קנדה | ניתוח

החרדות הכלכליות של תושבי קנדה ינצחו בבחירות בעוד שבוע

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ויריבו השמרן אנדרו שיר נושאים עיניים לפרברי טורונטו, שמהם תבוא ההכרעה בבחירות בשבוע הבא • אף שתמונות ישנות של טרודו מחופש לשחור עלולות לפגוע בתמיכה בו, מה שמעניין את הבוחרים הם מחירי הדיור ומס שמייקר את הנסיעה

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו עם בוחרים פוטנציאליים / צילום: רויטרס
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו עם בוחרים פוטנציאליים / צילום: רויטרס

פרברי טורונטו, שבהם הגידול בעלויות המחיה מעורר חרדות כלכליות, הפכו לזירת קרב ראשית בבחירות שיתקיימו ב-21 בחודש בקנדה. בבחירות אלה נלחם ראש הממשלה ג'סטין טרודו על הישרדותו הפוליטית בקרב צמוד עם יריבו השמרן אנדרו שיר.

הפרבר ווהן, סבך צומח במהירות של בתים פרטיים, קניונים ושדרות רחבות, צפוי למלא תפקיד מכריע בתוצאות הבחירות, כדוגמת מדינות מתנדנדות מסורתיות בארה"ב, כמו פלורידה, המכריעות את הבחירות בארה"ב.

במגוון פרברי טורונטו, שבהם מתגוררות אוכלוסיות גדולות ממוצא אתני סיני, הודי ופקיסטני, עשוים לבגוד בטרודו אחרי התצלומים שהופצו לאחרונה שבהם הוא נראה בצעירותו בתחפושת של שחום עור עם פנים צבועות בשחור. אבל עבור רבים כאן, התמונות הללו מלפני עשרות שנים הן שיקול משני ללחצים הכספיים שהם חשים כעת, לאחר שמחירי הדיור בטורונטו רבתי עלו ב-46% בחמש השנים האחרונות ומס חדש על פחמן מייקר את עלות הנסיעות שלהם.

"אני לא יכול כאן לחסוך אפילו למקדמה לבית", אמר ג'רי ג'אניק, גיאולוג בן 29 שהחזיק בעבר בשורה של בתים בצפון ובדרום אונטריו לפני שעבר לעבוד בטורונטו. עם הוצאות על ילדים שאוכלות חלק ניכר משכרו, הוא נאלץ לחיות בשכירות.

טרודו, שניצח בשתי מערכות הבחירות האחרונות, סחף עד כה בגדול את הפרבר הזה, שידוע בכינוי 905 על שם קידומת הטלפון שלו. המפלגה הליברלית שבראשה עומד טרודו גרפה את ווהן בבחירות של 2015, לאחר ניצחון שמרני סוחף בבחירות של 2011.

סיכוייו של טרודו ירדו עקב האשמות שהוא ניסה למנוע תביעה פלילית נגד חברת הנדסה ממונטריאול SNC-Lavalin. גם התמונות שפורסמו פגעו בדימויו כתומך ברבגוניות האתנית; הן כללו תצלום של פניו מושחרים במסיבת תחפושות ב-2001 ווידיאו שלו בפנים מושחרות מתחילת שנות ה-90.

טרודו התנצל ואמר שהוא לא ראה את התחפושות שלו כגזעניות אז, אך כעת הוא רואה אותן כמעליבות. הסקרים מראים שבוחרים רבים מקבלים את ההסבר הזה. התמיכה במפלגה הליברלית אמנם ירדה מיד אחרי פרסום התצלומים בחודש שעבר, אך לפי סקרי לילה של נאנוס ריסרץ', התאוששה מאז.

מס פליטת הפחמן הוסיף לנטל

סם אייפג'יקה מתגורר בברמפטון, פרבר מצפון מזרח לטורונטו שבו המיעוטים האתניים מהווים יותר ממחצית האוכלוסייה. הוא היגר מניגריה לפני עשרות שנים. לדבריו הוא התאכזב מאוד כשראה את התצלומים עם הפנים המושחרות של טרודו, בייחוד מפני שאביו של טרודו, ראש הממשלה לשעבר פייר אליוט טרודו, הפך את הרב-תרבותיות למדיניות לאומית ב-1971. למרות זאת, הוא מתכוון להצביע לליברלים מפני שהמפלגה הזו קרובה יותר לערכיו החברתיים. "אני אתן לו את הסיכוי להתחרט", אמר אייפג'יקה, עובד מדינה בדימוס.

הנושא שחשוב כנראה יותר לתושבים כאן הוא הוצאות המחיה. כוח הקנייה - שילוב של יוקר המחיה והקיפאון בשכר - הוא הנושא העיקרי לבוחרים שנסקרו ברחבי קנדה. לפי סקרים שערכה חברת הסקרים אבקוס דאטה מאוטאווה, אחרי כוח הקנייה באים שירותי הרפואה, שינויי האקלים והמסים.

במונחי הכנסה נטו, הקנדים הם מדינה תחת נטל החובות מהגבוהים ביותר בעולם המפותח, במידה רבה בגלל העלייה במחירי הדיור. אי פירעון חובות צרכניים עלה באוגוסט ב-7% ביחס לאוגוסט 2018, לפי נתונים רשמיים. "יש רמה גבוהה של חרדה מפני כוח קנייה בקנדה", אמר דייויד קולטו, מנכ"ל אבקוס דאטה.

בשבעת הפרברים הגדולים ביותר של טורונטו, חלקם מהקהילות הצומחות ביותר בקנדה, עם אוכלוסייה כוללת של 2.5 מיליוני תושבים, המחיר הממוצע של דירה גבוה מ-850 אלף דולר קנדי (675 אלף דולר ארה"ב), אחרי עלייה של 46% בחמש שנים. מס פליטת הפחמן, שנכנס לתוקף השנה, הוסיף לנטל של תושבי הפרברים שתלויים מאוד במכוניותיהם. מאפריל הם החלו לשלם היטל של 5 סנט לליטר בנזין.

שתי המפלגות הגדולות מודעות לכך, והן תופרות את מסרי הבחירות שלהן לתפיסת הבוחרים שלפיה הם כורעים תחת הנטל הכלכלי.

"משפחות באמת מרגישות את המחנק", אמר טרודו כמה ימים אחרי פרסום התצלומים עם הפנים המושחרות באירוע בחירות בברמפטון. הוא הבטיח להעביר הקלות בשווי 4.2 מיליארד דולר ארה"ב למשקי בית באמצעות הגדלת מספר הפטורים ממס שנתי. "מצרכי יסוד יומיומיים מתייקרים, והשכר לא עולה מספיק כדי לפצות על כך", הוא אמר.

מלבד הקלות המס, טרודו מבטיח להרחיב תוכניות סיוע לרוכשי דירה ראשונה במקומות כמו טורונטו רבתי, להציע הטבות מוגדלות להורים עם תינוקות ולהוריד את חשבונות הסלולר ב-25%.
השמרנים מציעים קיצוצי מס רחבים, שיגיעו לדבריהם ל-850 דולר קנדי בשנה למשפחה ממוצעת. הם מתכוונים גם לבטל את מס הפחמן של הממשלה הליברלית ולהציע זיכוי מס לפעילויות חוגי ספורט ואמנות לילדים.

"השאלה בבחירות האלה ברורה מאוד: למי אתה יכול להאמין שיעזור לך ולמשפחתך?" אמר שיר בהשקת קמפיין הבחירות שלו ב-11 בספטמבר. "התשובה היא בוודאי לא ג'סטין טרודו".

"אי אפשר לקצץ מס בלי לפגוע במשהו אחר"

פיטר פנגיוטקקופלוס, יצרן ארונות בווהן, הצביע לליברלים בבחירות שעברו. לא הפעם, הוא אומר. הוא כועס על שינויי המס של הליברלים שמשפיעים על יזמים כמוהו.

"אני לא אוהב את אנדרו שיר, אבל אני לא מצביע שוב לטרודו", הוא אמר.

אחרים, כמו אדי אנטוניני, עוזרת אדמיניסטרטיבית בדימוס בשכונה ותיקה יותר בווהן, לא אוהבים את המרשם שמציע שיר ומתכננים להצביע לליברלים. "הם מדברים על קיצוצי מס - אבל הבעיה היא שאתה לא יכול לעשות את זה בלי לפגוע במשהו אחר", היא אמרה.

אלה לינצקי, בעלים של חברת עיצוב בווהן שמתמחה בדלפקים וכיורים, מתכננת להצביע לשמרנים. היא אומרת שמס הפחמן של הליברלים שוחק את שולי הרווח שלה. היא תלויה ב-GMC סוואנה הלבן שלה כדי להגיע לחנות, להעמיס את החומרים ולהעביר מוצרים מוגמרים ללקוחות. התייקרות הדלק, היא אומרת, מאלצת אותה לגבות מהלקוחות יותר.

"אנחנו מנסים למצוא דרכים לחסוך כסף", אומרת לינצקי. היא לאט מאמינה שהיטל הפחמן הפדרלי יועיל במשהו. "זהו סתם עוד מס".