סלקום צפויה לפטר 700-800 עובדים אחרי החגים; שוקלת גיוס הון

(עדכון) - הדירקטוריון אישר את תוכנית ההתייעלות • סלקום תנסה לגייס הון בהיקף של 400 מיליון שקל • ועד העובדים: "כל פנייה אלינו להתייעלות תיענה בהתנגדות קשה - מהקשות ביותר שידעה החברה" • עוד בשוק הסלולר: פלאפון מתכננת לפטר כ-400 עובדים

מנכ"ל סלקום ניר שטרן / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל סלקום ניר שטרן / צילום: תמר מצפי

חברת סלקום פרסמה את תוכנית ההתייעלות שלה, אחרי שדירקטוריון החברה אישר אותה היום (ב'). מטרת התוכנית היא להחזיר את החברה לרווחיות, וזאת מתוך הכרה שתנאי השוק לא עומדים להשתנות בקרוב. מלבד התייעלות, התוכנית עוסקת גם על טיפול בחוב של סלקום שעומד על 2.3 מיליארד שקל בדרך של גיוס הון בהיקף של 400 מיליון שקל. במסגרת התוכנית שכרה החברה את חברת הייעוץ דלויט על-מנת ללוות אותה בתוכנית ההתייעלות. 

השלב הראשון של התוכנית כולל קיצוץ בהוצאות בהיקף של 150 מיליון שקל. מדובר על התייעלות מול הספקים, בהוצאות מול בזק על שימוש בתשתיותיה, והיא כוללת גם פיטורים של כ-700 עד 800 עובדים.

הוועד טרם החליט על צעדי מחאה ומחכה לראות את פרטי התוכנית, אך בתגובה שהעביר נכתב כי "כל פנייה אלינו להתייעלות תיענה בהתנגדות קשה - מהקשות ביותר שידעה החברה. המשבר בענף הסלולר לא ייפתר בפיטורים אלא בעבודה נרחבת מול משרד התקשורת לפתרון הכשלים החמורים בשוק".

בנוסף, החברה תיכנס למהלך של קיצוץ בהשקעות ברמה של 150-200 מיליון שקל בשנה. היקף ההשקעות עומד היום בסלקום על כ-600 מיליון שקל, והחברה מתכננת להוריד השקעות לרמה של 450 מיליון שקל בשנה. ככל הנראה צעד כזה עשוי להשפיע גם על התוכניות להשקעה בדור החמישי בסלולר. צמצום ההשקעות אמור לשפר את תזרים המזומנים של החברה במקביל.

כאמור, החברה מתכננת לגייס הון בדרך של הנפקת זכויות בהיקף של 400 מיליון שקל, על-מנת להתמודד עם החוב הגבוה שמהווה גיבנת קשה לחברה. בנוסף, החברה צפויה לבצע פקטורינג של חובות שיש לה מספקים בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים. מדובר בתהליך שבו החברה מוכרת את החוב לגופים פיננסיים. כמו כן, החברה שוקלת צעדים נוספים להקטנת החוב בדרך של רכישת האג"ח שהנפיקה.

עמי אראל, יו"ר סלקום, מסר כי "אנו מאמינים שהבראת החברה במדדים התפעוליים, הפיננסיים והפחתת יחס חוב נטו ל-EBITDA תאפשר לחברה להשתתף במיזוגים, רכישות והזדמנויות עתידיות אחרות שעשויות לעלות בזירת התקשורת בשנים הקרובות".

ניר שטרן, מנכ"ל החברה, מסר כי "לאחר מספר חודשים של בחינה מפורטת ועבודה מעמיקה, לחברה יש תוכנית יסודית ומקיפה שתוביל לחזרה לרווחיות ולחיזוק מאזן החברה. בכוונת החברה להקטין משמעותית הוצאות ולהפחית את חוב החברה, זאת בזמן שתנאי השוק ממשיכים להיות מאתגרים. אני נחוש ליישם את התוכנית ומקווה שנציגות העובדים תגלה אחריות כלפי החברה וכלפי הצורך להוביל את סלקום לחוף מבטחים, למען עובדי החברה ובעלי המניות שלה. בכוונתי לבצע את התוכנית במהירות האפשרית". 

גם בחברת פלאפון מתכננים לפטר כ-400 עובדים, וזו הסיבה לכך שבימים האחרונים עובדי החברה מנהלים מאבק חריף נגד ההנהלה. בפלאפון העובדים משביתים פעילויות והפגינו אתמול מול בית המנכ"ל רן גוראון ברעננה, והיום (ב') הפגינו מול ביתה של המשנה למנכ"ל דגנית קרמר בגבעתיים. הסיבה לפיטורים היא המצב הקשה בשוק הסלולר והעובדה שהחברה נכנסת תחת איחוד תפעולי של החברות-הבנות בבזק, שעוברות לניהול תחת הנהלה אחת, והדבר מחייב צעדי התייעלות.