עבאס באו"ם: נבטל את כל ההסכמים עם ישראל אם תספח את הגדה

"ידינו מושטת לשלום, אך נפעל "בכל האמצעים" לסיכול כל מהלך להחלת הריבונות הישראלית על השטחים" • "אנו דוחים, אנו דוחים, אנו דוחים את תכנית המאה של טראמפ" • "רבים תוהים האם פתרון של שתי מדינות עודו אפשרי – מבחינתנו, זה הפתרון היחיד"

אבו מאזן / צילום: רויטרס
אבו מאזן / צילום: רויטרס

 

בנאום בעצרת הכללית של או"ם הזהיר נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), כי הרשות תבטל את כל ההסכמים שעליהם חתמה עם ישראל, אם ישראל תספח "שטחים פלסטיניים כבושים" - בקעת הירדן וצפון ים המלח - כפי שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הכריז "בשחצנות" לפני הבחירות.

את תכנית הסיפוח של נתניהו הוא הגדיר כ"בלתי חוקית" והוסיף: "אנו נגן על זכויותינו בכל האמצעים, בלי להתחשב בתוצאות, אך תוך צמידות לחוק הבינלאומי ולמאבק נגד הטרור. בכל זאת, ידינו מוסיפה להיות מושטת לשלום".

נשיא הרשות הודיע, כי יקבע מועד לעריכת בחירות בשטחים הפלסטיניים - הגדה, מזרח ירושלים ועזה. הוא ציין, שהבחירות הכלליות האחרונות ברשות נערכו ב-2006, אם כי בחירות מקומיות נערכו כסדרן.

"מאז ומתמיד האמנו, שהדמוקרטיה היא המסד שעליו יקומו המדינה והחברה של הפלסטינים", הוא אמר. "התהליך הדמוקרטי שותק בעקבות ההפיכה של חמאס ברצועת עזה ב-2007, וזה מצב בלתי נסבל".

הוא תקף בחריפות את התנהלות ממשל טראמפ כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני והצהיר שההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את השגרירות האמריקאית לעיר היא בלתי חוקית. "זו פגיעה במאות מיליוני מוסלמים שירושלים היא מרכז אמונתם; ירושלים תישאר בירת פלסטין לנצח".

"הממשל האמריקאי, חבר קבוע במועצת הביטחון, תומך בתוקפנות הישראלית כלפינו, מבטל את התחייבויותיו לפלסטינים ונוקט צעדים בלתי חוקיים", הצהיר עבאס.

ביקורת חריפה במיוחד מתח עבאס על שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן, שהעניק לגיטימציה להתנחלויות, אך בה בעת הוא מדבר על 'עסקת המאה' ומקדם פתרונות כזב כלכליים לסכסוך. הוא הכריז: "אנו דוחים, אנו דוחים, אנו דוחים את 'עסקת המאה'".

לטענת עבאס, מסרבת ישראל להיענות לכל יזמת שלום. כדבריו: כמה מדינות, ובהן רוסיה, הזמינו אותי ואתרה"מ נתניהו לנהל מו"מ בחסותן, אך נתניהו סירב. עבאס הביע התנגדות ליזמת שלום בחסות מדינה אחת - לא דווקא ארה"ב אלא כל מדינה - וקרא לערוך ועידת שלום בינלאומית, אולי בחסות או"ם או הקוורטט.

"רבים תוהים האם פתרון של שתי מדינות עודו אפשרי", המשיך עבאס. "האם לא תיתכן מדינה אחת שבה יחיו הכל בשוויון זכויות? אך מבחינתנו, פתרון של שתי מדינות הוא הפיתרון היחיד".

הוא הוסיף: "ישראל מפקיעה חלק מהכספים שמגיעים לנו, ועובדה זו מקשה עלינו לעמוד במחויבויותינו לאזרחים שלנו, אך אנו לא נקבל את הכיבוש, למרות הסבל, ונוסיף להיאבק בו בכל האמצעים. זו זכותנו המוסרית. הכיבוש לא יחולל שלום או יציבות לשום צד".

"ישראל מנהלת מלחמה נמהרת וגזענית נגד כל דבר פלסטיני (בירושלים), לרבות הפקעות או הרס בתים, תקיפות אנשי דת, פינוי פלסטינים מבתיהם וחילול מקומות קדושים למוסלמים ולנוצרים", הוא טען.

על הדרישה שהרשות תחדל לתת סובסידיות למשפחות של טרוריסטים, אמר עבאס: "אפילו אם תישאר בכיסי פרוטה אחת בלבד, אני אתן את הפרוטה הזו למשפחות השאהידים". זו היתה הפסקה המסיימת וחלק מהצירים הגיבו במחיאות כפיים.

בתגובה על נאום עבאס אמר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "נשיא הרשות מסרב להבין כי נאומים ממוחזרים בניו-יורק לא יביאו לפתרונות ברמאללה. עבאס מעדיף להשקיע יותר מאמץ באו״ם נגד ישראל מאשר במאבק נגד ההסתה והטרור היוצאים מהרשות תחת הנהגתו. התשואות שליוו את דבריו הנחרצים בעד תשלום משכורות למחבלים מעידות על המורשת שאותה הוא ישאיר אחריו".