השתלטות סופטבנק על WeWork תניב למייסד הישראלי אדם נוימן 1.7 מיליארד דולר

קבוצת השקעות הטכנולוגיה היפנית סופטבנק תשתלט על חברת חללי העבודה המשותפים WeWork, ומייסד החברה יפרוש ממנה כמיליארדר • אלפים מעובדי החברה האם We יפוטרו, ומעבר לשכרם האחרון יישארו רק עם אופציות המוערכות במחיר של 20 דולר למניה

אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork / צילום: רויטרס
אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork / צילום: רויטרס

קבוצת השקעות הטכנולוגיה היפנית סופטבנק החליטה להשתלט על חברת חללי העבודה המשותפים WeWork, בעסקה שעשויה להכניס למייסד הישראלי לשעבר שלה, אדם נוימן, כמעט 1.7 מיליארד דולר, במחיר של ניתוק מרבית קשריו עם החברה הבעייתית הזאת. WeWork, שמצויה בסכנה שכספה יאזול בשבועות הקרובים, בחרה אתמול בהצעת החילוץ של סופטבנק ודחתה הצעה נגדית של ג'יי.פי מורגן צ'ייס, לפי מקורות יודעי דבר.

העסקה שהחברות הכריזו עליה אתמול, מעריכה את שווי WeWork בכ-8 מיליארד דולר - כ85% מתחת לשווי של 47 מיליארד דולר, שלפיו בוצעה ההשקעה הקודמת של סופטבנק בחברת הסטארט-אפ בינואר, והרבה מתחת להיקף ההנפקה שתוכננה לפני כחודש, 15-20 מיליארד דולר. במסגרת העסקה, סופטבנק תקבל כ-80% מהחברה.

לנוימן, שהודח מכהונתו כמנכ"ל WeWork לפני כשלושה שבועות בעקבות לחצי משקיעים, תעמוד הזכות למכור לסופטבנק מניות בשווי 970 מיליון דולר - כשליש מסך החזקתו בחברה - במכרז שבו סופטבנק תקנה מהעובדים וממשקיעים מניות בהיקף של עד 3 מיליארד דולר. 

הקבוצה היפנית, שכבר מחזיקה בשליש מ-WeWork, גם תעניק לנוימן אשראי, שיסייע לו לפרוע הלוואה של 500 מיליון דולר שקיבל מג'יי.פי. מורגן וגורמים נוספים. נוסף על כך, הוא יקבל גם דמי ייעוץ בסך 185 מיליון דולר. כמה מהמקורות מסרו כי נוימן הבטיח בתמורה לעבוד רק עם WeWork בארבע השנים הבאות. הוא יפרוש ממועצת המנהלים, שהוא מכהן עדיין כיו"ר שלה, אבל יישאר משקיף ויחזיק בהחזקת מיעוט בחברה. 

מרוץ נגד השעון להצלת ההשקעה

כספי הפרישה שנוימן יקבל, ושהוא רואה בהם הוכחה לתפקיד שמילא בבניית WeWork, צפויים לעורר את זעמם של עובדי החברה וגם ביקורת מצד מומחי ממשל תאגידי. נוימן מכר לפני כן מניות במאות מיליוני דולרים ולווה מאות מיליונים תוך שעבוד מניותיו.

בזמן שנוימן יפרוש כמיליארדר, רוב עובדי החברה האם We יישארו עם אופציות למניות שהן "מחוץ לכסף", במחיר של כ-20 דולר למניה - כך לפי ההצעה של סופטבנק, כפי שמסרו כמה מנהלים לשעבר בחברה. לאלפי עובדים שיפוטרו מהחברה, זה ישאיר מעט מאוד מעבר לשכר שלהם.

מרצ'לו קלאורה, יליד בוליביה ובכיר בסופטבנק, שנחשב מקורב לנוימן, יחליף את המייסד כיו"ר We, ויעמוד בראש צוות איתור לבכירים חדשים, ואולי גם מנכ"ל חדש, שיחליף את שני המנכ"לים הזמניים שמכהנים מאז פרישת נוימן. הדירקטוריון יורחב ויקבל את זכויות ההצבעה של מניותיו של נוימן - כך מסרו שתי החברות.

סופטבנק מנהלת מרוץ נגד השעון כדי להציל את ההשקעה שלה, שהחמיצה במהירות. מייסד התשלובת, מסאיושי סאן, היה התומך העיקרי בנוימן, והחברה השקיעה ב-WeWork בכמה סבבים, גם באמצעות קרן ויז'ן בת 100 מיליארד הדולר שהיא שותפה בה. סאן התנצל בשיחת ועידה עם משקיעים השבוע על ההשקעה ב WeWork ואמר שהיה לו יותר מדי אמון בנוימן.

סופטבנק תקדים להשקיע בחברה 1.5 מיליארד דולר, שנועדו להגיע אליה רק בשנה הבאה, ותאריך תקופת אשראי בסך 5 מיליארד דולר ל-WeWork. מ-2017 ועד תחילת 2019 השקיעה סופטבנק יותר מ-9 מיליארד דולר ב-WeWork, לפי שווי חברה ממוצע של 24 מיליארד דולר, לדברי אנליסטים בסנפורד ברנסטין. מה שהיא הסכימה להשקיע כעת, יעלה את סך השקעתה ליותר מ-13 מיליארד דולר - כאמור, בחברה ששוויה הנוכחי נמוך מ-8 מיליארד דולר.

החזקת נוימן תרד מתחת ל-10% 

נוימן, שהקים את WeWork ב-2010 עם שותף, החזיק בעבר מניות עם 20 זכויות הצבעה למניה, שהבטיחו לו שליטה מלאה בחברה, גם כשמשקיעים חדשים הצטרפו. העסקה עם סופטבנק מחייבת האחדה של כל המניות לזכות הצבעה אחת. החזקתו של נוימן צפויה לרדת מתחת ל-10% מ-WeWork אחרי העסקה.

ההלוואה של 500 מיליון דולר לנוימן היתה חלק קריטי מהעסקה, כי הוא לקח בעבר הלוואות תוך שעבוד מניותיו, שהיו בערך גבוה בהרבה. הסכנה מבחינתו היתה שהביטחונות האלה לא יספיקו למלווים שלו - בנקים בראשות ג'יי.פי. מורגן. כשהוא פרש מכהונת המנכ"ל בסוף ספטמבר, נוימן היה בחדלות פירעון טכנית על ההלוואה הזאת, והיה בסכנת תביעה לפירעון מיידי שלה, לפי כמה מקורות. ג'יי.פי. מורגן העניק לו 45 יום למציאת פתרון.

הכסף החדש מסופטבנק יאפשר לנוימן להחזיר את ההלוואה לבנקים, ולחסוך לג'יי.פי. מורגן, שמציג את עצמו כ"בעל מאזן מבוצר" והחלטות אשראי מצוינות, מבוכה רצינית.