תחנות כוח | בלעדי

אקזיט קטן בבאר טוביה: איש עסקים אמריקאי ימכור מניותיו בתחנת הכוח IPM ב-9 מיליון דולר

מייקל מונלייט קיבל הצעת רכישה מגוף פרטי, המשקפת שווי של כ-800 מיליון שקל לתחנת הכוח • שותפיו של מונלייט נדרשים להחליט עד אמצע נובמבר אם ברצונם להפעיל זכות סירוב ראשונה לעסקה • גלובל פאוור, השותפה גם היא ב-IPM, מסרה כי "החברה לומדת את הודעת המציע ותבחן את צעדיה בהתאם"

תחנת הכוח בבאר טוביה / צילום: מצגת החברה
תחנת הכוח בבאר טוביה / צילום: מצגת החברה

ההתקדמות בהקמת תחנת הכוח IPM הנבנית סמוך לבאר טוביה, והעלייה בשווייה, מובילות את אחד מבעליה לפעול למימוש החזקותיו. ל"גלובס" נודע כי איש העסקים האמריקאי מייקל מונלייט, בעל מניות ב"ישראל פאואר מנג'מנט 3000" המחזיקה בכ-16% ממניות IPM, מעוניין למכור 4% מהון התחנה לידי גוף השקעות פרטי תמורת כ-9 מיליון דולר. העסקה משקפת שווי של כ-800 מיליון שקל ל-IPM כולה. 

רגע לפני חופשת סוף השבוע והחג, עדכנה חברת ג'י.פי גלובל , השותפה גם היא ב-IPM, על ההצעה שקיבל מונלייט לרכוש את החזקותיו בתחנה "במחיר של 2.25 מיליון דולר עבור כל אחוז בהחזקה עקיפה".

לצד מונלייט, בחברת "ישראל פאואר מנג'מנט 3000" שותפים כמה מייסדי הפרויקט, ובהם חבר הכנסת לשעבר חגי מירום, וכן יואב סרנה, מוריס סבג, גיל בארי וגלובל פאוור בעצמה. בהתאם להסכם בין בעלי מניותיה, יתר שותפיו של מונלייט נדרשים להחליט עד אמצע חודש נובמבר אם ברצונם להפעיל זכות סירוב ראשונה לעסקה, ולרכוש את מניותיו במקום הגוף שהגיש את ההצעה, באותם התנאים.

בגלובל פאוור ציינו בעניין העסקה המתרקמת כי "החברה לומדת את הודעת המציע ואת פרטיה ותבחן את צעדיה בהתאם".

תתחיל לפעול בסוף 2020 ותייצר 451 מגוואט

עסקת המכירה הנוכחית במניות IPM - שהערכת שווי שהציגה גלובל פאוור לאחרונה העניקה לה שווי של כ-850 מיליון שקל - נעשית פחות משנה לאחר אקזיט מרשים שביצעו שניים מהשותפים המרכזיים ב-IPM להחזקותיהם - משה טרי ומוטי פרידמן. השניים מכרו את מניותיהם (20%) בחברת טריפל-מ, השולטת בתחנת הכוח, ליתר בעלי המניות בטריפל-מ, תמורת סכום נטו של כ-90 מיליון שקל (נוסף לניכוי הלוואות של כ-60 מיליון שקל שהועמדו לשניים). 

טריפל-מ מחזיקה בכ-84% ממניות IPM, ובין בעליה נמנים גלובל פאוור, קרן נוי ולאומי פרטנרס, יצחק מירילשווילי ומוטי בן משה.

בן משה הפך באחרונה לבעל עניין בגלובל פאוור, אחרי שהשקיע כ-10 מיליון שקל במניות חברת האנרגיה באמצעות חברת אלון רבוע כחול שבשליטתו. זאת, במסגרת הנפקות הון שביצעה גלובל פאוור, שבה לקח חלק גם היו"ר אהוד בן ש"ך, המחזיק בשליטה בחברה לצדו של המייסד ניסן כספי, המעוניין לממש את החזקותיו בגלובל פאוור. IPM היא הנכס העיקרי של גלובל פאוור, שבידיה כיום בעקיפין כ-29% ממניות תחנת הכוח.

לפי הנתונים שמציגה גלובל פאוור, ההספק הצפוי של IPM מוערך ב-451 מגוואט, וכבר יש בידיה הסכמים לרכישת גז טבעי עם מאגרי תמר, לוויתן וכריש. הקמת התחנה, בעלות מוערכת של 2 מיליארד שקל, החלה במאי 2018, והיא צפויה להתחיל לפעול בסוף 2020. בגלובל פאוואר מעריכים את ה-EBITDA (רווח לפני מס והפחתות שונות) השנתי הממוצע מהתחנה ב-241 מיליון שקל, ואת תזרים המזומנים השנתי הממוצע לחלוקה לבעליה ב-106 מיליון שקל.