"האדם הפשוט": נשיא צרפת לשעבר, ז'ק שיראק, הלך לעולמו

ז'ק שיראק כיהן כנשיא צרפת בין השנים 1995 ל-2007 • בשנים האחרונות סבל מאובדן זכרון כבד ולא הרבה לצאת להופעות ציבוריות

ז'ק שיראק / צילום: פטריק קובאריק, רויטרס
ז'ק שיראק / צילום: פטריק קובאריק, רויטרס

נשיא צרפת לשעבר, ז'ק שיראק, שכיהן כראש המדינה בין השנים 1995 ל-2007, הלך לעולמו. כך לפי דיווחים של סוכנויות הידיעות הצרפתיות היום (ה').

בשנים האחרונות, שיראק סבל מאובדן זיכרון חמור ויצא פעמים נדירות בלבד להופעות ציבוריות, אך הנשיא שכיהן שתי קדנציות רצופות בצרפת ייזכר בזכות סגנונו האסוף והיותו "איש של העם".

שיראק נולד בפריז אך בילה את רוב חייו באזור הכפרי של צרפת, שם בנה את משפחתו וחיבורו לאדם הפשוט במדינה.

בתור נשיא, שיראק נהנה מאוד "להתערבב" עם הקהלים, לטעום מן המזונות המוצעים באירועים השונים אליהם הוזמן וגם הרבה להתארח בירידים חקלאיים שונים.

למרות שהיה בוגר בתי ספר משובחים ובעל השכלה גבוהה מאוד, שיראק עבד שנים רבות כמלח על ספינה וגם כפועל בארצות הברית.

בשנת 1977 זכה בתפקידו הציבורי הראשון ונבחר לראשות עיריית פריז, שיראק היה ראש העיר הראשון של פריז שנבחר בבחירות דמוקרטיות ולא מונה.

בשנת 1995 רץ שיראק לנשיאות צרפת לראשונה וזכה, עד סוף שנת כהונתו הראשונה איגודי העובדים במדינה הורידו אותה לברכייה - שיראק נאלץ להכריז על בחירות כלליות ואיבד את כוחו. עם זאת, הוא חזר למשרד הנשיא ב-2002 לאחר שהמפלגה הסוציאליסטית ששלטה במדינה נחלשה.

בסוף הקדנציה השנייה של שיראק, בשנת 2007, פחות מאחד מכל חמישה צרפתים תמכו בנשיאותו - שפל שלא נראה כמותו במדינה.

עם זאת, בעליות ובמורדות של הקריירה בת 40 השנים של שיראק בפוליטיקה, הוא נותר אחת הדמויות הציבוריות הכי פופולריות בצרפת. כותבים ועיתונאים רבים משייכים את החיבה הגדולה למנוח להתעקשותו להיות "כמו כולם", במקום להתגאות בהישגיו הרבים.