משרד הבריאות ערך שימוע לארומה ת"א; הערכה: הבעיה הייתה במקרר

(עדכון) - הרשת סוגרת עד להודעה חדשה את הסניף ברחוב מנחם בגין בת"א, לאחר ששני לקוחות שאכלו בו כריך וסלט טונה אושפזו אמש בשל תגובה אלרגית • בנוסף הוחלט לבצע החלפה של מוצרי הטונה בכל הסניפים ולערוך בדיקת מעבדה וביקורת על כלל המוצרים • "נפרסם את התוצאות בשקיפות לציבור"

בעקבות מקרי הרעלת המזון אמש, משרד הבריאות קיים היום (ד') שימוע לארומה תל-אביב. במהלך השימוע הוצגו לנציגי העסק הממצאים שעלו בביקורת התברואית, ובהם אי-עמידה בנהלי משרד הבריאות ואי -מידה בהנחיות היצרן. נציגי העסק הונחו לתקן את הליקויים לפני קבלת אישור לפתיחתו מחדש לציבור. 

ממשרד הבריאות נמסר כי "המשרד ממשיך לבדוק את האירוע ברמה המקומית וברמה הארצית. במשרד ממתינים לתוצאות המעבדה המדויקות שיגיעו מחר בבוקר". 

ככל הנראה מקור הבעיה היה במקרר בעסק ובטיפול בטונה הגולמית. ממצאי מעבדה שיתקבלו מחר ישפכו אור על הממצאים.

מרשת ארומה תל-אביב נמסר בתגובה: "ארומה תל-אביב שיתפה פעולה באופן מלא עם נציגי משרד הבריאות, וזאת בנוסף לבקרה העצמאית שהיא מקיימת באמצעות חברה חיצונית. כפי שהתחייבנו - כלל הליקויים שיימצאו יתוקנו ויפורסמו, בתום התחקיר, לציבור הרחב. הסניף בו אותרו הליקויים נסגר על-ידנו מיד עם היוודע דבר האירוע, והוא יישאר סגור עד הודעה חדשה. אנו עדיין ממתינים לתוצאות המעבדה של מוצרי הטונה שנשלחו לבדיקה". 

הסניף ייסגר עד להודעה חדשה; כריכי הטונה הוצאו מהסניפים

מוקדם יותר היום פורסם כי רשת ארומה תל-אביב מוציאה את כריכי הטונה מסניפי הרשת. הסניף ממנו נרכשו המוצרים, בדרך בגין בתל-אביב, ייסגר עד להודעה חדשה. שני הלקוחות שלקו בהרעלה ואושפזו אתמול בלילה - שוחררו הבוקר.

"רשת ארומה תל-אביב מבקשת לעדכן את הציבור על החלטתה לבצע איסוף והחלפה של מוצרי הטונה בכל סניפי הרשת. לפיכך, היום ומחר ייתכנו שיבושים בסניפי הרשת במכירת מנות מזון המכילות טונה", כך תגובת רשת ארומה תל-אביב להרעלת המזון שקיבלו לקוחות שאכלו כריכי טונה ברשת.

לפי רשת בתי הקפה, "מרגע שנודע לנו כי שניים מלקוחותינו אושפזו, שכרנו חברה חיצונית שתבצע בקרה ובדיקת מעבדה על מוצרי המזון שנמצאו בסניף המדובר וברשת כולה. אף שתוצאות המעבדה טרם הסתיימו, החלטנו, כמשנה זהירות, לעצור את מכירת הטונה בסניפים עד להחלפת המוצר במלואו".

עוד התחייבה הרשת כי "לאחר קבלת תוצאות המעבדה והבדיקה - נפרסמן בשקיפות ובהגינות לציבור הרחב. אנו שבים ומדגישים כי לא התפשרנו ולא נתפשר לעולם על איכות וטריות המזון הנמכר בסניפי הרשת. מזון טרי ואיכותי הוא הבסיס לאמון לקוחותינו, ואנו מתייחסים לאמון זה ברצינות רבה מאוד". 

"הרעלת מזון נדירה יחסית"

שני סועדים הובלו אתמול בלילה (ג') לחדר המיון במרכז הרפואי איכילוב תל-אביב בעקבות הרעלה מטונה. הסועדים היו אישה בת 41 שהגיעה במצב קשה מאוד לאחר איבוד הכרה; ובחור בן 34 שהגיע במצב קל עם כאבי ראש ודפיקות לב מואצות; לאחר שאכלו לדבריהם סלט וכריך טונה בסניף ארומה תל-אביב.

ד"ר דניאל טרוצקי, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (חדר מיון) במרכז הרפואי איכילוב תל-אביב, מסר אתמול כי "השניים הגיעו בעקבות תגובה אלרגית חריפה שמקורה בהרעלה מהדג טונה אותו אכלו, בשם 'הרעלת מזון סקרומבואידית'. מיד עם הגעתם הענקנו לשניים טיפול מתאים שמיד הטיב עם מצבם, והם החלו להתאושש. מדובר בהרעלת מזון יחסית נדירה כתוצאה מאכילת בשר דגים, שסימניה דומים להתקפה אלרגית. הסימפטומים עלולים לכלול החל מכאבי ראש, דפיקות לב, אודם עורי משמעותי, סחרחורת, בחילות, כאבי בטן ושלשולים - ועד קוצר נשימה או בצרות בדרכי האוויר ובמקרים נדירים אף מוות".

המאושפזים כאמור שוחררו הבוקר. שירי פורר, בת 41, נשואה ואם לשני ילדים, שוחררה לביתה אחרי שאושפזה במצב קשה והתאוששה במהלך הלילה. הבוקר היא שחזרה את האירוע: "אני עובדת באזור והגעתי לארוחת צהריים בסניף, כשהזמנתי בטייק אוויי סלט טונה למשרד הסמוך. אכלתי את הסלט תוך 10 דקות מאז שרכשתי אותו ומיד התחלתי להרגיש צריבה בלשון, פנים אדומות ובוערות ונשימה כבדה. מיד הבנתי שאני חווה תגובה אלרגית חריפה, והמנהל שלי לקח אותי למר"ם, שם התמוטטתי ואיבדתי הכרה. מהר העבירו אותי באמבולנס לאיכילוב תוך כדי פעולות מצילות חיים. לאחר הגעתי לחדר הלם של איכילוב, המשיכו פעולות רפואיות שלשמחתי הרבה הביאו להתאוששות מהירה, ולאחריה הוחלט לשחרר אותי הביתה במהלך הלילה להמשך השגחה ומעקב. לאורך כל הזמן לא קלטתי כמה המצב שלי היה מסוכן. כעת אני בעיקר מזועזעת מהתגובה של הרשת שניסתה לגלגל את זה עליי, ומקווה שהם יעשו בדק-בית. הבוקר אני בעיקר אסירת-תודה לצוותים הרפואיים שהצילו את חיי, ואני מתאוששת בביתי. אני בינתיים גמרתי עם טונה" . 

שקיפות היא שם המשחק

אומנם ארומה נושמת לרווחה עם שחרור שני המאושפזים היום, אלא שכעת עליה לטפל במקרה לא רק מבחינת בדק-הבית המחייב אותה במקרים חמורים כאלה, אלא בעיקר מבחינת תגובות הציבור. הרשת הבינה ששקיפות היא חלק משם המשחק, והיא תהיה חייבת לשתף בכל ממצא שיתגלה, גם אם יהיה פחות נעים מצידה.

פרשת הקורנפלקס של תלמה משנת 2016 הבהירה היטב לכל המשווקים והעוסקים כי לא ניתן לטייח את האמת מהצרכנים, לפחות לא לאורך זמן. גם פרשת החולדות בדומינו'ס פיצה הבהירה כי נטילת אחריות על המקרה, וכמה שיותר מהר, תגרום לצרכנים לסלוח ולשכוח. טוב עשתה ארומה שסגרה את הסניף האמור ושנקטה מהלך מיידי של איסוף כל מוצרי הטונה מסניפיה. כעת, כאמור, היא תצטרך להמשיך בקו של חקירת האירוע החמור ולשתף את הציבור בממצאיה.

ספקית הטונה ממנה מפיקים בארומה תל-אביב את שלוש המנות הפופולריות שלה הכוללות טונה - כריך טונה, סלט טונה וארוחת בוקר - היא ויליגר. וליגר היא ספקית הטונה הגדולה בישראל, והיא מספקת מוצרים למאות בתי קפה ורשתות, בהן גם רשת ארומה תל-אביב. 

ויליגר: לא אחראים על הטיפול במוצרים לאחר פתיחתם

בתגובת ויליגר למקרה היא מתייחסת לתנאי האחסנה והטיפול של מוצרי הטונה לאחר אספקתם לסניפים, שעליהם לטענתה היא לא אמונה: "בהיותנו ספקי הטונה של רשת ארומה תל-אביב, מצאנו לנכון לציין כי כל חומרי הגלם בייצור הטונה עוברים בדיקות איכות קפדניות. בדיקות ספציפיות להמצאות היסטמין בדג הטונה נערכות שלוש פעמים לאורך תהליך הייצור, הן על-ידי משרד הבריאות עם הגעת חומר הגלם לארץ, הן בכניסה למפעל ובפעם השלישית למוצרים המוגמרים - כל זאת על-מנת לוודא את תקינות המוצרים לשיווק. איננו אחראים לגבי אופן הטיפול במוצרים בסניפים לאחר פתיחתם. אנו סומכים על משרד הבריאות שיבצע בדיקה יסודית לנושא".

ממשרד הבריאות נמסר הבוקר בתגובה: "הבוקר התבצעה בקרה של מחוז תל-אביב במשרד הבריאות בסניף ארומה בדרך בגין. הסניף הספציפי סגור לפעילות. בשעה 12:00 יתקיים שימוע בלשכת הבריאות תל-אביב, במעמד נציגי הרשת ונציגי משרד הבריאות. דגימות נלקחו מהדג (טונה) שהיה בשימוש למעבדה, ושאר התצרוכת הושמדה. כמו כן, נאסר שימוש של משלוח דג חדש (טונה) על-ידי משרד הבריאות עד לקבלת תוצאות מעבדה".