פלוסי הכריזה מלחמה על נשיא ארה"ב: פתחה בהליך הדחה רשמי נגד טראמפ בקונגרס

בפועל, מדובר בכתב אישום שבית-הנבחרים יגיש לסנאט; אין כמעט סיכוי שהסנאט יאשר את המסמך ויבעט את הנשיא מהבית הלבן • בכל זאת, אימפיצ׳מנט הוא כתם היסטורי על כל נשיא ועלול לפגוע בסיכויי טראמפ להיבחר שוב ב-2020 • טראמפ: "ציד מכשפות"

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס Carlos-Barria
דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס Carlos-Barria

ובכן, הסכר נפרץ. אחרי חודשים של היסוסים, לבטים וחששות החליטה המפלגה הדמוקרטית רשמית להשיק הליכי הדחה (אימפיצ'מנט) נגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפֿ, בגין האשמות שהוא ניסה ללחוץ על נשיא אוקראינה, בשיחת טלפון מהבית הלבן, לפתוח בחקירת שחיתות נגד ג'ו ביידן, ובנו האנטר.

על ההחלטה הכריזה יו"ר בית-הנבחרים, ננסי פלוסי, במעמד דרמטי על גבעת הקפיטול. זו הפעם השלישית בתולדות ארה"ב שהקונגרס נוקט צעד כזה, שיש לו פוטנציאל לאיין את החלטת הבוחרים ולהדיח נשיא מכהן.

בוול סטריט הגיבו הבורסות בירידות עוד לפני שהדמוקרטים הודיעו רשמית על החלטתם. מדד S&P 500 ירד ב-0.8% לרמה של 2966.60. זו הירידה החדה ביותר של מדד זה ביום אחד מאז 23 באוגוסט. נאסד"ק צנחה ב-1.5% לרמה של 7993.63. גם כאן זו הנפילה הגדולה ביותר מזה חודש. הדאו ג'ונס רשם ירידה של 142.22 נקודות - 0.5% - לרמה של 26807.7.

פלוסי, בת 79, הדמוקרטית הבכירה בשני בתי הקונגרס, שעד עתה הובילה את ההתנגדות לפתוח בהליכי אימפיצ'מנט נגד טראמפ, בעיקר בגלל החשש שמהלך כזה עלול להרגיז את הבוחרים, התייצבה אמש בחצות, שעון ישראל, לפני המצלמות והודיעה שהגיע הזמן להכריז מלחמה על הנשיא.

"הפעולות של ממשל טראמפ חושפות את העובדה המבישה שהנשיא הפר את שבועת האמונים שלו, בגד בביטחון הלאומי של ארה"ב ומעל ביושרת הבחירות שלנו", הצהירה פלוסי. "לפיכך, אני מודיעה בזאת היום שבית-הנבחרים יתחיל לקיים חקירה רשמית לצורך הליך אימפיצ'מנט".

"פעולות הנשיא עד עתה מהוות הפרה חמורה של החוקה", היא אמרה. "הוא חייב לשאת באחריות. איש אינו נמצא מעל החוק".

וג'ו ביידן, שנמצא בעין הסערה, אמר בשיח טלפוני עם קבוצת אוהדים: "הסיבה לכך שאני מהווה מטרה להתקפות היא, שברובה הסקרים אני גבר על טראמפ ב-10 עד 15%; לכן אני לא מופתע מתשומת הלב שלו. ההתקפות עלי יבוא ויחלפו ויישכחו במהרה. אבל אם נניח לנשיא לצאת בשלום מקריעת החוקה לגזרים, הדבר הזה יימשך לנצח. כל זה חורג ממני. זו בעיה לאומית. זו אינה בעיה דמוקרטית. זו אינה בעיה רפובליקאית. גם אם אפרוש מחר מהמירוץ, אסור לתת לתופעה כזו להתרחש".

כצפוי, תגובת טראמפ היתה נזעמת, ולא מעט גם בגלל העיתוי - רק כמה שעות לאחר נאומו בעצרת הכללית של או"ם. בציוץ מדירתו בטראמפ טאואר הוא כתב: "יום חשוב כל כך בבית הלבן, כל כך הרבה עבודה, והדמוקרטים, בכוונה תחילה, הרסו את כל זה והשפילו (אותי) עם חדשות מתפרצות - זבל של ציד מכשפות חדש. אבוי לארצנו".

יש הערכות שהחשש מאימפיצ'מנט השפיע על ביצועי טראמפ על בימת העצרת הכללית. טראמפ דיבר בקול מונוטוני, רפוי, נטול חדווה, ללא הלהט שמאפיין בדרך כלל את נאומיו. בנאומיו הקודמים בעצרת הוא טבע כמה פניני לשון, למשל "איש הרקטות", העקיצה שכוונה לשליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און. אך לא הפעם. כמה אנליסטים ייחסו הלך הרוח הכמעט מדוכדך הזה לתנופה שצובר הקמפיין להשיק הליכי אימפיצ'מנט.

רקע: ביידן הבן היה דירקטור בחברת גז באוקראינה בין 2014 ל-2019; אביו, שהיה סגנו של ברק אובמה, הרבה לבקר באוקראינה כחוד החנית במאמץ של ממשל אובמה לבער את השחיתות שלבלבה - ויש אומרים עדיין מלבלבת - בקייב. מעולם לא הוצגה שום הוכחה למעורבות כלשהי של ג'ו ביידן או האנטר ביידן במעשי שחיתות באוקראינה, אך תיאוריות קונספירציה על מעלליהם כביכול של השניים במזרח אירופה רווחות מזה שנים בחוגים רפובליקאים.

ג'ו ביידן עשוי להתמודד מול טראמפ בבחירות לנשיאות ב-2020. הוא אחד משני המתמודדים המובילים במירוץ למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ולפי סקרים רבים הוא היה מביס את טראמפ בנקל לו הבחירות היו נערכות עתה. (על פי סקר של פוקס ניוז, שנערך בין 15 ל-17 בספטמבר, ביידן היה זוכה ב-52% מקולות הבוחרים, וטראמפ - ב-38%). לטראמפ יש אפוא סיבה להיות מודאג ממועמדותו האפשרית של ביידן.

צריך להדגיש שתהליך אימפיצ'מנט אינו חייב להסתיים בהדחת הנשיא המכהן. למעשה, מדובר בכתב אישום, שעל הכנתו שוקד בית-הנבחרים בסדרת חקירות וזימון עדים, לרבות הנשיא המכהן. בית-הנבחרים צריך לאשר את כתב האישום - ומתקיימת הצבעה על כל אחד מסעיפיו - ברוב רגיל. היות שהדמוקרטים שולטים בבית זה, יש סבירות גבוהה ביותר שכתב האישום אכן יאושר.

השלב הבא: אם יאשר בית-הנבחרים את כתב האישום, הוא יוגש לסנט, שאמור לחרוץ את דינו של הנשיא. החלטת הסנט, שמכהן בתהליך זה כבית-משפט, צריכה להתקבל ברוב של שני שלישים. היות שהסנט נמצא עתה בשליטת הרפובליקאים, אין כמעט סיכוי שהוא יסמוך ידו על הרשעת הנשיא.

בכל זאת, אימפיצ'מנט הוא כתם היסטורי על כל נשיא, אם כי לא ברור כיצד ההליך ישפיע על סיכוייו של טראמפ להיבחר מחדש. על פי הערכה אחת, שהיתה מקובלת על חלק מהממסד הדמוקרטי, בחברה השבטית האמריקאית, עצם המאמץ של בית-הנבחרים להדיח את טראמפ ירתיח את הבייס של הנשיא ויניע אותו לצאת לקלפיות ביום הבחירות ולו רק כדי לנקום בליברלים (קרי: שמאלנים) הארורים.

אך בימים האחרונים קנתה לה אחיזה תפיסה אחרת: אם המפלגה הדמוקרטית לא תכה בברזל בעוד חם, בעקבות הגילויים החדשים על מאמצי טראמפ לגייס מדינה זרה למאבק הבחירות בתוך ארה"ב, יראה בכך הציבור הוכחה שאין ממש בכל ההאשמות שראו אור בתקשורת. הנה, מדו"ח מולר לא יצא דבר - אע"פ שמחבר הדו"ח קבע במפורש שהמסמך אינו מזכה את טראמפ - ועכשיו, גם ההר האוקראיני מוליד עכבר אם לא יישעה משהו. למעשה, המפלגה הדמוקרטית נאנסה להשיק את הליך האימפיצ'מנט.

עד עתה, שימשו שני נשיאים מטרה להליכי הדחה: אנדרו ג'קסון, הנשיא השביעי (1767-1845), וביל קלינטון. בשני המקרים מצא בית-הנבחרים שיש בסיס להגיש נגדם כתב אישום, ובשני המקרים סירב הסנט להרשיע אותם. ריצ'רד ניקסון העדיף להתפטר לאחר שבית-הנבחרים הבהיר כי ייפתח נגדו הליך הדחה. קלינטון היה - ונותר - דמות פופולרית מאוד בארה"ב, והעובדה שבית-הנבחרים הגיש נגדו כתב אישום לא גרעה מהפופולריות שלו. טראמפ, לעומתו, רחוק מאוד מלהיות אהוד, סקרים שנערכו באחרונה הראו שכשני שלישים מהבוחרים לא סובלים אותו באופן אישי.

המהפך אצל הדמוקרטים התבשל במהירות הבזק. בשבוע שחלף החל לגאות במפלגה גל זעם לאחר שגורם ביטחוני בצוות הבית הלבן חשף את השיחה בין טראמפ לבין עמיתו האוקראיני, וולודימיר זלנסקי, שבה, לדברי המדליף, לחץ טראמפ שמונה פעמים על זלנסקי לנבור בפעילויות הביידנים בקייב, והזכיר את הסיוע שארה"ב מושיטה לאוקראינה. הוא אף קרא לזלנסקי לשתף פעולה עם רודי ג'וליאני, פרקליטו האישי של הנשיא, שביקר באחרונה כמה פעמים באוקראינה. ג'וליאני עצמו הודה, בראיון ב-CNN, שהוא ביקש משלטונות אוקראינה ליזום חקירה נגד האנטר ביידן.

הגורם הביטחוני בבית הלבן, שהיה מודע לתוכן השיחה מתוקף תפקידו, כה נחרד ממה שקרא (או שמע) עד שהוא הגיש קובלנה רשמית ללשכת המבקר הפנימי במשרד ראש מערך המודיעין הלאומי של ארה"ב.

הקובלנה הוגשה בהתאם לנוהלים המקובלים ועל פי חוק שמעניק הגנה לעובדים במשרדים ממשלתיים שמתריעים על שחיתות או אי סדרים במקומות העבודה שלהם. הנהלים קובעים, שאסור לפטר עובד שחושף מידע על שחיתות (whistleblower) ואסור להתנכל לו. משרד המבקר בכל משרד ממשלתי חייב לבדוק כל קובלנה ואם ימצא שמדובר במידע "אמין ודחוף" הוא חייב להעביר את הקובלנה הזו לוועדה הרלוונטית בקונגרס.

עובדי המועצה לביטחון לאומי, שרובם ככולם מושאלים לבית הלבן מהפנטגון, סוכנות הביון המרכזית, הסטייט דיפרטמנט וגופים ממשלתיים אחרים, מאזינים לכל שיחה שמקיים נשיא ארה"ב עם מנהיג זר ומעבירים תעתיק או סיכום לגורמים רלוונטיים בממשל. כך הגיע המידע על שיחות טראמפ - זלנסקי לפקיד שהגיש את הקובלנה ללשכת המבקר במשרד מערך המודיעין הלאומי.

המבקר אכן מצא, כי התלונה "אמינה ודחופה" ומסר אותה לראש מערך המודיעין הלאומי, ג'וזף מגוואייר, אך זה, במקום להעבירה לוועדה הרלוונטית בקונגרס- במקרה הזה ועדת המודיעין של בית-הנבחרים - כנדרש בחוק, בחר להתייעץ עם משרד המשפטים. כפי שהיה אפשר לצפות, משרד המשפטים אסר עליו להעביר את הקובלנה הרגישה לקונגרס. שר-המשפטים, וויליאם באר, הוא איש אמונו של טראמפ וסר למשמעתו.

אבל - וגם זה היה צפוי - תקוות הממשל לקבור את הסוד נכזבה מיד. ההדלפות על תוכן השיחה עם נשיא אוקראינה הלכו וגברו ובתוך כמה ימים למדו האמריקאים כיצד מנסה טראמפ לקושש רסיסי מידע מחשידים נגד יריביו הפוטנציאליים בבחירות לנשיאות.

עתה מסתמן, שהממשל מתחיל להיבהל מעוצמת הזעם הדמוקרטי. טראמפ עצמו צייץ אמש שהוא מוכן להתיר לפרסום את תמליל השיחה בינו לבין נשיא אוקראינה. מזה כמה ימים הוא טוען, שלא עבר על החוק בשיחה ושהוא לא הציע שום תמורה לבן שיחו תמורת ניהול חקירה נגד הביידנים. על פי כמה דיווחים, הממשל מוכן עתה לשחרר אפילו את הנוסח המקורי של קובלנת המדליף מהבית הלבן.

תומכי הנשיא אומרים, כי ההדלפות האלה מעידות על עוצמת הדיפ סטייט - הממסד הפקידותי הליברלי בוושינגטון - ומאמציו להפיל נשיא מכהן שנבחר כחוק, לאחר שדו"ח מולר לא מילא את התקוות שנתלו בו. מתנגדי טראמפ, בקונגרס ומחוצה לו, מדגישים שאי אפשר להתווכח עם האמת: טראמפ מנצל את מעמדו כנשיא כדי להרוס את אלה שעלולים לעמוד בדרכו לתקופת כהונה נוספת. זו הגישה שהמפלגה הדמוקרטית החליטה לאמץ.

פרספקטיבה מעניינת: באוגוסט אשתקד פורסם בוושינגטון דיווח, שלפיו מהמרים מנהיגי הרשות הפלסטינית שהליך הדחה פוטנציאלי של טראמפ יביא לגניזת תכניתו להשגת הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. מוחמד שטיה, חבר בוועד המרכזי של פתח, אמר: "אנו מאמינים שהתובע המיוחד מולר... מהדק בהדרגה את הרצועה סביב צווארו של טראמפ". דוח מולר לא עשה את המלאכה, אך אין ספק שלפלסטינים יש עתה שביב תקווה חדש והם עוקבים בעניין רב אחר ההתפתחויות בוושינגטון.