בורסות וול סטריט ננעלו בירידות חדות: מדד הפחד זינק בכ-9%; בורסות אירופה ננעלה בירידות של 3%

המדדים בניו יורק רשמו את היום הגרוע מאז ה-23 באוגוסט • התשואה על האג"ח האמריקאיות ל-10 שנים יורדת מתחת ל-1.6% • מחיר הנפט נופל ב-2.3% בהמשך לפרסום דוח המלאים בארה"ב • ארגון הסחר העולמי נתן את האות לארה"ב להשית מכסים על אירופה בצל התמיכה באיירבוס; הפוטסי נפל ב-3.3%; הדאקס נפל ב-2.8% • לפי סקר ה-ADP נוספו למשק האמריקאי 135 אלף משרות בחודש ספטמבר

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס, ברנדן מקדרמיד
סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס, ברנדן מקדרמיד

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

בורסות וול סטריט ננעלו הערב בירידות חדות ורשמו את היום הגרוע מאז ה-23 באוגוסט, וזאת בהמשך לירידות שנרשמו אתמול, על רקע החששות מפני האטה עולמית. מדד הנאסד"ק איבד 1.6%, הדאו ג'ונס ירד ב-1.85% ומדד S&P 500 איבד 1.7% מערכו. 

יחסי הסחר בין סין לארה"ב יעמדו במוקד בהמשך וזאת בציפייה לחידוש שיחות הסחר בשבוע הבא. 

מנייתה של חברת התעופה דלתא איירליינס  נפלה בחדות לאחר שהחברה סיפקה תחזית רווח למניה מאכזבת לרבעון השלישי, של 2.3-2.2 דולרים למניה, בטווח התחתון של התחזיות. התחזית המאכזבת נובעת בין היתר בשל עלייה בעלויות תפעוליות.

ענקית הטק מיקרוסופט  חשפה במפתיע בכנס החומרה השנתי שלה טלפון חכם מתקפל חדש - Surface Duo.במכשיר ישנם שני מסכים צמודים בגודל 5.6 אינץ' שמחוברים בציר, המעבד של המכשיר הוא סנאפדרגון 855 של קוולקום.

21:37

מחיר חבית נפט נפל ב-1.8% בצל דוח המלאים בארה"ב שהצביע על עלייה חדה מהצפוי. מחיר חבית נפט נקבע על 52.64 דולרים.

המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים תחת לחץ בהמשך לנתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו אתמול והיום. אתמול דווח דווח סקר ה-ISM במגזר הייצור לחודש ספטמבר שהצביעה על ירידה לרמה של 47.8 נקודות. מדובר בחודש השני ברציפות שהסקר מצביע על קריאה מתחת ל-50 נקודות, מה שמצביע על התכווצות הפעילות הכלכלית, ומה שמהווה כנתון החלש ביותר מאז יוני של 2009. מוקדם יותר היום פורסם כי תוספת המשרות לסקטור הפרטי בספטמבר בארה"ב נפלה מהציפיות.

לאחר ירידות של כ-2% מוקדם יותר, המדדים המובילים מאבדים עד 1.8%, בעוד מדד הפחד (VIX) מזנק ב-9.3%.

19:35

המסחר בוול סטריט מתנהל תחת לחץ בהמשך לירידות אתמול. מדד דאו ג'ונס מאבד כ-2%, כאשר את הירידות מובילות המניות וולגרין, סיסקו, אינטל וויזה שמאבדות כ-3% כל אחת.

מדד הנאסד"ק יורד בכ-1.7% ומדד S&P 500 מאבד 1.9%. מדד הפחד (VIX ) מנתר ב-12.5%. מחיר הנפט נופל ב-2.3% בהמשך לפרסום דוח המלאים בארה"ב.

התשואה על האג"ח האמריקאיות ל-10 שנים יורדת מתחת ל-1.6%.

18:34

בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות, על רקע החלטת ארגון הסחר העולמי (WTO) כי ארה"ב יכולה להשית מכסים בגובה 7.5 מיליארד דולר על אירופה, בגין סובסידיות לחברות תעופה מקומיות. מדד הפוטסי הבריטי נפל ב-3.3%, הקאק הצרפתי ירד ב-3.12%, הדאקס הגרמני איבד 2.78%, מדד יורוסטוקס 50 נפל ב-3%.

בתוך כך, המדדים בוול סטריט נסחרים תחת לחץ בהמשך לנתוני המאקרו המאכזבים אתמול.

הנשיא טראמפ מאשים את הדמוקרטים בירידות בשווקים כעת. בציוץ בטוויטר כתב טראמפ, כי "כל השטות הזו של ההדחה, שהולכת לשום מקום, דוחפת את השווקים למטה. אבל זה בדיוק מה שהדמוקרטים רוצים...". את הדברים אומר טראמפ בעוד הדמוקרטים נחושים בדעתם להחיש את תהליך האימפיצ'מנט ולא למתוח אותו לאורך חודשים רבים ומתישים, כפי שאירע בחקירות שהובילו לדוח מולר ושהחלו להימאס על הציבור.

18:00

מחריפות הירידות בשווקים על רקע החשש מהאטה וסוגיית הסחר שעולה היום לכותרות בזווית של ארה"ב ואירופה. ארגון הסחר העולמי (WTO) מסר כי ארה"ב יכולה להטיל מכסים בגובה 7.5 מיליארד דולר על אירופה, וזאת בתגובה לסובסידיות של גוש האירו לחברת התעופה איירבוס. כבר למעלה מעשור שארה"ב והאיחוד האירופי שרויות במאבק הדדי לגבי מדיניות הסובסידיות - כאשר כל אחד מהצדדים טוען כי השני מעניק סובסידיות "לא חוקיות" לחברות המטוסים המקומיות.

מדד דאו ג'ונס מאבד 1.8%, הנאסד"ק יורד ב-1.5% ומדד S&P 500 יורד ב-1.6%. באירופה המדדים יורדים בחדות, כך הדאקס נופל ב-2.3%, הפוטסי מאבד 3.2% והקאק מאבד 2.7%.

מלאי הנפט בארה"ב עלה זה השבוע השלישי ברציפות, כך לפי ה-EIA. בשבוע שהסתיים ב-27 לחודש ספטמבר עלה מלאי הנפט ב-3.1 מיליון חביות - מעל לתחזיות של S&P Global Platts לעלייה של 1.3 מיליון חביות בלבד. מחיר חבית נפט נופל ב-1.8% ל-52.66 דולרים.

ג'נרל מוטורס  דיווחה על עלייה של 6.3% במסירות הרכבים ברבעון החולף, מנייתה נופלת בכ-3%.

16:33

יום המסחר הראשון לרבעון הרביעי בוול סטריט נפתח בירידות של כ-1%, וזאת בהמשך לירידות שנרשמו אתמול. מדד הדאו גו'נס מאבד 0.8%, מדד S&P 500 יורד ב-0.9% ומדד הנאסד"ק מאבד 1%.

לפי סקר ה-ADP נוספו למשק האמריקאי 135 אלף משרות בחודש ספטמבר בסקטור הפרטי, מה שמסמן המשך ההאטה ביצירת משרות.

מנייתה של ג'ונסון אנד ג'ונסון  עולה ב-2.5% על רקע הדיווח על הסכם שחתמה עם 2 מדינות באוהיו במסגרת פרשת משככי הכאבים, במסגרתו החברה תשלם 20 מיליון שקל על מנת ליישב את התביעה כנגדה.

מנייתה של חברת התרופות הישראלית טבע  נסחרת על רקע ההודעה שלה על פרישתו של ד"ר קרלו דה נוטריסטפני מתפקיד סמנכ"ל הניהול הגלובלי, והוא מצטרף למנהל הכספים מייקל מקללן ולמנהלת המותג ותקשורת התאגיד איריס בק-קודנר - ששניהם צפויים לפרוש בקרוב. בניגוד לשניים האחרים, פרישתו של דה נוטריסטפני היא מיידית, ומי שמחליף אותו בתפקיד הוא אריק דראפה. 

יצרנית הרכבים השנייה בגודלה בארה"ב, פורד מוטורס , רשמה ירידה של 5% במכירות הרכבים בארה"ב ברבעון השלישי של 2019. בתוך כך, מסירות הרכבים ירדו מ-609 אלף ברבעון המקביל אשתקד ל-580 אלף ברבעון השלישי השנה.

15:15

הירידות באירופה מחריפות על רקע נתוני הייצור מארה"ב אתמול וקיצוץ תחזית הצמיחה בגרמניה היום. מדד סטוקס אירופה 600  מאבד 1.3% בדרך לירידה היומית החדה ביותר שלו זה שבועיים. מגזר החומרים הבסיסיים משיל 2.5%, וכל הבורסות והמגזרים נסחרים בטריטוריה השלילית.

המכון המוביל לכלכלה בגרמניה הוריד את תחזית הצמיחה בתמ"ג ל-2019 מ-0.8% ל-0.5%, ול-2020 מ-1.8% ל-1.1%, על רקע הסיכונים הנובעים ממלחמת הסחר ומהברקזיט.

בארה"ב מצביעים החוזים העתידיים על המדדים על ירידות הצפויות בפתיחת המסחר, על רקע החשש ממיתון פוטנציאלי. הדאו ג'ונס מאבד כ-150 נקודות, וירידות תלולות נרשמות גם בנאסד"ק וב-S&P 500. בירידות של 1% ו-0.8% בהתאמה בולטות פייסבוק ואמזון. גם מניות תעשייה כמו קטרפילר ויוניון פסיפיק יורדות ביותר מ-1%. 

11:30

הירידות באירופה מתחזקות ומדד סטוקס אירופה 600  מאבד 1%, בהובלת מגזר חומרים בסיסיים שמאבד 1.8%. מדד הנסיעות והנופש הוא היחיד שנסחר נגד המגמה, בעליות של 0.4%. 

עליות נרשמות היום במחיר הנפט ומחיר חבית מסוג WTI מתחזק בכ-0.9%. 

שוקי המזרח ננעלו אף הם בירידות חדות על רקע החששות מההאטה. בלט בירידות מדד קוספי   בקוריאה שצנח בכ-2%. מדד ניקיי  ביפן איבד 0.5%, ובורסת אוסטרליה צנחה ב-1.5%. ירידות קלות נרשמו בהונג קונג , ובסין לא התקיים מסחר.

10:15

בורסות אירופה פתחו היום את המסחר במגמה שלילית, לאחר נתוני ייצור חלשים באופן מפתיע בארה"ב, שהציתו חששות למצב הכלכלה הגדולה בעולם.

מדד סטוקס אירופה 600  מאבד כ-0.3%, עם ירידות של 0.8% במניות הכימיקלים. ירידות נרשמות במרבית הבורסות והסקטורים.

נוסף על נתוני הייצור בארה"ב מתנהל המסחר גם בציפייה לתוכנית הברקזיט המתוקנת של הממשלה בבריטניה. בחזית מלחמת הסחר, בשבוע הבא אמורים להתחדש המגעים בין נציגים מסין וארה"ב. 

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, צפוי לחשוף היום את הצעת הברקזיט הסופית שלו לאיחוד האירופי. מנהיג מפלגת השמרנים כבר הזהיר את בריסל כי אם מנהיגי האיחוד לא יסכימו להצעתו, הכלכלה החמישית בגודלה בעולם לא תמשיך במגעים, ותצא לברקזיט ללא הסכמים ב-31 באוקטובר.

הליש"ט יורדת בכ-0.1% ל-1.2265 דולר.  

07:00

המסחר בשוקי אסיה מתנהל היום (ד') בירידות, על רקע חששות מחודשים מהאטה בכלכלה העולמית. ירידות של כ-0.7% נרשמות במדד הנג סנג  בהונג קונג, לאחר שהבורסה שם חזרה להיסחר אחרי חג, בהובלת ירידות של 1.2% במניית טנסנט הסינית.

ירידות בשיעור דומה נרשמות במדד ניקיי  בטוקיו, בהובלת ירידות של 3% במניית סופטבנק, ושל 2% במניית Fanuc. 

בקוריאה הדרומית צונח מדד קוספי  בכ-1.4%. מדד S&P/ASX 200  באוסטרליה מאבד 1.3% עם ירידות ברוב הסקטורים. מניית נשיונל אוסטרליה בנק צוללת ב-2.5% לאחר שהודיע היום כי נחשף לתשלומים נוספים של כ-792 מיליון דולר לפיצוי לקוחות בעקבות התנהלות בלתי הולמת. הסכום צפוי לחתוך את רווחיו במחצית השנייה של השנה הפיסקאלית 2019 בכ-754 מיליון דולר לאחר מס. 

בארה"ב פורסם אמש כי פעילות הייצור התכווצה לרמה הגרועה ביותר מאז יוני 2009, כך לפי דיווחים של מנהלי האספקה במפעלים (ISM). הנתונים פורסמו על רקע נתונים חלשים במדד מנהלי הרכש (PMI) באירופה. 

בהמשך יום המסחר יתפרסמו נתוני המכירות הקמעוניות בהונג קונג באוגוסט. הסקטור ספג מהלומה בעקבות מחאה מתמשכת בעיר במשך חודשים שגלה לאלימות. 

השווקים בהודו ובסין סגורים היום לרגל חג.      

במסחר בוול סטריט נרשמו אמש ירידות שערים. המדדים המרכזיים בניו יורק איבדו 1.2%-1.1%, בעקבות השפל במדד מנהלי האספקה.