אכזבה באופקו: תוצאות הניסוי בהורמון הגדילה לא הספיקו והמניה צנחה 20% בעקבות גיוס הון של 75 מיליון דולר

חברת הביומד הרב תחומית הנפיקה בשבוע שעבר מניות במחיר של 1.5 דולר, דיסקאונט של 17% על מחיר השוק, ובתום יומיים ירד מחיר המניה ל-1.44 דולר • זאת למרות שבעלי עניין באופקו רכשו ממניותיה בסכום של 3.6 מיליון דולר • מניית אופקו נפלה היום כ-17% במסחר בתל אביב ומתחילת השנה איבדה 59% מערכה

פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי
פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי

מניית חברת הביומד הרב תחומית אופקו הלת' , המנוהלת על ידי יו"ר טבע לשעבר ד"ר פיליפ פרוסט, נופלת היום כ-17% במסחר בתל אביב, וגררה עיכוב בפתיחת המסחר בבורסה בשל משקלה במדד ת"א 35, בעקבות גיוס הון בהנפקת מניות שבוצע ביום שישי בניו יורק. אופקו גייסה 75 מיליון דולר, אחרי שהצהירה על כוונתה לגייס עד 100 מיליון דולר. מחיר המניה בגיוס היה 1.5 דולר, דיסקאונט של כ-17% על מחיר המניה ביום חמישי בבוקר. ביומיים הבאים איבדה המניה 20% כך שבסוף יום שישי, בו בוצע הגיוס, עמד המחיר על 1.44 דולר למניה (כלומר נמוך ממחיר הגיוס) המשקף לאופקו שווי חברה של 886 מיליון דולר. חתמי ההנפקה היו ג'פריז, פייפר ג'פריי וגוגנהיים.

אופקו יצאה להנפקה על רקע פרסום תוצאות טובות מניסוי שערכה בהורמון גדילה בשחרור ממושך, המיועד לטיפול בילדים. זהו המוצר שהגיע לידי אופקו בזכות רכישת חברת פרולור הישראלית בכ-480 מיליון דולר במניות אופקו ב-2013. באופקו ציפו כי תוצאות הניסוי יובילו לזינוק במניה שיתמוך במהלך הגיוס, אלא שהמניה לא עלתה כמצופה וזאת למרות שבעלי עניין באופקו רכשו ממניותיה בסכום של 3.6 מיליון דולר (כאשר פרוסט עצמו אחראי ל-3 מיליון דולר מסכום זה).

מתחילת השנה איבדה מניית אופקו 59% מערכה. הירידות הגיעו בין היתר על רקע ביצועים לא מלהיבים של שני המוצרים המובילים של החברה, התרופה Rayaldee לטיפול בחסר בויטמין די אצל חולי כליות, והבדיקה 4Kscore לניבוי האגרסיביות של סרטן הערמונית. החברה נתקלה בקשיים בקבלת שיפוי ביטוחי לבדיקה 4Kscore (כלומר היא לא נכנסה ל"סל הבריאות" של הביטוח הממשלתי בארה"ב, מה שמשפיע גם על סיכוייה לקבל שיפוי ממבטחים פרטיים). לכך התווספו כישלון בניסוי במוצר לטיפול בסרטו הערמונית וביצועים מתדרדרים של מעבדות האבחון Bioreference Laboratories.

ההכנסות במחצית השנייה של 2019 עמדו על 263 מיליון דולר, ירידה של 15% לעומת המחצית המקבילה. ההפסד היה 59 מיליון דולר, לעומת 6.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה. לאופקו היו 111 מיליון דולר בקופה נכון לסוף המחצית. עליה להשיב אג"ח להמרה בהיקף של 206 מיליון דולר, בשנים 2023 ו-2025 (רוב החוב). במחצית הראשונה של 2019 שרפה אופקו 102 מיליון דולר עבור פעילותה השוטפת, כך שבקצב שריפה זה הסכום יחד עם המזומן בקופה עלול להיגמר עד אמצע 2021. אולם לאחרונה סיימה החברה ניסוי גדול, כך שהוצאה זו עשויה לפחות.