הוא ברח מהרשויות בצרפת, היא זכתה בגמר: מה קורה כשמבוקש צץ בפרק של "מאסטר שף"

השבוע שודר גמר התוכנית "מאסטר שף", שבעקבותיו נפתחה תיבת פנדורה השופכת אור על הונאת ענק בצרפת • אדי אביטן, בן זוגה של זוכת התוכנית ונסה, הונה ביחד עם שותפיו את הרשויות במיליארדי אירו ונמלט לישראל

ונסה אביטן ובעלה אדי אביטן (משמאל) בגמר "מאסטר שף" / צילום: צילום מסך, גלובס
ונסה אביטן ובעלה אדי אביטן (משמאל) בגמר "מאסטר שף" / צילום: צילום מסך, גלובס

אדי אביטן, העומד יחד עם עבריינים נוספים מאחורי "עוקץ המאה" של הרשויות בצרפת, במסגרתו הונה את הרשויות במיליארדי אירו ונמלט לישראל, נחשף בשידור גמר התוכנית "מאסטר שף" בישראל בשבת האחרונה. אביטן, שכאמור נמלט מצרפת, הורשע שלא בפניו ונידון לשש שנות מאסר, קנס כבד והחרמת רכושו.

יחד עם אביטן פעלו רשת של עבריינים יהודים-ישראלים נוספים שהועמדו לדין, ובראשם ארנו מימרן שנדון בגין חלקו בפרשה ל-8 שנות מאסר. מתוך חמשת הנאשמים, ארבעה לא התייצבו למשפט, ועלה החשד כי הללו נמלטו לישראל יחד עם חשודים נוספים שנמלטו לארץ עוד קודם כן.

על-פי הנטען, מנובמבר 2008 עד יוני 2009 קבוצה זו אשר עסקה במסחר במכסות פחמן דו-חמצני, גבתה מע"מ על עסקאותיה אך לא העבירה את הסכומים לידי משרד האוצר הצרפתי. הסכומים שנגבו הושקעו באמצעות חברות פיקטיביות שפורקו זמן קצר לאחר מכן.

פרסום בעיתון "מעריב" משנת 2016 מלמד כי נגד אביטן הוצא צו מעצר של האינטרפול, אולם המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה סירבה לפעול להסגרת פעילי הרשת שנמלטו לישראל. החלטתו של אביטן להופיע על המסך בפני מאות אלפי הצופים מלמדת כי אכן הוא לא חושש מהסגרתו לצרפת.

את הפרשה חשפה אמש (ג') עמנואל אלבז פלפס בחדשות 13. אביטן הגיע לתוכנית ששודרה בפריים-טיים של הטלוויזיה הישראלית (ערוץ קשת 12) כדי לעודד את אשתו ונסה, שזכתה בתחרות הריאליטי.

סנגורו של אביטן, עו"ד ירון לונדון, מסר בתגובה לפרסום בחדשות 13 כי "אדי הוא איש עסקים לגיטימי בישראל שעוסק בנדל"ן. בצרפת הוא הגיש ערעור על הרשעתו בפרשת עוקץ המאה ומאמין כי חפותו תתברר גם שם".