מחקר בכנסת: המעבר להנעה בגז טבעי תשתלם בעיקר למשאיות

סקירה כלכלית הוערך כי בשלוש השנים הקרובות יוקמו בישראל 30 תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס, וכי המחיר לק"ג גז טבעי דחוס (השקול לליטר סולר) בתחנה יהיה שווה ל-2.8 שקלים בלבד

תדלוק בגז טבעי / אילוסטרציה: שאטרסטוק
תדלוק בגז טבעי / אילוסטרציה: שאטרסטוק

מחיר הגז הטבעי לתחבורה בישראל צפוי להיות נמוך ב-50% ממחיר הסולר, מה שיעודד את המעבר לשימוש בגז טבעי להנעת כלי רכב, כך מעריך מרכז המחקר והמידע של הכנסת. בסקירה כלכלית שכתב בהזמנת ועדת הכספים של הכנסת מעריך הכלכלן ויקטור פתאל כי בשלוש השנים הקרובות יוקמו בישראל 30 תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס וכי המחיר לק"ג גז טבעי דחוס (השקול לליטר סולר) בתחנה יהיה שווה ל-2.8 שקלים בלבד.

כיום פועלות בישראל שתי תחנות תדלוק בלבד באשדוד באלון תבור ועד סוף השנה צפויה להתחיל לפעול תחנה נוספת באזור צריפין. בארה"ב פועלות כיום 1,680 תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס (CNG) ו-144 תחנות תדלוק בגז טבעי נוזלי (LNG) הנחשב ליעיל יותר מבחינת הניצולת האנרגטית. בישראל פועל כיום מתקן ימי קטן לקליטת גז נוזלי עבור חברת החשמל אך תוכניות לפיתוח תשתיות שיאפשרו שימוש בגז נוזלי בתחבורה.

הסקירה קובעת כי קיימת היתכנות גבוהה להסבת ציי כלי רכב כבדים (משאיות אוטובוסים) לתדלוק בגט"ד, אך התיכנות בינונית בלבד להסבת גבי כלי רכב רגילים ומוניות - זאת לאור ריבוי דגמים חשמליים בכלי רכב אלה. בתחום המשאיות לעומת זאת, אין כיום חלופה ממשית של משאיות מונעות בחשמל.

נושא החדרת הגז הטבעי לתחבורה בישראל תקדם בעצלתיים. ב-2013 קבעה הממשלה כיעד להפחית ב-30% את השימוש בנפט לתחבורה עד 2020 וב-60% עד 2025 - באמצעות מעבר מהנעה בבנזים וסולר להנעה בחשמל ובגז טבעי.

רק במרס 2018 אישרה וועדת הכספים של הכנסת רפורמה במיסוי כלי הרכב שנועדה לעודד שימוש בגז טבעי במקום בסולר להנעת ציי רכב. במסגרת הרפורמה יבוטל בהדרגה עד 2026 הסדר ההישבון על הסולר המאפשר למתדלקים בסולר לקבל החזר של כ-50% מהמס המוטל עליו, בשיעור 2.9 שקלים לליטר. השיקול העיקרי מאחורי ביטול הסדר ההישבון על הסולר לא היה סביבתי אלא תקציבי: על-פי המחקר עלות הסדר הסולר למדינה הגיעה ב-2016 ל-3.29 מיליארד שקל. במקביל יועלה בהדרגה הבלו על הגז הטבעי עד ל-1.4 שקלים לק"ג ב-2028. משום כך מעריך פתאל כי הרווח של המדינה מביטול ההנחה במס לסולר יקטן ככל שיגדל מספר כלי הרכב המונעים בגז שיעלו על הכביש.

בעלי רכב המונע בתחליפי נפט זוכים גם לפטור כמעט מלא מאגרת רישוי ומפחת מואץ. במסגרת המדיניות לעידוד מעבר לגז טבעי הובטחו גם מענקים בהיקף 100 מיליון שקל להקמת תחנות תדלוק בגז טבעי.