"אפסו הסיכויים לעסקת ברקזיט חדשה השבוע"; הליש"ט יורדת

הליש"ט יורדת הבוקר מול הדולר לאחר דיווחים כי אין הסכמה בין האיחוד לבריטניה על הסכם ברקזיט, ואיומים מצד ג'ונסון לפרוש באופן חד-צדדי למרות החוק שעבר בפרלמנט המורה לראש הממשלה לבקש הארכה אם לא יהיה הסכם

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס

הסיכויים להסכם פרישה חדש בין בריטניה לאיחוד האירופי, ברגע האחרון לפני מועד ה"ברקזיט" בסוף החודש, הצטמצמו משמעותית הבוקר, לאחר אי הסכמה בין מנהיגי האיחוד לבין ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בעניין הצעה חדשה לפתרון המשבר.

לפי דיווח ב-"BBC", הצעת פשרה שהגיש ג'ונסון בשבוע שעבר לא התקבלה על ידי האיחוד האירופי, והדבר נחתם הבוקר סופית בשיחה שקיים עם קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. "אפסו הסיכויים להגיע להסכם עוד השבוע", אמר מקור בלשכת ראש הממשלה לכלי התקשורת הבריטיים. הליש"ט ירדה הבוקר בתגובה ב-0.4% מול הדולר.

הדיווחים ב-"BBC" ובכלי תקשורת אחרים נובעים מתדרוך שהתקיים במעון ראש ממשלת בריטניה ברחוב דאונינג 10 הבוקר. לפי הדיווחים, ג'ונסון האשים את מרקל, ואת האיחוד האירופי, בטרפוד "לא רק ההסכם הנוכחי אלא כל הסכם בעתיד". האופוזיציה בבריטניה האשימה את ג'ונסון בכך שהוא מנסה להטיל את האשמה על האיחוד האירופי, בעוד הוא כלל אינו מעוניין בהסכם ומעוניין לפרוש באופן חד-צדדי.

חוק שעבר בפרלמנט - למרות מאמצים כבירים מצד הממשלה למנוע אותו - קובע כי אם לא יצליח להציג הסכם עד ה-19 באוקטובר, על ראש ממשלת בריטניה להגיש מכתב המבקש הארכה של המצב הקיים ודחיית הפרישה ל-31 בינואר 2020. ג'ונסון ושרים בכירים השיבו בערפול בשבועות האחרונים כשנשאלו אם וכיצד ימלאו אחר לשון החוק. בעבר אמר ג'ונסון כי יעדיף "להיות מת בתוך שוחה" מאשר לבקש דחייה נוספת. לפי הדיווחים הבוקר, הממשלה בבריטניה שוקלת "טקטיקות חוקיות שונות" כדי לא לבקש את ההארכה.

ההצעה שג'ונסון הגיש בשבוע שעבר כוללת החרגה של צפון-אירלנד (שיחד עם סקוטלנד, ווילס ואנגליה מרכיבה את הממלכה המאוחדת) באופן זמני בלבד מהפרישה מאיחוד המכסים של האיחוד, כדי לוודא כי אין גבול בינה לבין אירלנד, החברה באיחוד האירופי. העמדה של האיחוד האירופי, כפי שטוען ראש הממשלה הבריטי, היא כי ההחרגה אינה יכולה להיות זמנית, וכי אירלנד צריכה להיות שותפה דרך האיחוד האירופי בקביעת המצב באי האירי. מרקל צפויה לקיים היום מסיבת עיתונאים שבה תוכל לאשר או להכחיש את טענות דאונינג 10 מהבוקר.

כלי התקשורת בבריטניה דיווחו כי תסריט אפשרי הוא דחייה של הפרישה באופן זמני, ואז הליכה לבחירות בבריטניה בהמשך השנה, שבהן המפלגה השמרנית בראשות ג'ונסון תתחייב לפרוש מהאיחוד ללא עסקה באופן חד-צדדי, בשותפות אד-הוק עם מפלגת ה"ברקזיט" של נייג'ל פאראג', אחד מיוזמי משאל העם בעניין. לפי הסקרים האחרונים, השמרנים תחת ג'ונסון מובילים עם כ-33% מהקולות, הלייבור זוכים ל-27% ומפלגת ה"ברקזיט" ל-13%.