ישראל בחוב לאו"ם, אחת מבין 64 מדינות שהפסיקו לשלם

מזכ"ל האו"ם: האו"ם במשבר נזילות, לא יכול לשלם לספקים ולעובדים • מתוך 193 המדינות החברות, 64 מדינות הפסיקו לשלם את תשלומיהם לארגון, כאשר ישראל היא אחת מהסרבניות

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש / צילום: רויטרס, Valentyn Ogirenko
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש / צילום: רויטרס, Valentyn Ogirenko

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הזהיר אתמול (ג') כי האו"ם ניצב בפני משבר כספי חמור, בעקבות הפסקת תשלומים שנתיים של 64 מדינות, מתוך 193 המדינות החברות.

בין המדינות שהפסיקו לשלם, את דמי החבר השנתיים, נמצאת גם ישראל. ב-2016, בעקבות החלטת מועצת הביטחון מספר 2334 (נגד ההתנחלויות), הפסיקו בישראל לשלם את דמי החבר.

כזכור, החלטת מועצת הביטחון 2334, הגיעה בשלהי ממשל אובמה, שבועות אחדים לפני שהושבע הנשיא טראמפ. בוושינגטון מתחו ביקורת על הרחבת התנחלויות ובתגובה לחוק ההסדרה הישראלי (חוק המכשיר מאחזים ובנייה על קרקע פלסטינית פרטית), החליט ממשל אובמה שלא להשתמש בזכות הווטו ולאפשר למועצת הביטחון להצביע נגד ישראל.

אולם ישראל אינה המדינה היחידה החייבת כסף לאו"ם. דוברו של אנטוניו גוטרש, סטפן דיואריק אמר אתמול כי מזכ"ל האו"ם פנה בכתב למדינות החברות ואמר להן "האו"ם נמצא בסכנת ריקון יתרות המזומנים עד לסוף החודש הקרוב ובכך יגיע הארגון לבעיית תשלום לספקים, ועובדים".

לפי הודעת האו"ם, 129 מדינות שילמו סך של 1.99 מיליארד דולר עבור תקציב הפעלת האו"ם. 1.38 מיליארד דולרים חסרים להשלמת שנת 2019.

חוץ מישראל, גם ארה"ב, ברזיל, איראן, מקסיקו, דרום קוריאה, ערב הסעודית ואורגוואי - לא שילמו את חובותיהן. ארה"ב חייבת סך של 674 מליון דולרים לשנת 2019 ועוד 381 מליון דולרים עבור תקציבי שנים קודמות.

בנוסף, ארה"ב ממנת גם את יחידת 'משמר-השלום' ושם עליה לשלם סך של 255 מיליון דולר עבור פעיליות שהסתיימו ועוד 2 מיליארד דולר, למשימות שלום פעילות.

ממשרד החוץ הישראלי מסרו ל"גלובס": "אכן יש חוב שבעיקרו נובע מהחלטת רה"מ לקצץ בתשלומים של האו"ם בעקבות החלטות עוינות הן בניו יורק והן במועצה לזכויות אדם בג'נבה".

במשרד החוץ לא מסרו ל"גלובס" את גובה החוב, אך ציינו שבשנת 2018 ישראל לא שילמה בכלל ובשנת 2019, הועבר סכום חלקי.