חולדאי מטלטל את נקודת שיווי המשקל העדינה בעיר

מסמך המדיניות החדש של עיריית תל אביב מפר נקודת שיווי משקל עדינה שהושגה בעמל רב בין הדיירים, היזמים והרשויות המקומיות, אם יאושר - מבטיח צרות צרורות להמשך ההתחדשות העירונית בעיר • פרשנות

עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף
עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף

האם בעלי דירות בתל אביב יסכימו להפחית את הגדלת שטחי הדירות שלהם בפרויקטים של פינוי בינוי ברמות של 50-100 אחוז? השאלה המאוד גדולה הזו רלבנטית מאתמול, כי זה בדיוק מה שהעירייה רוצה לעשות: להפחית את השטח שיתווסף לדירות מ-25 מ"ר שנהוג כיום, לרמות של עד 12 מ"ר בלבד. מסמך המדיניות החדש של עיריית תל אביב מפר נקודת שיווי משקל עדינה שהושגה בעמל רב בין הדיירים, היזמים והרשויות המקומיות, ואם הוא יאושר - הוא מבטיח צרות צרורות להמשך ההתחדשות העירונית בעיר.

פרויקטים של התחדשות עירונית בישראל מתקדמים בעצלתיים - ולא סתם. בכל פרויקט כזה מחפשים את נקודת האיזון הנכונה בין האינטרסים של היזם, הרצונות של הדיירים והמגבלות התכנוניות שמטילות העיריות. ועד שלא מוצאים את הנוסחה המדויקת, שבה ליזם יש היתכנות כלכלית, הרשות המקומית שבעת רצון מהתוצר התכנוני, והדיירים מרוצים מהדירות החדשות - שום פרויקט כזה לא ייצא לדרך. הניסיון מורה כי לוקח שנים עד שמגיעים לנקודת איזון כזו.

אחד מהכלים שנתפרו להאיץ את הליכי ההתחדשות העירונית, הוא התקן השמאי 21. התקן נועד בדיוק לצורך הסדרת מערכת האיזונים שבה כולם ייהנו, אך לא על חשבון גורם אחר. לדוגמה - תוספת דירות גדולה תשמח את היזמים, אך לא את העיריות והדיירים; תוספת שטחים גדולה לדירות תשמח את הדיירים - אך לא את היזמים; הגבלות תכנוניות על מספר יחידות הדיור עלולות לסכן את ההיתכנות הכלכלית ליזם.

בין היתר קובע תקן 21, כי הסטנדרט לדירה חדשה יהיה תוספת של 25 מ"ר לשטח הדירה הישנה, בצורה של ממ"ד וחדר נוסף, וכמו כן מאפשר תוספת מרפסת ומקומות חנייה. יש קולות שדורשים לשנות את התקן, ולהקטין משמעותית את תוספת השטחים לדירות. זאת, משום שבאחרונה תפסה לה אחיזה הטענה, כי התמורה לדיירים גדולה מדי: דירה בבניין חדש, עם מעליות, מרפסות ומקומות חניה, מגלמת השבחה של מאות אלפי שקלים. וזה לדעת המתנגדים לתקן הנוכחי מספיק. עיריית תל אביב, על פי המסמך הזה מסכימה עם העמדה הזו. האם גם הדיירים יסכימו? קל להעריך. כיצד ישתנה קצב מימוש ההתחדשות העירונית לאור שינוי המדיניות? גם בשביל לענות על השאלה הזו לא צריך להיות נביא.