הספין של טראמפ? קורא לסין לחקור את ג'ו ביידן ובנו האנטר

בשיחה עם כתבים על מדשאת הבית הלבן מצהיר טראמפ: "גם סין צריכה לחקור את הביידנים" • הצהרת טראמפ – כמה ימים לפני חידוש מגעי סין ארה"ב במאמץ ליישב את מלחמת הסחר • הדמוקרטים: זה עוד סעיף בכתב האישום שאנו מכינים נגדו

הנשיא טראמפ יוצא מפתח הבית הלבן. לאיש אסור לשבש הליכי חקירה / צילום: רויטרס
הנשיא טראמפ יוצא מפתח הבית הלבן. לאיש אסור לשבש הליכי חקירה / צילום: רויטרס

בצעד מדהים, קרא הערב (ה') דונלד טראמפ לסין לחקור את סגן הנשיא לשעבר, ג'ון ביידן, ואת בנו, האנטר. זאת, כשבוע לאחר שההנהגה הדמוקרטית של בית-הנבחרים הודיעה, כי תפתח בהליך חקירה לקראת הדחה (אימפיצ'מנט) נגד נשיא ארה"ב בגין בקשתו מנשיא אוקריאנה, וולידמיר זלנסקי, לחקור את הביידנים.

בשיחה עם כתבים על מדשאת הבית הלבן, אמר טראמפ: "גם סין צריכה לפתוח בחקירה נגד הביידנים". הוא אמר זאת ביזמתו, לא בתשובה על שאלה, דבר שמעיד על מדיניות מתוכננת של הבית הלבן לצאת למלחמה כל בכל נגד ג'ו ביידן, אחד ממתמודדים המובילים במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות.

העיתוי של קריאת טראמפ לסין לחקור את הביידנים מדהים לא פחות מהקריאה עצמה: נציגים של ממשלת סין מתוכננים להגיע בימים הקרובים לוושינגטון במאמץ ליישב את מלחמת הסחר בין שתי המדינות, שפוגעת קשות בכלכלות של שתיהן. קריאת טראמפ העלתה מיד חששות שהוא יהיה מוכן לעשות ויתורים לבייג'ינג, אם זו תספק לו חומרים מחשידים נגד סגן הנשיא לשעבר.

טראמפ ובעלי בריתו טוענים, כי האנטר ביידן שכנע את סין להשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת השקעות שבה הוא היה שותף. ביידן האב הכחיש נמרצות טענה זו והכריז היום, כי אם טראמפ מקווה להפחידו כדי שיפרוש מהמירוץ - הוא טועה טעות גדולה.

טראמפ טוען עוד, כי האנטר השתמש במעמדו של אביו כדי להתקדם בעולם העסקים. הוא מעולם לא גיבה את טענותיו נגד הביידנים בראיות כלשהן ומסתפק בהכרזה "כל אחד יודע זאת".

גורמים דמוקרטים הודיעו הערב, כי קריאת טראמפ לסין תהיה, קרוב לוודאי, סעיף נוסף בכתב האישום נגד טראמפ. הנהגת המפלגה טרם פרסמה הודעה רשמית על כך, אך הגורמים ציינו שהקריאה מדברת בעד עצמה והיא נעשתה בפומבי, מול מצלמות הטלוויזיה.

בשיחתו עם נשיא אוקראינה זלנסקי, ב-25 ביולי, ביקש טראמפ מעמיתו האוקראיני "טובה" (FAVOR, בניסוח של הנשיא). הוא אמר, בפראפרזה: אולי תוכל לעזור לנו לאסוף קצת לכלוך על יריב פוטנציאלי שלי בבחירות לנשיאות ב-2020?

סוכן CIA, שהושאל לבית הלבן והיה מודע לאותה שיחה, חשף אותה, יחד מידע נוסף על התנהלות טראמפ, בקובלנה לוועדת המודיעין של בית-הנבחרים. קובלנה זו משמשת בסיס להחלטת ההנהגה הדמוקרטית של הבית להשיק את הליך החקירה לקראת הדחה של טראמפ.

למען הרקורד, טראמפ מוסיף לתאר את שיחתו עם נשיא אוקראינה כ"מושלמת", אך הדמוקרטים הבהירו לו שהוא מנותק מהמציאות. יו"ר בית-הנבחרים, ננסי פלוסי, שהתנגדהתחילה להשקת הליכי הדחה נגד הנשיא, נתנה אור ירוק להשקת הליכים אלה והיא מובילה עתה את היזמה.

כבר עתה מובטח רוב בבית-הנבחרים להגשת כתב האישום נגד טראמפ, לפחות בגין שיחתו עם נשיא אוקראינה, אם לא בגין מעידות אחרות, ידועות או בלתי ידועות בשלב זה.

על פי מניין בלתי רשמי, מוכנים עתה לפחות 224 צירים בבית-הנבחרים, שבו רוב לדמוקרטים, לאשר כתב אישום כזה - שישה יותר מהמינימום הדרוש. כל הצירים האלה דמוקרטים, למעט רפובליקאי לשעבר שערק ממפלגתו במחאה על התנהלות טראמפ ומגדיר עצמו עתה עצמאי.

הסנט, בשליטת הרפובליקאים, שישמש כבית-משפט, לא יאשר את כתב האישום וממילא לא יסמוך ידו על הדחת טראמפ, אך העובדה שבית-הנבחרים של ארה"ב מושיב נשיא מכהן על כס הנאשמים ומדביק לו כתב אישום פורמלי היא כתם היסטורי, שמעכיר מורשתם של שני נשיאים בלבד עד עתה: אנדרו ג'קסון (הנשיא השביעי) וביל קלינטון.