוכן שלהם. לשיטתם, הקהל מחפש את התוכן מתוך יוטיוב, ולכן עיקר ההשקעה הייתה בהצבת התוכן שם, ולא בפיתוח נכס דיגיטלי חזק משל עצמם או הפצת התוכן שלהם דרך אתרים ישראלים נוספים.

בכירים בתעשיית הדיגיטל, שמכירים את הכוונה של התאגיד להקים מערכת מדידה עצמאית, מביעים פליאה על ההחלטה. לטענתם, זה איננו פותר את בעיית הניטור ביוטיוב, כי גוגל לא תאפשר לנילסן לנטר את הנתונים, בדיוק כפי שהיא לא מאפשרת זאת לקאנטר. לטענתם, התאגיד ישלם יותר כסף, כי הוא יצטרך לשאת לבד בעלות המדידה, בעוד שהוא יכול היה להישאר בוועדת המדרוג ולשלם פחות. "התאגיד טיפס על עץ גבוה, וכעת הוא איננו מוכן לרדת ממנו", אומר אחד הבכירים.

עוד נטען כי ממילא שיתוף-הפעולה בין התאגיד ליוטיוב חי על זמן שאול בגלל סוגיית זכויות היוצרים שיש ביוטיוב. כפי שנחשף ב"גלובס", יוטיוב הסירה את ערוץ "כאן 33", הערוץ בערבית של התאגיד, בגלל הפרת זכויות יוצרים.

סוגיית הפרת זכויות יוצרים

גוגל פועלת בנחישות נגד מקרים של הפרות זכויות יוצרים מדווחות. יוטיוב איננה יצרנית תוכן בעצמה, והפלטפורמה כולה מושתתת על כך שהגולשים מעלים את התוכן שלהם לפלטפורמה. הפורמט הזה מקשה מאוד על הגנה של זכויות יוצרים, כי ההתקשרות של גוגל כמפיץ איננה ישירות מול בעלי הזכויות. לאחר תקדימים משפטיים בחו"ל אימצה גוגל מדיניות קשוחה של הגנה על זכויות יוצרים, והיא מאפשרת לדווח בקלות על זכויות שהופרו. במקרה של ערוץ תוכן קבוע "מאבדת" גוגל את הסבלנות לאחר שלוש תלונות - ואז האתר מוסר מהאוויר - בדרך-כלל לצמיתות.

סוגיית הפרת זכויות יוצרים היא בעיה משמעותית במקרה של יצרן כמו התאגיד, שמייצר תוכן בכמויות גדולות. למעשה, בכל הפקה מוגדר מראש הערוץ שבו ניתן יהיה לשדר אותה. בדרך-כלל מדובר בערוץ שאתו נעשית ההתקשרות - לעתים גם בשידורים חוזרים - או בנכס הדיגיטלי שלו. יוטיוב היא צד שלישי, ולעתים קרובות הסכמי זכויות היוצרים אינם מתייחסים לפלטפורמה.

כשבתאגיד החליטו להשתמש ביוטיוב כזרוע מרכזית להפצת תוכן, הם נחשפו לסכנה משמעותית לא רק להסרת התכנים שלהם במקרה של דיווח, אלא גם לתביעות מצד יוצרים. לכאורה ניתן לפתור זאת בתשלום עבור הזכויות, אולם מדובר על עוד השקעות משמעותיות נוספות שספק אם התאגיד יכול לעמוד בהן.

בשלב הזה מי שנפגע הוא הערוץ בערבית, אולם סכנה דומה אורבת לשאר התוכן של התאגיד. לכן, טוענים בתעשייה, בסופו של דבר לא תהיה לתאגיד ברירה, והוא ייאלץ להעביר את מרבית התוכן לתוך הנכסים הדיגיטליים שלו, כפי שעושים יצרני התוכן הישראלי האחרים. וכשזה יקרה, ממילא לא תהיה בעיה לנטר אותו - גם לא דרך ועדת המדרוג. 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר: "אנו בוחנים טכנולוגיות מתקדמות שיאפשרו מדידה אמיתית של צריכת התוכן של 'כאן' בכל הפלטפורומות הליניארית והדיגיטליות, בדיגיטל, בטלוויזיה וברדיו כאן".