האם התנהלותו של טראמפ מצביעה על התמוטטות עצבים?

פלוסי: "הבה נתפלל לבריאות הנשיא" • מותחי ביקורת: העלבונות שטראמפ משגר לכל כיוון ומכתבו הילדותי לנשיא טורקיה הם סימנים לקריסה נפשית • אנליסטים: בשורש הבעיה לא רק הביקורת הכמעט אוניברסלית על הנסיגה מסוריה אלא הכרה שלא יעלה בידו להימלט מאימפיצ'מנט בגין אוקראינה • פרשנות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

האם התקפי הזעם הפומביים של דונלד טראמפ אתמול (ד'), התקפותיו המילוליות המוזרות על בכירי המפלגה הדמוקרטית ועל רבים אחרים ומכתבו הילדותי לנשיא טורקיה צריכים להדאיג את אזרחי ארה"ב, אם לא את העולם כולו? האם הם מצביעים על התמוטטות עצבים של נשיא ארה"ב?

לעתים קרובות מתנהג טראמפ כאילו הוא רימון-יד נטול נצרה. עוד מילה אחת והוא יתפוצץ. אבל התנהלותו אתמול, בעקבות הביקורת הכמעט אוניברסלית על החלטתו להוציא את הכוחות האמריקאים מסוריה ועל רקע הערכות שאין כל דרך לעצור את תהליך האימפיצ'מנט נגדו, עוררה אסוסיאציה של חיה פצועה, חושפת שיניים. כך מתנהג נשיא המעצמה החזקה בעולם?

"העולם מביט בטראמפ בפה פעור בתדהמה", כותב דנה מילבנק, בעל טור ב"וושינגטון פוסט". "הוא ניצב אתמול ב-East Room בבית הלבן, כשלצידו נשיא איטליה ומולו עשרות עוזרים ועיתונאים וסוללת מצלמות טלוויזיה שמעבירות כל התבטאות נשיאותית לעולם כולו. אבל טראמפ נראה כאדם אחד נגד העולם כולו".

טראמפ שימש מאז ומתמיד מטרה לביקורות נוקבות, בארה"ב ובעולם כולו, מאז שנכנס לבית הלבן לפני כמעט שלוש שנים. אבל הוא תפקד בתוך בועה שיצרו סביבו המחוקקים הרפובליקנים בשני בתי הקונגרס וערוץ החדשות פוקס ניוז. הם חיפו עליו ונתנו לו להאמין שממלכת הרשע של השמאל הגלובלי, יחד עם שוכני הביצה הוושינגטונית, ביתם של השרצים האליטיסטיים שחדרו לכל פינות הממשל, ותעשיית הפייק ניוז ובראשה "ניו יורק טיימס" ו-CNN, הם השועלים הקטנים שמחבלים בכרמי הנשיאות. מערכת הסטריאו בתוך הבועה הנשיאותית מזמזמת לו ללא הרף שרוב העם תומך בו ובקווי המדיניות שלו, ולעזאזל הסקרים של המדיה השקרנית.

אבל הבועה הזו מתחילה להתפקע עתה בגין התנערות טראמפ מהכורדים, השותפים הנאמנים של צבא ארה"ב במאבק נגד דאעש, שהקריבו יותר מ-11 אלף לוחמים למען האינטרס של ארה"ב ומדינות המערב האחרות. מחוקקים רפובליקנים רבים, שמוסיפים להצדיק את התנהלות טראמפ באוקראינה, מפנים לנשיא עורף בגלל הבגידה בכורדים.

בהתפתחות מדהימה, הצטרפו 129 צירים רפובליקנים לכל עמיתיהם הדמוקרטים בבית הנבחרים והצביעו בעד החלטה בגנות הנסיגה האמריקאית מסוריה, סטירה מצלצלת לנשיא בעיצומו של משבר מדיניות החוץ החמור ביותר של ממשלו עד עתה. יתר על כן, למעלה מ-90 צירים רפובליקנים ערוכים עתה ליזום הצעת חוק שתאסור מכירת ציוד צבאי וטכנולוגי לטורקיה, מעבר לסנקציות שממשל טראמפ מאיים להטיל על אנקרה אם היא לא תשים קץ למתקפתה נגד הכורדים.

והסנאטור הרפובליקני לינדסי גראהם, ידידו האישי של טראמפ ושותפו למשחקי גולף, תקע אתמול סכין בגב של טראמפ: "אני מקווה שהנשיא ישנה את מה שהוא עשה. אעשה כל דבר כדי לעזור לו בכך, אך אני אהיה הסיוט הגדול ביותר שלו אם המצב לא ישתנה".

"לא אשב על הגדר כדי לראות כיצד טורקיה טובחת בכורדים, וכיצד איראן נכנסת לסוריה ונעשית חלום בלהות נוסף לישראל", הוא צייץ. "אני מאמין שאם הנשיא יוסיף להשמיע הצהרות (להצדקת מהלכיו בסוריה), יתרחש אסון שיהיה גדול יותר מהחלטת ברק אובמה לעזוב את עיראק".

אפילו בפוקס ניוז, ערוץ הבית של טראמפ, החלו לבצבץ ניצני מרי. רק באחרונה פרסם הערוץ תוצאות סקר שנערך ביוזמתו ושמראה כי המתמודדים הדמוקרטים המובילים היו מביסים את טראמפ לו הבחירות בארה"ב היו נערכות עתה. 

מסע של ירי מילולי המוני

וכך, ביום ה-1,000 לנשיאותו, וכנראה בתחושה גוברת שאפילו תומכיו החזקים ביותר מתחילים להפנות לו עורף, יצא אתמול טראמפ למסע של ירי מילולי המוני בכל פורום אפשרי. בתוך כמה שעות הוא תקף את המדיה (כמובן) ואת הדמוקרטים (כמובן), את ראשי ה-FBI וקהיליית המודיעין לשעבר ג'יימס קומי, אנדרו מקייב, ג'יימס קלאפר וג'ון ברנאן ואת "זוג הנאהבים הגדול" ליסה פייג' ופיטר סטרוק, שלדבריו יזמו את חקירת מולר נגדו כדי לבטל את תוצאות הבחירות.

הנשיא יצא נגד חברות נאט"ו והאיחוד האירופי. הוא תקף את גרמניה, צרפת וספרד. הוא תקף אפילו את אורחו בבית הלבן, נשיא איטליה, והדגיש כי איטליה מקדישה רק 1.1% מהתמ"ג שלה לצורכי ביטחון לאומי, במקום 2% "כנדרש". על הדרך הוא תקף גם את גוגל ואת אמזון והשתלח בחסידי התקינות הפוליטית, ששואפים לשנות את שם החג יום קולומבוס כדי לא לכבד את זכרו של ה"קולוניאליסט" הזה. הוא אפילו האשים את ברק אובמה בהתערבות בבחירות לנשיאות ב-2016, תאוריית קונספירציה שגוועה וקמה לתחייה ושאין לה שום בסיס.

ואולי התקיפה הטראמפאית הפוגענית ביותר הייתה נגד הכורדים, שאותם השליך הנשיא לכלבים בהחלטתו לסגת מסוריה. בשיחה עם כתבים אמר טראמפ כי "הכורדים אינם מלאכים" וכי בשבילם, "מלחמה זה דבר טבעי". הוא אמר כי מפלגת העובדים הכורדית, הידועה בראשי-התיבות PKK, היא "איום טרור גדול הרבה יותר מאשר דאעש".

חץ רעיל במיוחד שיגר טראמפ לעבר הסנאטור גראהם: הוא איים שיפעל להביסו בבחירות. "תושבי קרוליינה הדרמית (מדינתו של גראהם) אינם רוצים לצאת למלחמה נגד טורקיה, חברה בנאט"ו, ונגד סוריה... תושבי קרוליינה הדרומית רוצים להחזיר את החיילים הביתה. אני זכיתי בבחירות בגלל הבטחה לעשות זאת. זה המצב, לטוב ולרע".

ובהמשך התחולל עימות חזיתי עם ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, וצ'אק שומר, ראש הסיעה הדמוקרטית בסנאט, שבאו לבית הלבן יחד עם מחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים אחרים כדי לקבל כדי לקבל תדרוך על המצב בסוריה.

הדברים החלו להידרדר במהירות. כאשר שומר הזכיר שג'יימס מאטיס, שר ההגנה לשעבר, פרש בגלל התנגדותו לנטוש את סוריה, הגיב טראמפ בחימה: "אין גנרל אחר שקיבל שבחים רבים כל-כך ללא הצדקה כמו הגנרל הזה. אתם יודעים למה? כי הוא לא היה קשוח מספיק. אני כבשתי (כך במקור) את דאעש. מאטיס אמר שזה יימשך לפחות שנתיים. אני תפסתי אותם (כך במקור) בחודש אחד".

פלוסי אמרה לנשיא כי הצבא הרוסי נחפז למלא את החלל שהותירו אחריהם הכוחות האמריקאים בנסיגתם המהירה מסוריה. "פוטין תמיד רצה אחיזת רגל במזרח התיכון", היא ציינה. "המצב הוא שכל הדרכים שאתה קשור אליהן מוליכות לפוטין".

טראמפ לפלוסי: "אני שונא את דאעש יותר ממה שאת שונאת את דאעש".

פלוסי: "איך אתה יודע?"

טראמפ לפלוסי: "את סתם פוליטיקאית".

פלוסי: "לפעמים אני שואפת לכך שבכלל תהיה פוליטיקאי".

טראמפ: "את לא פוליטיקאית. את פוליטיקאית מדרגה שלישית".

בשלב זה זה קמו פלוסי ושומר ויצאו מהאולם במחאה על העלבונות, אך טראמפ הוסיף, לפני שיצאו: "יש קומוניסטים בעסק; זה בוודאי ישמח אתכם". הוא הספיק לומר משפט נוסף: "נתראה בסקרים". 

במשך היום הארוך הזה לא תקף טראמפ את כל המטרות האפשריות. הוא נמנע, למשל, מלתקוף את טורקיה וציין כי אנקרה דווקא משלמת כסדר את כל הכספים שהיא חייבת לנאט"ו. אפשר גם לסמוך על סוריה, רוסיה ואיראן שידעו כיצד להמשיך את המאבק נגד דאעש, הוא אמר.

בחוץ, בחזית הבית הלבן, אמרה פלוסי כי לטראמפ הייתה "התמוטטות עצבים רצינית" במהלך הפגישה. כדבריה: "אני מתפללת למען הנשיא כל הזמן ואף אמרתי לו זאת. אני מתפללת לביטחונו ולביטחון משפחתו. עכשיו אנו צריכים להתפלל לבריאותו, מפני שהוא עבר עכשיו התמוטטות עצבים רצינית מאוד".

כצפוי, בציוץ שהעלה כעבור כמה שעות הכריז טראמפ כי מי שחווה התמוטטות עצבים הייתה ננסי פלוסי. ודוברת הבית הלבן, סטפאני גרישאם, פרסמה את ההודעה הבאה: "הנשיא היה מדוד, עובדתי והחלטי".

ג'ורג' קונוויי, בעלה של קלי-אן קונוויי, אחת מהיועצות הבכירות של טראמפ, צייץ אמש: "המדיה והממסד הפוליטי צריכים להתחיל לשאול את עצמם: האם המוח המבולגן של טראמפ גלש למצב פסיכוטי?... חצי עולם בוכה, והחצי האחר מבוהל מכך שיש לנו שוטה מופרע כנשיא, ואי-אפשר לעשות שום דבר בנדון".

ופרנק פיליוזי, לשעבר עוזר ראש ה-FBI למודיעין נגדי, אמר ל-MSNBC כי טראמפ "מידרדר למצב מסוכן מאוד... הוא פועל בבדידות כמעט מוחלטת". לדבריו, "טראמפ לכוד עתה בפינה, לגמרי לבדו; אם אתה מנהיג זר שמנסה להעריך אותו, לא תוכל להבין איך זה ייגמר, אך דבר אחד ברור: הוא פגיע במידה שלא תיאמן".