טורקיה | פיצ'ר

"הנוסעים הישראלים מצביעים ברגליים; יש אפס ניסיונות 'להעניש' את טורקיה על התקיפות בסוריה"

סוכני הנסיעות מספרים כי מספר הנוסעים בחברות התעופה הטורקיות צומח ולא מושפע מההתרחשויות האחרונות, כשמה שמדבר עבור הנוסעים זה בעיקר המחיר • "לא רק שלא התקבלו פניות לביטול טיסות, אלא ש-2019 תוגדר כשנת שיא בתנועת הנופשים מישראל"

"כל עוד אתה מוזיל לי את הטיסה ב-20 דולר ועוד בחברת תעופה טובה, ממש לא אכפת לי דרך איפה לטוס" - זו הגישה של הנוסעים כפי שמציג אותה יניב שולדנפרי, מנכ"ל משותף באתר Alice.co.il. גישה זו, לדבריו, לא השתנתה גם בימים האחרונים לאור התקיפה הטורקית של יעדים כורדיים בסוריה והקריאות ברשתות החברתיות להחרים את טורקיה בזירה התיירותית.

לדבריו, "מספר הנוסעים דרך טורקיה צומח ולא מושפע מההתרחשויות האחרונות, כשמה שמדבר עבור הנוסעים זה בעיקר המחיר".

שולדנפרי מדגיש כי לא רק טורקיש איירליינס, המפעילה 10 טיסות יומיות בקו תל-אביב-איסטנבול, נהנית מהגידול בתנועת הנוסעים דרכה, אלא גם חברות התעופה הטורקיות האחרות, אטלס גלובל ופגסוס איירליינס, שזוכות לפרגון של הנוסעים הישראלים. "המחיר, מנקודה אחת לנקודה אחרת כולל עצירה באמצע, יכול לשקף גם חיסכון של 50% ויותר לעומת טיסה ישירה. זה משהו שמשחק תפקיד חשוב בחיסכון וביעילות, וזה פקטור שלנוסעים רבים הוא חשוב".

דרך אטלס ופגסוס, אומר שולנדפרי, עיקר הנוסעים ממשיכים ליעדים באירופה, כגון אמסטרדם, ברצלונה ופריז, וגם ליעדים במזרח אירופה. דרך טורקיש איירליינס - שהטיסה מתחילת השנה יותר מ-850 אלף נוסעים בקו מתל-אביב, יותר מ-85% ממשיכים בטיסות ליעדי המשך - יעדי ההמשך העיקריים הם במזרח הרחוק, דוגמת האיים המלדיביים, סינגפור, הודו, תאילנד וסין.

נציין כי גם בטורקיש איירליינס לא מזהים כל שינוי או בקשות לביטולי טיסות מכיוון הנוסעים הישראלים. "התחרות של טורקיש היא בעיקר מול חברת התעופה הרוסית אירופלוט", מסביר שולדנפרי.

גם בביקוש לטיסות דרך אירופלוט הוא לא מזהה שינוי בביקוש בעקבות קריאות אחרות שלא לטוס דרך רוסיה ואליה על רקע גזר הדין החמור שניתן לנעמה יששכר בבית המשפט ברוסיה. יששכר, נזכיר, טסה לישראל מהודו עם עצירת ביניים במוסקבה, שם נעצרה ונשפטה ל-7.5 שנות מאסר על החזקה של 9.5 גרם סמים. 

חודש ספטמבר, חברותה תעופה הטורקית שפועלות מישראל
 חודש ספטמבר, חברותה תעופה הטורקית שפועלות מישראל

"שנה של התעוררות גדולה לאנטליה" 

סמנכ"ל איסתא רונן קרסו מזהה מגמה דומה בכל הנוגע לנוסעים מישראל לטורקיה. לדבריו, "לא רק שלא התקבלו פניות לביטול טיסות שהוזמנו עם חברות התעופה הטורקיות, אלא ששנת 2019 תוגדר כשנת שיא מבחינת התנועה של הנופשים מישראל, שהחרימו לאורך השנים את טורקיה כיעד לנופש מאז אירועי המרמרה במשט לעזה בשנת 2010. שנה לפני המשט, תנועת הנופשים לאנטליה מישראל עמדה על 540 אלף בשנה, ומאז המספר הזה צנח עד לשפל של 80 אלף נוסעים בשנה. שם היו חרמות של ממש, והיעד הזה נמחק ממפת התיירות של ישראל.

"כעת יש מהפך - את 2019 נסיים עם כ-480 אלף נוסעים לנופש בבתי המלון באנטליה. 65% מהם נמנים עם האוכלוסייה הערבית בישראל, אבל מספר לא מבוטל הם יהודים שמגדירים את החופשה הזו כנופש אולטימטיבי. יותר מ-100 קלאבים בנתה טורקיה בשנים האחרונות, כולל אטרקציות לילדים ולמשפחות. טורקיה בעצמה החליטה לחזור למפת התיירות שנפגעה שם בשנים האחרונות, והמספרים מדברים בעד עצמם - 40 מיליון תיירים זרים ביקרו בטורקיה בשנה החולפת".

מנהל תחום חבילות הנופש באמסלם טורס, הדר כרמל, משמיע עמדה דומה. "באופן מפתיע או שלא מפתיע, אני יכול להגיד שאנחנו לא חשים השפעה של ההתרחשות בין טורקיה לסוריה בתחום התיירות היוצאת מישראל".

כרמל מחדד את האבחנה בין טורקיה כיעד לנופש, בעיקר באזור אנטליה - לבין טורקיה כיעד לטיסות המשך. עוד הוא מחדד את התזמון של פרוץ האירועים, בסוף עונת התיירות. לדבריו, "מי שכבר הזמין לסוכות ולתקופה הזו, טס כבר או שיטוס בימים אלה. בקשות לביטולים לא נרשמו בכלל". 

גם כרמל מגדיר את 2019 כ"שנה של התעוררות גדולה מאוד לאנטליה ולטורקיה". לדבריו, "אם התקיפה בסוריה הייתה מתרחשת לפני חצי שנה, אולי היינו רואים השפעה על התיירות לטורקיה. אבל מאז אירועי המרמרה, הסכר להערכתי נפרץ, ואנטליה חזרה לשוק ובגדול. הסיבה לכך היא שזה מוצר תיירותי כל-כך טוב שמספק את התמורה הטובה ביותר עבור הכסף. מה גם שהזמן עושה את שלו. בדומה ל'הדים' ששומעים מתיירים ישראלים שמבקרים בעקבה או בטאבה וגם בצפון קפריסין, אנשים חוזרים ומספרים בהתלהבות ומעודדים אחרים לנסוע - זה משהו שקורה גם עם טורקיה. רק מי שהיה שם יכול להבין את רמת הפאר של המלונות, את ה'הכול כלול' בשפע מטורף ובלי שום כוכביות. 

"גם המחירים מאוששים את המספרים שגדלים מכיוון התיירות מישראל ובכלל. כבר לא זול כפי שהיה בתקופות השפל בשנים האחרונות כשהביקוש היה נמוך, אבל עדיין התמורה ביחס לכסף היא עצומה. אנחנו מבחינתנו לא משווקים את טורקיה, אנטליה היא לא יעד הדגל שלנו, אבל הנופשים, ערבים ויהודים, שחוזרים משם כל-כך מרוצים, עושים את עבודת השיווק בעצמם. יש עדיין כאלה שמסרבים לטוס אידאולוגית לטורקיה, אבל הם בשוליים". 

כרמל מספר כי חבילת נופש הכול כלול למלון בדרגת 5 כוכבים עלתה לחג הפסח 800-900 דולר לאדם, ולמלון 4 כוכבים כ-600 דולר לאדם.

הרגלי הנופש באנטליה, אגב, משאירים את רוב הנופשים באזור בית המלון, "כשמקדישים יום אחד לקניות בקניון שיש באזור וזהו. בשונה מבאטומי, אנטליה היא לא יעד שמוכר גם אטרקציות מסביב. שם אין סיבה לצאת מהמלון ולהוציא את הארנק לאורך כל החופשה". 

"הזיכרון של הנוסעים קצר מאוד"

כאמור, החוזקה של טורקיה בתיירות מישראל היא עדיין בטיסות קונקשן. נציין כי רק חברות טורקיות מורשות לטוס בקו, כשאל על וכמוה גם ישראייר או ארקיע לא מפעילות טיסות לטורקיה כלל. התחרות אם כך היא חד-צדדית, וכפי שאומר קרסו מאיסתא, "אין בכלל תיירות נכנסת לישראל מטורקיה, והכול הוא חד-כיווני, זה רק תן בלי קח".

הצצה על דוחות רשות שדות התעופה מלמדת על הגידול במספרים. את חודש ספטמבר סיימה טורקיש איירליינס למשל עם גידול של 13% במספר הנוסעים דרכה. אומנם הגידול מתייחס לחודש ספטמבר 2018, שבו לא תוזמנו חגי תשרי על לוח השנה, אולם עדיין המגמה ברורה: טורקיש איירליינס הטיסה בחודש שעבר לבדו כ-107 אלף נוסעים בקווים מנתב"ג ואליו, ויחד עם שתי החברות הטורקיות האחרות, פגסוס איירליינס ואטלס גלובל, המספר גדל לכ-190 אלף נוסעים. בין החודשים ינואר עד ספטמבר טסו עם שלוש החברות הטורקיות כמיליון וחצי נוסעים.

טורקיה לא במקרה גם עומדת בראש טבלת היעדים שמהם נוחתים הטסים מנתב"ג. "אני לא רואה כל חרמות או נידויים באופק בכל הנוגע לטיסות קונקשן דרך טורקיה", אומר קרסו. "הנוסעים ממשיכים להצביע ברגליים".

קרסו סבור כי הטריגר העיקרי לטסים בטיסות המשך דרך טורקיש הוא דווקא הנוחות ופחות המחיר. לדבריו, "המחיר הוא נוח, אבל כיום כבר לא ניתן להגדיר אותו כזול באופן מובהק. כשטורקיש איירליינס נכנסה לישראל, היא התחרתה חזק במחיר, אבל כיום כבר יש לה מתחרות בטיסות ההמשך, כולל חברות תעופה כמו אירופלוט ואליטליה. תדירות של 10 טיסות ביום מאפשרות לנוסעים קונקשן נוח וקצר לכל היעדים. זה יותר חשוב מהמחיר. יש אפס מודעות 'להעניש' את טורקיה, ובטח שלא מצד מי שנוסע בטיסות המשך. אנשים ממש לא מפחדים להמתין בשדה התעופה".

גם קרסו מדגיש כי בכל הנוגע לטיסות דרך אירופלוט, חברת התעופה הרוסית, הוא לא מבחין בשינוי לאור פרשת נעמה יששכר. "יכול להיות שנראה הורים של נוסעים שאמורים לעשות מסלול דומה, לחזור מיעדים במזרח הרחוק דרך מוסקבה לתל-אביב - משנים את הטיסות לטיסות ישירות או דרך יעדים אחרים; אבל אם זה יקרה, נראה את זה היום-מחר. העניין הזה ישכח תוך שבוע. היום זו דרמה סביב מוסקבה, ומחר זה יכול להיות משהו שיתרחש בירדן וישפיע לטווח של שבוע מקסימום. הזיכרון של הנוסעים הוא קצר מאוד".