היפוך מגמה: ממשלת סין חוזרת לרכוש החזקות בחברות פרטיות

ההשקעות הן היפוך למגמה של עשרות שנים, שבה חשיבות המגזר הציבורי במדינה פחתה במונחי שיעור המועסקים בו או הבעלות על נכסים • החברות שבבעלות המדינה בסין בדרך-כלל פחות יעילות או חדשניות בהשוואה לחברות הפרטיות, והמגמה החדשה עלולה להעיק בעתיד על הצמיחה

נשיא סין שי ג’ינגפינג / צילום: רויטרס
נשיא סין שי ג’ינגפינג / צילום: רויטרס

ממשלת סין רוכשת בקצב שיא החזקות בחברות פרטיות, כאשר מלחמת הסחר עם ארה"ב, ההאטה הכלכלית ומחנק האשראי מערימים קשיים על המגזר הפרטי.

ההשקעות הן היפוך למגמה של עשרות שנים, שבה חשיבות המגזר הציבורי במדינה פחתה במונחי שיעור המועסקים בו או הבעלות על נכסים. מאחר שהחברות שבבעלות המדינה בסין הן בדרך-כלל פחות יעילות או חדשניות בהשוואה לחברות הפרטיות, המגמה החדשה עלולה להעיק בעתיד על הצמיחה.

המגזר הפרטי במצב חלש יותר מפני שיש לו גישה מוגבלת יותר להלוואות בנקאיות זולות ולסוגים אחרים של מימון, והוא נלחץ גם על-ידי המדיניות החדשה של ריסון זיהום האוויר והמים ועודפי הייצור.

הנשיא שי ג'ינפינג אמנם ריכז את השליטה בידיו יותר מאשר קודמיו, אבל קניית ההחזקות בחברות הפרטיות נובעת כנראה יותר מהרצון לשמור על יציבות, ולא ממדיניות של החלשת המגזר הפרטי.

גופים בשליטת המדינה קנו 47 החזקות בחברות פרטיות בורסאיות מינואר עד יוני השנה, לפי סוכנות הדירוג פיץ'. בכל 2018 בוצעו 52 רכישות כאלה. הנתון כולל רכישות על-ידי חברות בבעלות המדינה וקרנות השקעה של רשויות מקומיות, וההחזקות נעו בין 1% ל-100%.

הרשויות החלו לפעול אחרי שהן נכשלו בשכנוע בנקים להלוות יותר ללווים פרטיים מסוכנים, אמר אנדרו קולייר, מנהל בהונג קונג של חברת המחקר אוריינט קפיטל. "בייג'ינג מתערבת כי היא חוששת מירידה חדה בתעסוקה", הוא הסביר.

המגזר הפרטי נשאר חיוני לבריאות הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, עם 60% מהתעסוקה בערים ב-2017, לעומת 35% בלבד ב-2010, לפי חברת המחקר אוקספורד אקונומיקס.