השבוע בשווקים: האם משבר הנזילות בארה"ב צפוי להימשך?

בצל מחסור בנזילות בשוק הכספים של ארה"ב, הפד צפוי להמשיך לעקוב מקרוב ולהזרים מיליארדים לשוק • סעודיה מאשימה את איראן בתקיפת מתקני הנפט; טראמפ עושה שרירים • הסינים קיצרו ביקור אצל חקלאים בארה"ב • התחזית השבועית של "גלובס"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הפד ג'רום פאואל/ צילום: רויטרס, CARLOS BARRIA
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הפד ג'רום פאואל/ צילום: רויטרס, CARLOS BARRIA

שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח מחר (ב') בהמשך להורדת הריבית מצד הפד בשבוע החולף, ובהמשך לדיווחים סביב שיחות הסחר בין סין לארה"ב. בשבוע האחרון שוקי המניות ירדו מעט כשברקע מתקפת איראן על שדות הנפט בסעודיה העלו את מפלס הלחץ, ובשוק האג"ח התשואות ירדו על רקע בריחה לנכסים בטוחים.

בסוף השבוע האחרון בוול סטריט המדדים ננעלו בטריטוריה השלילית, כך מדד הדאו ג'ונס ירד ב-0.6%, מדד S&P 500 נחתך בכ-0.5%, והנאסד"ק איבד 0.8% מערכו. הסנטימנט השלילי נרשם ברקע למתיחות הגיאופוליטית, כאשר ארה"ב הטילה סנקציות על איראן בתגובה לתקיפה על מתקני הנפט בסעודיה.

ואלו האירועים שצפויים לרכז עניין השבוע בשווקים:

1. מחסור בנזילות בשוק האמריקאי

במהלך השבוע האחרון נוצר מצב זמני של מחסור בנזילות בשוק הכספים של ארה"ב וכתוצאה מזה ריביות קצרות הטווח בשוק הכספים עלו במידה משמעותית. על רקע זה חידש הפד את הזרמות לשווקים לראשונה משנת 2009 ויצטרך להמשיך ולספק תוספת נזילות למערכת בהיקף של כ-100-120 מיליארד דולר לשנה (כ-10 מיליארד דולר לחודש, ללא תאריך סיום).

כלכלני לאומי שוקי הון כותבים בהקשר זה בסקירתם השבועית, כי "המחסור הזמני בנזילות נבע מהתלכדות של כמה אירועים, בחלקם ארוכי טווח, כמו ההשפעה בהשהיה של הפחתת מאזן הפד בכמעט טריליון דולר במהלך 2018 והמחצית הראשונה של 2019, לצד ירידה מתמשכת בהיקף הרזרבות של הבנקים לתחתית 'רמת הנוחות' של המערכת, וכן עליית מתמשכת בגיוס האג"ח נטו של הממשל הפדרלי כפועל יוצר של צרכי מימון גדלים ולגירעון גדל; וכן אירועים מהירים יותר, כמו העלייה העונתית (העונתיות ניכרת באפריל, יוני וספטמבר) בגביית מיסים בחודש ספטמבר על ידי הממשל הפדרלי".

כלכלני בנק פועלים כותבים כי "השאלה היא מה המקור לחוסר הנזילות הזה - האם עניין טכני או בנקים שמעריכים כי עלו הסיכונים. יו"ר הפד ציין בנאומו, שלהערכתם מצוקת הנזילות היא תוצאה של תשלום מסים פדראליים, כלומר עניין טכני. יש כאלו שמעריכים כי צמצום המאזן של הפד תורם גם הוא למצוקת הנזילות. מנגד, יש בנקים גדולים שנמצאים בעודפי נזילות והם היו אמורים להלוות את הכסף (עם בטחונות) לבנקים שבמצוקה, אבל הם לא מיהרו לעשות את זה. כלומר, הם היו זהירים מאוד בניהול הנזילות שלהם, ולכן יש שמפרשים זאת גם כאיתות לעלייה בסיכונים, ולא רק עניין טכני".

2. מלחמת הסחר: הסינים קיצרו ביקור בארה"ב

חברי המשלחת הסינית שינו במפתיע את תוכניותיהם ביום שישי האחרון כאשר ביטלו ביקור אצל חוואים אמריקאים בנברסקה. הנציגים הסיניים חזרו לסין מוקדם מהצפוי, כך לפי ניקול רולף, מנהל ענייני הלאום של לשכת החוות במונטנה. לדבריו, הסינים לא הסבירו את הסיבה לשינוי התוכניות וחזרתם לסין. לפי הדיווחים האחרונים, סין אמורה לחדש את רכישת מוצרי החקלאות מארה"ב, אותם עצרה בחודש אפריל האחרון במסגרת הסלמה של מתיחות הסחר מול האמריקאים.

סבב השיחות הבא מתוכנן בחודש אוקטובר, וסביר להניח שייתכנו עוד הודעות ושינויים עד אז. בינתיים, הנשיא טראמפ מסר שהוא מעוניין בהסדר סחר כולל מול הסינים ולא בהסכמות חלקיות, גם אם הדבר יושג רק לאחר הבחירות לנשיאות בנובמבר 2020. למרות שלא מדובר בהסלמה במלחמת הסחר, שוק המניות הגיב בירידות שערים, ובשוק האג"ח הממשלתי בארה"ב נרשמה ירידה בתשואות.

3. אחרי התקיפה בסעודיה: מתיחות גיאופוליטית במוקד

בהמשך לתקיפה בסעודיה שהביאה לשיתוק של מאגרי נפט אסטרטגים בממלכה, אלו חזרו לקצב הפקה מוקדם מהצפוי, וחברת ארמקו הסעודית הממשלתית הצהירה כי היא יוצאת מחוזקת מהתקיפה. עם זאת, נשיא ארה"ב טראמפ, הודיע כי ארה"ב החליטה לשלוח כוחות צבא נוספים וסוללות הגנה אווירית לסעודיה, אך אותת שהוא אינו נוטה לתקוף את איראן, לפחות לא בשלב זה. החשש מפני הסלמה במזרח התיכון נמשך כאשר שר החוץ האיראני לא שולל תגובה מזויינת מצד הרפובליקה האיסלאמית במקרה שתותקף.

4. בשוק המקומי: אי הוודאות לאחר הבחירות גוררת אזהרה ממודיס'

תוצאות הבחירות, שהופכות את הקמת הממשלה למורכבת במיוחד, מעלות את הסיכון הפיסקאלי כאשר קיימת אי בהירות בנוגע למועד בו תקום ממשלה, ובינתיים אין תקציב מאושר לשנה הבאה, ולא מבוצעות ההתאמות הפיסקליות שצפויות להפחית את הגירעון. חברת דירוג האשראי מודי'ס מיהרה לפרסם התראה שמצב זה מציב סיכון להתאמה הפיסקאלית. סביר להניח שחברות הדירוג האחרות יצטרפו לאזהרה, אם יראו שהקמת הממשלה מתעכבת, או במידה ויתקיים סבב שלישי של בחירות. כל עוד לא מבוצע הקיצוץ, הגירעון התקציבי צפוי להמשיך לנוע סביב 4% מהתוצר, ואולי אף יותר אם תחול האטה קלה בצמיחה. כלכלני בנק פועלים מעריכים כי די שהממשלה שתקום תבצע קיצוץ תקציבי ו/או העלאות מסים בסדר גודל של אחוז תוצר בכדי להוריד את הסיכון מצד חברות הדירוג. "השווקים לא מייחסים חשיבות רבה לסיכון הפיסקאלי, ותשואות איגרת החוב לטווח של תשע שנים ירדה בפתיחת השבוע לרמה של כאחוז", כתבו בפועלים.