ממשיך לכהונה שנייה, אך ללא ממשלת רוב: טרודו זכה בבחירות בקנדה

המפלגה הליברלית בקנדה בראשות רה"מ המכהן זכתה במרבית הקולות וניצחה שוב בבחירות • עם זאת, עדיין חסרים לה 170 מושבים בפרלמנט בשביל ממשלת רוב, ולכן טרודו יצטרך להסתמך על מפלגות קטנות יותר כדי להעביר חוקים מרכזיים

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ואשתו סופי / צילום: Carlo Allegri, רויטרס
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ואשתו סופי / צילום: Carlo Allegri, רויטרס

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו יישאר בתפקידו - כך הראו היום (ג') תוצאות רשמיות של הבחירות שנערכו במדינה. המפלגה הליברלית בראשותו זכתה ב-156 מתוך 338 המושבים בפרלמנט, אך למרות זאת חסרים לו 170 מושבים כדי לכהן בפעם השנייה ברציפות כממשלת רוב. "עשינו זאת, חברים", בירך טרודו עם פרסום התוצאות.

טרודו, שנבחר לראשונה ב-2015 כדמות כריזמטית, צפה בירידה בפופולריות שלו במהלך הקמפיין, בעקבות זעזועים שספג בהן שערוריית "Blackface" אחרי שפורסמו שני תצלומים שלו עם פרצוף בצבע שחור, וביקורת שספג על הטיפול שלו בתיק שחיתות בו הייתה מעורבת חברת בנייה קנדית גדולה.

כעת, יצטרך להסתמך על המפלגה הדמוקרטית החדשה (NDP) כדי להעביר חקיקות מרכזיות בפרלמנט. מנהיג המפלגה, ג'גמיט סינג, אמר כי שוחח עם טרודו לאחר פרסום התוצאות והוסיף כי יעבדו יחד למען הנושאים שעל סדר יום המדינה.

נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ בירך את טרודו על ניצחונו "לאחר קרב קשה" בבחירות. בחשבון הטוויטר שלו צייץ הנשיא האמריקאי: "ברכות לג'סטין טרודו על ניצחון נהדר וקרב קשה. קנדה בידיים טובות. אני מצפה לעבוד איתך למען השבחת שתי המדינות שלנו".

למרות הלילה המאכזב שעבר על מפלגת NDP, כשמספר המושבים שצפו לה ירד משמעותית מהבחירות ב-2015, המפלגה תהיה בעל השפעה מכרעת על ממשלתו הבאה של טרודו. ג'ון מנלי, שר האוצר לשעבר מטעם המפלגה הליברלית, אמר כי "אני חושב בממשלה ליברלית בתמיכת NDP ככל הנראה תהיה בעלת נטייה שמאלנית יותר". לדבריו, "זה מעלה תהיות לגבי דרישותיה של NDP. מה המחיר שממשלה תצטרך לשלם?".

ההיסטוריה מלמדת שממשלות מיעוט בקנדה שורדות פחות משנתיים. לפני פרסום התוצאות, הסקרים חזו מרוץ צמוד בין טרודו ליריבו השמרני אנדרו שיר. המפלגה השמרנית, שהשיגה 121 מושבים, למעשה הובילה באחוז אחד בהצבעה הפופולרית לעומת הליברלים.

טרודו, בן 47, שגבר על מחלוקות כראש ממשלה, זכה לתמיכה מנשיא ארצות-הברית לשעבר ברק אובמה במשוכה האחרונה של הקמפיין ונחשב לאחד המנהיגים הפרוגרסיביים האחרונים שנותרו בדמוקרטיות הגדולות בעולם. אולם בנו של ראש הממשלה לשעבר פייר טרודו צריך להתגבר על תחושת התשישות בממשלתו.