המאחזים הלא חוקיים ביהודה ושומרון: סמוטריץ' מגיב לחשיפת "גלובס"

שר התחבורה שלח מכתב חריף למנכ"ל משרד רה"מ, בו הוא מותח ביקורת קשה על המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, וקורא שלא לציית להוראתו בעניין המאחזים הלא חוקיים ביהודה ושומרון • "סגנונו מבטא בעיית משילות קשה ואובדן דרך של מי שאמורים להיות משרתי הציבור תחת הנחיית נבחריו. אין להשלים עם היפוך יוצרות כזה"

בצלאל סמוטריץ' / צילום: אתר הכנסת
בצלאל סמוטריץ' / צילום: אתר הכנסת

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מגיב לחשיפת "גלובס" ושולח מכתב חריף במיוחד למנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, בו הוא מותח ביקורת קשה על המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, וקורא שלא לציית להוראתו בעניין המאחזים הלא חוקיים ביהודה ושומרון.

כזכור, בערב החג פורסם ב"גלובס" כי המשנה ליועמ"ש קמיניץ שיגר מכתב למנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, ובו הוא מבקר קשות את פעולותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למנוע פינוי התיישבות לא חוקית ביהודה ושומרון. קמיניץ כתב כי "לאחרונה אירעו מספר מקרים שבהם גורמים בדרג המדיני במשרד הביטחון פעלו באופן יזום להקפאת הליכי פיקוח ואכיפה שנועדו למנוע ביסוסה של בנייה בלתי חוקית".

לדברי עו"ד קמיניץ, נתניהו ועוזריו פעלו כדי להעניק ארכות לפינוי המאחזים, "באופן המסכל למעשה את האפשרות לאכוף את החוק ולנקוט פעולות פיקוח יעילות מכוח דיני האזור".

לטענת המשנה ליועמ"ש במכתבו, "מדובר בצבר של מקרים חמור מאוד, אשר מעלה חשש מפני התפתחותה של מגמה בעייתית עד מאוד, החותרת תחת שלטון החוק".

קמיניץ הוסיף עוד במכתבו והבהיר כי נתניהו והדרג המדיני שמתחתיו חרגו מסמכות בהתערבותם במדיניות האכיפה ביהודה ושומרון. "חשוב להבהיר כי ככלל, הדרג המדיני אינו מוסמך להתערב בהחלטות הקשורות לאכיפת הדין ביהודה ושומרון".

את מכתבו סיים קמיניץ בהוראה לממלא-מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה "להבהיר לכלל הגורמים הרלוונטיים במשרד הביטחון כי אין לאפשר התערבות של הדרג המדיני בהליכי האכיפה והפיקוח השוטפים", וכי הוא מבקש "לקבל עדכון בהקדם על כך שהנחיות אלה הועברו והוטמעו", וכי יש לפעול בנחישות להמשך הליכי האכיפה שסיכל הדרג המדיני נגד הבינוי הבלתי חוקי ביהודה ושומרון. 

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס
 המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס

על כך הגיב היום (ד') שר התחבורה במכתב, בו הוא מאשים את קמיניץ בגסות-רוח, בסיכול מדיניות הדרג המדיני ובפגיעה קשה בהתיישבות ביהודה ושומרון תוך הפלייתה למול המאחזים הפלסטינים הלא חוקיים.

"עוד בטרם אתייחס לתוכן המכתב, אינני יכול שלא להביע את דעתי באשר לסגנונו", כותב השר סמוטריץ'. "עו"ד קמיניץ פוקד עליך לפעול משל היית אחרון העובדים הכפופים לו, ולא מנכ"ל משרד ראש הממשלה הפועל כאיש אמונו וכזרועו הארוכה של ראש הממשלה ושר הביטחון. סגנון זה מבטא בעיית משילות קשה ואובדן דרך של מי שאמורים להיות משרתי הציבור תחת הנחיית נבחריו. אין להשלים עם היפוך יוצרות שכזה".

לגופו של עניין, סמוטריץ' טוען כי "תוכנו של המכתב מופרך משפטית, נשען על תיאור מעוות של המציאות ומערער אחר יסודות המשילות, הדמוקרטיה ושלטון החוק". לטענתו, סמכויות האכיפה המינהלית ביהודה ושומרון אינן נתונות ליועץ המשפטי לממשלה אלא למפקד הצבאי. סמוטריץ' מוסיף בציניות כי "כל עוד לא עברה ישראל הפיכה צבאית, הדרג הצבאי כפוף לדרג המדיני. זו היא תובנה דמוקרטית בסיסית ביותר. תובנה זו גם מעוגנת באופן פורמלי בחוק יסוד הצבא".

לטענת סמוטריץ', "עו"ד קמיניץ מבקש להתייחס לאכיפת דיני התכנון והבנייה בהתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון כאקט רגיל של 'אכיפת שלטון החוק', במנותק משיקולים מדיניים. ולא היא: אם נרצה או לא, ההתיישבות ביהודה ושומרון היא מדינית באופיה ורחוקה מלהתנהל בכלל היבטיה בצורה 'מקצועית' רגילה כפי שמקובל בגבולות הקו הירוק. כלל הליכי התכנון והבנייה מנוהלים ומפוקחים באופן הדוק על-ידי הדרג המדיני ועל בסיס שיקולים מדיניים, והדרישה כי הליכי האכיפה נגד ההתיישבות הישראלית לבדם יהיו נטולי זיקה מדינית, תביא לתוצאה מפלה, לא הגיונית ולא הגונה".

סמוטריץ' מלין על כך שהמשנה ליועמ"ש מאפשר על בסיס שיקולים מדיניים הימנעות מפינויו של המאחז הבלתי חוקי חאן אל אחמר, ועוד הרבה יותר מכך - את ההימנעות הכמעט מוחלטת מסיכול ההשתלטות הבלתי חוקית של הערבים על שטחי C בעשור האחרון, אך דורש אכיפה מסיבית נגד קרוואנים בהתנחלויות.

סמוטריץ' לא עוצר בכך ומכנה את מכתבו של עו"ד קמיניץ "הרצחת וגם ירשת".

לדבריו, "מזה שנים המערכת המשפטית תוקעת כל מקל אפשרי בגלגלי ההסדרה, ממציאה דרישות משפטיות שאין להן אח ורע ושמעולם לא נדרשו באזור, ופועלת בניגוד מוחלט למדיניות הברורה שמבקש הדרג המדיני לנקוט. כעת מבקש עו"ד קמיניץ לשלול גם את מעט שיקול-הדעת של הדרג המדיני בקביעה ובמימוש של סדרי עדיפויות בהפעלת הליכי האכיפה.

"כל זאת, רק במגזר היהודי. לא חלילה מול הערבים תושבי האזור. נראה לי מיותר לתת דוגמאות, יש כאלה למכביר, אבל רק למען סבר את האוזן נזכיר את השנים הרבות שלקח למערכת לחוקק צו אחד קטן שיאפשר להתמודד, ולו במעט, עם הבנייה הקלה של הערבים בסופי שבוע שמוקמת בשטח, ולכן לא ניתן לעשות שימוש נגדה בצו לתפיסת יבילים".

עוד מוסיף סמוטריץ' כי "אי-אפשר גם להתעלם בהקשר זה מניסיונם של היועץ המשפטי ואנשיו לסכל החלטות של הממשלה והכנסת, שביקשו להסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון וחוקקו לשם כך בסמכות וברשות את חוק ההסדרה. ההחלטה לראות ביהודה ושומרון שטח הנתון בתפיסה לוחמתית, להחיל עליו עוד ועוד נורמות מהמשפט הבינלאומי, אף שיש את כל הסיבות שבעולם שלא לעשות זאת, ולבקש לפסול בשל כך את החוק - היא החלטה פוליטית מובהקת".

לדברי שר התחבורה, "החלטת המערכת המשפטית לאמץ עמדת שמאל משפטית קיצונית ביחס ליהודה ושומרון, בה-בעת כשישנן עמדות משפטיות אחרות חזקות, מבוססות ומאוזנות בהרבה, היא החלטה פוליטית שגוזרת את היחס של המערכת הזו להתיישבות כולה כבר שנים רבות ומביאה להצרת צעדיה בכל דרך".

לדבריו, מכתבו של עו"ד קמיניץ הוא לא יותר מהמשך מגמתם של אנשי היועץ המשפטי לממשלה לדורותיהם ליטול לעצמם עוד ועוד סמכויות ניהול ולהפקיע אותן מידי הדרג המדיני הנבחר בצורה לא חוקית ולא דמוקרטית. לאור כל זאת כותב סמוטריץ' כי "יש להדוף את הניסיון הבוטה והמסוכן הזה על הסף, ואני קורא לך לעשות זאת בשתי ידיים ולהודיע לעו"ד קמיניץ באופן מפורש כי אין בכוונתו של ראש הממשלה ושר הביטחון להתנער מסמכותו ומאחריותו לנעשה בהתיישבות ביהודה ושומרון ולהעביר את הסמכות לפקידים משפטיים בעלי אג'נדה שמעולם לא נבחרו".

השר סמוטריץ' ממשיך לעקוץ את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וכותב כי הוא ישמח לקבל "את מכתביו של עו"ד קמיניץ ובהם דרישות בלתי מתפשרות לאכיפת דיני התכנון והבנייה נגד הבדואים בנגב או נגד אזרחים ערבים בצפון. אשמח בעיקר לראות כיצד מכתביו נושאים פרי ומצמצמים, ולו במעט, את היקפי הבנייה הבלתי חוקית באזורים אלה. או-אז לא יהיה זה לפלא בעיניי שהמשנה העסוק מצא זמן לעסוק בארבעה מאחזים נידחים ביהודה ושומרון. למרבה הצער, אתה ואני יודעים שזו רחוקה מלהיות המציאות. אשמח לקבל גם את מכתבו, בו הוא מסביר איך הסכימו אנשיו לדחיית מועד נוספת להריסה של ביתו הבלתי חוקי של אגבאריה בפאתי אום אל פאחם לשם הסדרתו, לאחר שפרקליט המדינה בכבודו ובעצמו זעק מרה, בצדק רב, על הפגיעה הקשה הנגרמת לשלטון החוק בשל מסמוס הליכי האכיפה בעניינו במשך שנים על-ידי רשויות המדינה".

לסיום קרא סמוטריץ' לראש הממשלה שלא לשתף פעולה עם המשנה ליועץ המשפטי בעניין זה ולדחות את דרישותיו. הוא מסיים את פנייתו למנכ"ל משרד ראש הממשלה, באומרו כי "ככל שאתה מתקשה לעשות זאת לבדך, אודה על זימון דיון בעניין עם היועץ המשפטי לממשלה, שבו אשתתף גם אני, ובמידת הצורך משפטנים נוספים, שיסייעו לו להבין את טעותו בעניין".