ברקזיט | ניתוח

חוששים? בואו לפה: כך מדינות אירופה מנצלות את סחבת הברקזיט כדי לפתות את עשירי בריטניה

איטליה ומדינות אחרות באירופה חותכות מסים ומציעות תמריצים כדי לשכנע את העשירים לעבור לגור אצלן • האי-ודאות סביב פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי והחשש שמא ממשלה סוציאליסטית תחליף את השמרנים מחזקים את הפיתוי

ונציה / צילום: רויטרס
ונציה / צילום: רויטרס

כאשר עשירי בריטניה עצבניים בגלל הברקזיט ובגלל האפשרות שסוציאליסט מושבע כמו ג'רמי קורבין יעלה לשלטון, איטליה ומדינות נוספות באירופה מורידות מסים כדי לפתות את חוג הסילון לעבור אליהן.

הדאגה הגוברת בקרב רבים מעשירי בריטניה היא האפשרות שממשלתו של בוריס ג'ונסון תאבד את השלטון לטובת ממשלת לייבור של מסים גבוהים בהנהגת קורבין. מנהל קרן השקעות תיאר כך את החשש של העשירים: "במקרה החירום של קורבין יש לנפץ את הזכוכית" (כדי ללחוץ על כפתור החילוץ).

החשש הזה, בתוספת האי-ודאות שיצרו הברקזיט וההשלכות הפוטנציאליות שלו על כלכלת בריטניה, גורמים לכך שכמה מעשירי הממלכה שוקלים את האופציות שלהם.

מדינות כמו איטליה, שאימצו חוקים מיטיבים כדי להתחרות עם בריטניה על העשירים, עשויות ליהנות מהמצב הנוכחי, אומרים עשירים ועורכי הדין שלהם. מצדדי האופציה האיטלקית מכנים אותה "לה דולצ'ה ויזה", על משקל החיים המתוקים. המאיון העליון של בעלי ההכנסה בבריטניה שילם 29.1% ממסי ההכנסה, 55.3 מיליארד ליש"ט (69.9 מיליארד דולר), בשנת הכספים האחרונה.

"השקיעה שלנו היא ההזדמנות של כל האחרים", אמר עורך הדין הבריטי ג'יימס קוארמבי בשובו מכנס בוונציה שבו קידמו מתכנני מס איטלקים את החוקים החדשים במדינה, במלון מפואר במנזר לשעבר על אי פרטי.

איטליה מציעה מס אחיד נוח

בניגוד למקלטי עשירים מסורתיים כמו שווייץ, ההיסטוריה האיטלקית של מסים גבוהים, פוליטיקה תנודתית, ביורוקרטיה חונקת וצמיחה כלכלית איטית הרחיקו ממנה במשך שנים את הכסף ואת הצעירים. אבל המפלגות הפוליטיות גילו משהו שהן מסכימות עליו: לקדם בזרועות פתוחות תושבים וזרים בעלי הון בעזרת מסים נמוכים. ממשלת המרכז-שמאל אישרה מס אחיד נוח על הכנסה שלא מאיטליה לתושבים חדשים ב-2016. הקואליציה הפופוליסטית שעלתה לשלטון ב-2018 חיזקה את חוקי המס המיטיבים לתושבים חדשים בעלי עבודה וכסף.

החוקים החדשים למשיכת הון באיטליה באו אחרי שפורטוגל אימצה ב-2009 חוק חדש שמשך אליה כ-30 אלף תושבים חדשים, בהם 3,352 מבריטניה, לפי לשכת המס בליסבון.

היעד פורטוגל
 היעד פורטוגל

לפי החוק הפורטוגלי, הכנסה מחו"ל פטורה ממס והכנסה מקומית ממוסה בשיעור אחיד של 20% לתושבים חדשים במגזרים שמסווגים כמניבים ערך מוסף. חברת ראיית החשבון PWC מתארת את פורטוגל כ"בחירה מיטבית של יחידים בעלי שווי נקי גבוה שרוצים להיות תושבי האיחוד האירופי".

הקסם של מלטה וקפריסין

מלטה וקפריסין מתמחות בהענקת שירותים פיננסיים ואזרחות לעשירים. ראש הממשלה החדש ביוון, בנקאי לשעבר, עשוי להציג תמריצי מס לעשירים זרים. גיבוש חוקי מס הוא אחד הכלים המעטים הזמינים למדינות גוש האירו מפני שהבנק המרכזי האירופי קובע את הריביות לכל החברות.

גם ספרד וצרפת קידמו חוקים למשיכת עשירים. יוהאנס הות, המנהל האירופי של חברת ההשקעות הפרטיות האמריקאית KKR, עבר לפריז ב-2017 מלונדון שבה התגורר שנים רבות. דובר שלו לא מסר פרטים על ענייני המס שלו, ואמר שהמעבר נבע מהשאיפה להוביל את התרחבות פעילות KKR ברחבי אירופה.

איטליה השיקה חוק מס חדש ב-2017 במטרה לספק תמריצים עדיפים מאלו של בריטניה לתושבים זרים, שאפשרו למיליארדרים לא בריטים כמו איל הפלדה ההודי לקשמי מיטאל להימנע מתשלום מס בריטי על הכנסות בחו"ל. בינתיים הטילה ממשלת בריטניה מגבלה של 15 שנים על הסטטוס הזה של נישומים זרים. בעוד שאזרחים בריטים אינם זכאים להקלה הזו, אלא אם אביהם היה מהגר, החוק האיטלקי פתוח לכול, כולל לתושבים חוזרים.

"אני לא חושב שמישהו יישאר אפילו שבוע אם קורבין ייבחר", אמר איש כספים איטלקי שחי ועובד בלונדון. הוא ביקש לשמור על עילום שם, ואמר שיזרז את שובו לאיטליה אם הלייבור ינצח בבחירות בבריטניה.

בריטים אמידים חיפשו מאז ומעולם מקלטי מס בחו"ל. אליל הרוק מיק ג'אגר נמנה עם אקסודוס העשירים בשנות ה-70. יותר לאחרונה, איל ההשקעות הפרטיות גאי האנדס עבר להתגורר באי התעלה גרנסי, ומיליארדר קרן הגידור אלן הווארד עבר זמנית לשווייץ.

החוק האיטלקי קובע מס אחיד של 100 אלף אירו בשנה על רווחים שהופקו מחוץ לאיטליה למשך 15 שנים. לפי רשות המס האיטלקית, יותר מ-300 איש פנו לקבלת הסטטוס הזה בשנים 2017-2018.

תוכניות המיסוי של הלייבור

"הלייבור יטיל מס על העשירים ועל חברות הענק כדי לסיים את הצנע, לממן כיאות שירותים ציבוריים חינמיים בנקודת השימוש, ולבנות מחדש את הכלכלה כדי שהיא תעבוד בשביל הרוב, לא למען המעטים", אמר החודש ג'ון מקדונל, כנראה המועמד לכהן כשר האוצר בממשלת לייבור.

הלייבור הודיע שהוא יעלה את המסים רק על 5% העשירים ביותר, ויבטל את מעמד העשירים שאינם מתגוררים בבריטניה. מקדונל אמר בעבר שהוא תומך באיסור על חלוקת בונוסים לבנקאים ובעונשי מעצר ליועצים שמסייעים לאנשים לחמוק ממסים. את חוק העשירים מחו"ל הוא תיאר כ"מזימה מלאכותית שמעליבה אנשים רגילים".

מספר התושבים בבריטניה שהם בעלי מעמד של non-dom (לא תושבי קבע) ירד ב-13% ל-78,300 איש ואשה באפריל 2018, במידת מה בגלל אימוץ המגבלה של 15 שנים על מעמד זה.

העשירים ויועציהם טוענים שהם תורמים חשובים לכלכלת בריטניה. השמרנים של בוריס ג'ונסון הם מסורתית מפלגה ידידותית בהרבה כלפיהם.

"האי-ודאות בנוגע למס בבריטניה היא כעת מציאות, ולכן הרבה אנשים שואלים את עצמם, להישאר בבריטניה או להתחיל לחפש מיקומים אחרים? ואז הם מסתכלים על איטליה", אמר הפרקליט האיטלקי אנדראה טבצ'יו. "גם סגנון החיים, לצד שיקולי המס, הוא שיקול חשוב מאוד".

איטליה אימצה גם חוקים שמציעים לתושבים חדשים פטור על 70% מההכנסה האיטלקית שלהם, שעולה ל-90% אם התושבים החדשים משתקעים בדרום המדינה העני מסורתית. חוקים חדשים לגמלאים זרים שעוברים לדרום איטליה מציעים מס של 7% בלבד על פנסיות מחו"ל.

התמריצים הללו הם נושא רגיש בערים כמו מילאנו, מפני שאיטלקי לשעבר שחוזר לארצו משלם לעתים פחות מס מאזרח שמעולם לא ירד מאיטליה, לפי מנהל הכספים האיטלקי מלונדון ששוקל לחזור לאיטליה.

"בארוחות ערב, כששואלים מישהו אם הוא עובר לאיטליה משיקולי מס, לא מקבלים תשובה", הוא אומר. "בבריטניה, אלו שאינם תושבי קבע אינם בריטים בדרך-כלל, ולכן לא משווים אותם למקומיים. באיטליה יש לך איטלקי עם קריירה נהדרת שחזר למדינה, ואינו משלם מס כמו כל האחרים".

הוא מספר שנפגש עם פקידי ממשלה איטלקים בלונדון כדי לקבל מידע על פרטי המס האחיד עוד לפני שהוא הושק. "הם היו מומחים בהצגה של זה", לדבריו.

מי שייהנו ממשטר המס האיטלקי החדש הם כוכבי כדורגל ומנהלי כספים. רומלו לוקאקו עבר השנה למילאן ממנצ'סטר יונייטד. דוד סרה, מנהל קרן איטלקי בכיר, חזר למילאנו מלונדון. "הפוליטיקה בבריטניה היא מלחמת אזרחים", הוא אומר. הוא לא מסר אם הוא נהנה מחוקי המס החדשים.

"אני לא חושב שקורבין מבין עד כמה העשירים ניידים, ועד כמה אנחנו תלויים בהם בבריטניה", אמר קוארמבי.