הבלוקצ'יין הישראלי מתכווץ: חברת Kik מפטרת את רוב עובדיה

חברת המדיה החברתית, שגייסה לפני כשנתיים 100 מיליון דולר בהנפקת מטבע דיגיטלי, הודיעה על ארגון מחדש, שבמסגרתו יפוטרו יותר מ-100 עובדים • עפ"י מקורבים לחברה, המפוטרים יכללו גם את כל עובדי מרכז הפיתוח שלה בת"א

כשנתיים לאחר שהתחילה את דרכה וגייסה 100 מיליון דולר בהנפקת מטבע דיגיטלי, אחת מחברות הבלוקצ'יין הגדולות הפועלות בישראל מתכווצת: חברת המדיה החברתית הקנדית קיק אינטראקטיב (Kik Interactive), שמרכז הפיתוח שלה פועל בתל אביב, הודיעה היום על מהלך של ארגון מחדש, שבמסגרתו תפטר את רוב עובדיה ותצמצם את פעילותה.

"גלובס" ניסה לברר כמה מבין העובדים שיפוטרו מ-Kik הם עובדי החברה בישראל, אבל ממרכז הפיתוח של Kik בישראל לא נמסרה תגובה, נכון לשעה זו. עם זאת, ממקורות המקורבים לחברה בישראל נמסר ל"גלובס" כי כל 70 עובדי החברה בתל אביב יפוטרו.

במאמר שפרסם היום מייסד החברה, טד ליווינגסטון הקנדי, באתר Medium (תחת הכותרת "Moving Forward Boldly with Kin"), הוא מסביר כי הארגון מחדש של קיק נעשה על רקע המאבק המשפטי שאליו נקלעה החברה בחודשים האחרונים ושצפוי להימשך עוד זמן רב. ליווינגסטון מציין כי החברה נאלצה לקבל החלטות קשות, ולכן היא מודיעה היום על סגירת אפליקציית המסרים המיידיים Kik, צמצום מצבת העובדים של החברה ל"צוות עלית" של 19 עובדים, ושינוי המוקד העסקי של החברה כך שמשתמשי רשת הבלוקצ'יין שלה Kin יהפכו לרוכשי מטבעות Kin. לדברי ליווינגסטון, "יותר מ-100 מעובדי Kik ובני משפחותיהם יושפעו מהמהלך".

לדברי לווינגסטון, ההחלטה של החברה נובעת מעלויות הקרב המשפטי שהיא מנהלת מול רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC). "הברירות היחידות שה-SEC השאירו לנו הן להגדיר את Kin כנייר ערך או להיאבק בהם בבית המשפט. הגדרתו כנייר ערך תהפוך כל מטבע קריפטו ללא שימושי ותהווה תקדים מסוכן בתעשייה, לכן החלטנו להילחם ב-SEC שרוצה להגדיר את כל מטבעות הקריפטו כניירות ערך", כתב.

לווינגסטון מתח ביקורת על אופן פעולת ה-SEC, והוסיף כי "כשהחלטנו להיאבק ברשות, לא שיערנו שהיא תבצע מניפולציות על הציבור כדי שיראה בנו שחקנים רעים, תפעיל לחץ על בורסות שלא לסחור ב-Kin, ותנקוט הליך ארוך ויקר שיביא לייבוש את המשאבים שלנו". לדבריו, השינויים שהחברה עורכת כעת יפחיתו את קצב שריפת המזומנים שלה ב-85% - מה שיאפשר לה להמשיך במאבק המשפטי עם המשאבים העומדים לרשותה.

משה חוגג בין המשקיעים המוכרים

כפי שדיווחנו ב"גלובס" ביוני האחרון, קיק אינטראקטיב נהפכה לחברה הבולטת ביותר הנתבעת בארה"ב על כך שגייסה הון שלא כדין בהנפקת המטבע הקריפטוגרפי שלה, Kin. רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) תבעה את החברה בטענה כי הנפקת המטבע הראשונית (ICO), שבה גייסה ב-2017 סכום של כ-100 מיליון דולר, הפרה את חוקי ההגנה על משקיעים בארה"ב. אם ה-SEC ינצח בבית המשפט, קיק תיאלץ להחזיר למשקיעים מיליוני דולרים שגייסה. במסגרת כמה הסכמי פשרה שבהם הסתיימו באחרונה חקירות שביצעה ה-SEC בגין גיוסי ICO, החברות הנחקרות הסכימו להשיב למשקיעים את כספם.

צוות הפיתוח מאחורי המטבע הדיגיטלי Kin, שעבד גם על ההנפקה שלו ועל פיתוח פלטפורמת הבלוקצ'יין של קיק, פועל בתל אביב, בניהולו של אלכס פרנקל (בתפקידו הרשמי, General Manager at Kin Ecosystem). את הייעוץ הטכנולוגי ב-ICO של קיק ב-2017 סיפקו דניאל ואוריאל פלד, מייסדי חברת הבלוקצ'יין Orbs.

אחד המשקיעים המוכרים בהנפקת המטבע של קיק היה משה חוגג, מייסד ויו"ר קרן ההון סיכון סינגולריטים ובעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים. חברת iAngels הישראלית, המנוהלת על ידי מור אסיא ושלי הוד-מויאל, גייסה גם היא משקיעים ל-ICO של קיק. מייסד קיק, ליווינגסטון, ביקר בישראל ביולי האחרון, וערך מפגש עם קהילת Kin במשרדי החברה בתל אביב.

הפעילות בתל אביב התחילה ב-2017

קיק אינטראקטיב נוסדה ב-2009 בקנדה על ידי ליווינגסטון. עד 2015 הצליחה החברה לגייס 120 מיליון דולר בחמישה סבבי גיוס. באחרון שבהם גייסה קיק 50 מיליון דולר בסבב שהובילה ענקית הטכנולוגיה הסינית Tencent - השקעה ששיקפה אז לחברה שווי של מיליארד דולר.

ב-2016 דווח כי לאפליקציית קיק מסנג'ר היו 300 מיליון משתמשים רשומים, וכי היא הייתה בשימוש על-ידי 40% מבני הנוער בארה"ב. ואולם ליווינגסטון הודה אז בראיון לתקשורת כי האפליקציה מתקשה לעמוד בתחרות מול וואטסאפ ופייסבוק מסנג'ר. נוסף על כך, לרשויות החוק בארה"ב הגיעו באותה תקופה תלונות שקיק מסנג'ר משמשת פדופילים להפצת פורנו ילדים. לטענת הרשויות, הנהלת קיק לא עשתה די למיגור התופעה.

בתחילת 2017 רכשה קיק את הסטארט-אפ הישראלי Rounds של דני פישל ואילן לייבוביץ', בעסקה שהוערכה ביותר מ-60 מיליון דולר. ראונדס, שפיתחה פלטפורמת וידאו צ'ט מרובת-משתתפים, נהפכה בעקבות הרכישה למרכז הפיתוח הראשון של קיק מחוץ לקנדה.

מאז 2017 כל פעילות המטבע הדיגיטלי של קיק מבוצעת מישראל באמצעות מרכז הפיתוח שלה בתל אביב, בהובלתו של אלכס פרנקל. בדצמבר האחרון דיווחה קיק על הרחבת המרכז שלה בתל-אביב, לאחר ששכרה משרדים בשטח של 400 מ"ר בחלל העבודה המשותף Labs של טדי שגיא, בקומה ה-60 של מגדל עזריאלי שרונה, תמורת 4 מיליון שקל לשנתיים.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.