WeWork בצרות? המתחרות שלה מרוויחות מהנפילה החופשית

חברת Knotel העלתה את הערכת השווי שלה ליותר ממיליארד דולר, וחברות אחרות המציעות חללי עבודה משותפים מבדלות את עצמן ממובילת השוק באמצעות חיזוק הקשרים עם בעלי הנכסים

סניף WeWork בניו יורק / צילום: shutterstock
סניף WeWork בניו יורק / צילום: shutterstock

החברה האם של WeWork - We - דחתה לאחרונה את ההנפקה הציבורית הראשונה שלה, לאחר שמשקיעים רבים הטילו ספק במודל העסקי שלה ובממשל התאגידי שלה. אדם נוימן, מייסד WeWork והמנכ"ל שלה, נאלץ אף לפרוש מניהול החברה ולוותר על השליטה בה.

אדם נוימן / צילום:  באדיבות  WeWork
 אדם נוימן / צילום: באדיבות WeWork

אך יש גם מי שמרוויח מהנפילה של WeWork: כמה מהמתחרות הגדולות ביותר שלה מגייסות כספים ומרחיבות פעילות בערים הגדולות. הן פונות למשקיעים וללקוחות ששונים מאוד מאלה של WeWork.

כך למשל, חברת שטחי המשרדים הגמישים Knotel הפכה לאחרונה ל"חד-קרן" - כינוי לחברות שמוערכות בשווי הגבוה ממיליארד דולר - כאשר השלימה סבב גיוס הון ב-400 מיליון דולר; חברת חללי העבודה המשותפים Industrious גייסה בחודש שעבר 80 מיליון דולר; וחברת שטחי העבודה הגמישים וחללי הישיבות המשותפים Convene הפכה לשלישית בתוך חודש שהשיגה מימון חדש, קו אשראי של 150 מיליון דולר מחטיבת ניהול הנכסים של גולדמן זקס, מורגן סטנלי וברקליס בנק.

החברות הללו מדגישות במקרים רבים בפני לקוחות ומשקיעים שהן מציעות מודל עסקים שונה מזה של WeWork. הן מדגישות את השותפויות שלהן עם בעלי הנכסים (בנייני המשרדים), שלדבריהן מגינים עליהן טוב יותר במצבים של קשיים כלכליים.

סקוט רכלר, משקיע ב-Convene, שחברת הנדל"ן שלו, RXR Realty, מחכירה משרדים גם ל-Convene וגם ל-WeWork, מסכים עם הקביעה שנוסחת הצמיחה של WeWork הענקית שונה מזו של יריבותיה הקטנות יותר. "הגישה של WeWork היא להיות עם הפנים ללקוחות-דיירים", הוא אמר, "ואילו Industrious ו-Convene מתמקדות בחיזור אחרי בעלי הנכסים".

סקוט רכלר  / צילום: Rob Rich, רויטרס
 סקוט רכלר / צילום: Rob Rich, רויטרס

שוק החללים המשותפים לא תלוי ב-WeWork

רוב בעלי בנייני המשרדים הגדולים מאמינים בנוסחת הצמיחה המהירה של עבודה בחללים משותפים, ואנליסטים סבורים שהיא יכולה להצליח גם אם WeWork תיכשל. חברת הברוקרים CBRE צפתה בדוח עדכני שלה שחללי העבודה הגמישים יהוו 13% מסך השטח המשרדי בארה"ב בשנת 2030, לעומת 2% בלבד היום.

איש אינו מכחיש שלזכות WeWork עומד היתרון ההתחלתי. יש לה יותר מ-500 אתרים ברחבי העולם - יותר מפי חמישה מכפי ש-Convene ו-Industrious מציעות ביחד - והיא עדיין צומחת מהר. Knotel אומרת שיש לה 576 אתרים, אך הם נוטים להיות בניינים קטנים בהרבה מאלו של WeWork.

המותג We העולמי "מקושר עם איכות גבוהה מאוד של שירות, והפריסה שלו מציעה יתרונות של כלכלת גודל", כתבה סוכנות הדירוג פיץ' בדוח מהעת האחרונה. אבל על רקע הבעיות האחרונות של WeWork, המתחרות שלה רואות חלון הזדמנות לסיפור שלהן.

"אנחנו לא חברה מהסוג שצוהל למראה הצרות של חברה אחרת, אפילו אם היא מתחרה", אומר מנכ"ל Industrious, ג'יימי הודארי. "אבל הביקורת שנמתחת על WeWork עזרה לאנשים להבין למה אנחנו אימצנו אסטרטגיה אחרת".

שלא כמו WeWork, שבעיקר חותמת על חוזי החכרה לטווח ארוך של משרדים ומשכירה אותם לטווחים קצרים בתנאים גמישים, Industrious מנהלת שטחי משרד בעיקר במסגרת חוזי חלוקת רווח על בעלי המשרדים. הגישה הזו מסוכנת פחות מפני שלחברה יש פחות התחייבויות חכירה ארוכות טווח שיהיה קשה לעמוד בהן במצב של מיתון כלכלי, אומר הודארי.

מנכ"ל Industrious, ג'יימי הודארי  / צילום: Herbert Lash, רויטרס
 מנכ"ל Industrious, ג'יימי הודארי / צילום: Herbert Lash, רויטרס

גם Convene משווקת את עצמה כשותפה של בעלת הבית של המשרדים. במקרים רבים היא מחזיקה חלק ממגדל משרדים בהסכם ניהול עם בעלת המגדל או הסכם חכירה, אך שירותיה זמינים לכל דיירי הבניין. הדיירים יכולים להזמין קייטרינג באמצעות Convene, להזמין חדרי ישיבות או להשתמש בסוויטות משרדים על בסיס זמני. כך יכולים בעלי המשרדים להציע יותר שירותים לדיירים בלי להעביר את הבניין לידי חברת משרדים משותפים כמו WeWork.

"כל תשומת הלב שקיבלה ההנפקה של We הייתה בשבילנו הזדמנות נהדרת לספר את הסיפור שלנו", אמר מנכ"ל Convene, ראיין סימונטי. החברה גייסה עד כה הון סיכון בסך 260 מיליון דולר. המשקיעים והשותפים שלה כוללים חברות נדל"ן גדולות כמו ברוקפילד ודורסט אוגניזיישן.

האם WeWork תלך בעקבות המתחרות

בראד גריווי, שותף מנהל בקרן הון הסיכון פיפת וול ונצ'רז, אמר שהקרן שלו השקיעה ב-Industrious וב-Convene גם בגלל השותפויות שלהן עם בעלי הנכסים. שתיהן חתמו ביוני על עסקה עם חברת הבנייה היינס, שבה הן יכולות "למנף כ-250 מיליון רגל רבועה של שטחי משרד שהם בשליטת היינס". המיזם הזה מתחרה ישירות בבניינים של WeWork.

WeWork, שחוכרת את רוב השטח המשרדי שהיא מציעה, כבר אותתה שהיא עשויה לחקות את מתחרותיה וללכת לכיוון של אסטרטגיית שותפויות. We מתכננת "להתמקד בגישות יעילות יותר מבחינת הון" לצמיחה, כולל הסכמי ניהול, מסרה החברה הזו באחד מדיווחיה.

Knotel טוענת שהיא מוציאה פחות כספים על שיפוץ ועיצוב משרדיה, כדי לקבל תשואה גבוהה יותר על ההון המושקע בהשוואה לכמה ממתחרותיה. "ללכת עד הסוף ולנסות לשלוט בשוק זו לעתים אסטרטגיה טובה מאוד, אבל זה צריך להיות יעיל כדי שתגיע לשם", אמר מנכ"ל Knotel, אמול סארבה.

סטפן טובר, מנהל הפעילות בחברת התוכנה "Giant Machines", אמר שהחברה שלו עזבה לאחרונה שטח משרדים של WeWork לטובת בניין של Convene. הוא אוהב את העובדה ש-Convene שמה יותר דגש על אירוח, ואמר שהחללים שלה נראים יותר כמו לובי של מלון יוקרה משטחי משרד משותפים. "זו הרגשה שונה לגמרי בהשוואה ל-WeWork", אמר טובר.