קמעונאות | פיצ'ר

כך זרעה וולמארט פאניקה ובלבול בשוק סבוני הכלים האמריקאי

פרוקטר אנד גמבל הודיעה לרשתות שיווק כי היא לא יכולה לייצר די סבונים • בתגובה הציבה וולמארט שלטים בחנויות רבות שלה שמזהירים מפני "מחסור ארצי באספקה" • "האם וולמארט ממציאה את זה, או שבאמת יש מחסור ארצי בסבוני כלים?", שאל חשבון אחד בטוויטר

וולמארט / צילום: שאטרסטוק
וולמארט / צילום: שאטרסטוק

פרוקטר אנד גמבל  לא ייצרה מספיק סבון כלים, ורשת הקמעונאות וולמארט  פרסמה את זה בין לקוחותיה.

P&G, שמייצרת את סבוני הכלים Dawn ו-Gain, הודיעה לרשתות שיווק בשבועות האחרונים שהיא לא יכולה לייצר די סבונים כאלו, מאחר שכמה מהמרכיבים שלהם אזלו זמנית. בתגובה, הציבה וולמארט, רשת הקמעונאות הגדולה ביותר בארה"ב, שלטים בחנויות רבות שלה שמזהירים את הלקוחות מפני "מחסור ארצי באספקה".

השלטים הללו גרמו לחששות ולבלבול. כמה לקוחות העלו במדיה החברתית תצלומים של השלטים על מדפים שהיו גדושים בסבוני כלים. "האם וולמארט ממציאה את זה, או שבאמת יש מחסור ארצי בסבוני כלים?" שאל חשבון אחד בטוויטר.

במה שהוסיף לבלבול, כמה רשתות יריבות הודיעו שדווקא יש להן שפע של סבוני כלים. P&G עצמה לא הייתה מרוצה, מפני שכמה ממנהליה חששו שהאזהרות של וולמארט יגרמו ללקוחות להתנפל על המוצר הזה, לפי גורמים יודעי דבר.

"יש מחסור ארצי בסבוני כלים, והשלטים הם לתשומת ליבם של הלקוחות", מסרה דוברת של וולמארט. לפי השלטים, המחסור יימשך עד 1 בדצמבר.

"אין לנו סיבה להאמין שמלאי סבוני הכלים שלנו ייפגע מבעיות של הספקים שלנו", אמר ג'ושוע תומאס, דובר רשת חנויות טארגט. כמה רשתות מזון מסרו שאין להן מחסור במוצר הזה. רשת בתי המרקחת CVS הלת מסרה ש"היא עומדת כעת" בביקוש ל-Dawn.

וולמארט ורשתות אחרות תולות מעת לעת שלטים על מדפי החנויות שמודיעים לצרכנים על מחסורים כאלו ואחרים, אך בוולמארט זה נעשה בדרך כלל כדי להסביר מדפים ריקים או כאשר המחסור משמעותי, אמרו מנהלים בעבר ובהווה בחברות מוצרי צריכה ובוולמארט. מזג אוויר גשום בעונת הגידול הוביל למחסור בשימורי ירקות בקיץ שעבר, ובוולמארט הוצבו שלטים על כך בחנויות.

השלטים הללו נתלו בחנויות ברחבי ארה"ב, בדרך כלל על מדפים עמוסים, לפי תצלומים ונתונים של Field Agent, חברה מארקנסו שמגייסת קונים לצילומים בחנויות. בכמה חנויות אכן היה מחסור בסבוני הכלים של P&G.

כל בעיית ייצור בחברה הזו עשויה להשפיע באופן לא מידתי על וולמארט, שהיא המשווקת הגדולה ביותר של מוצרי P&G, שאחראית ל-15% מסך מכירותיה בשנה שעברה. בו זמנית, וולמארט עובדת במקרים רבים על מלאים נמוכים יחסית, ומנהלת את שרשרת האספקה שלה ביעילות רבה יותר, מסרו המנהלים בעבר ובהווה. לכן, מחסור באספקה יכול להיות בולט יותר בוולמארט.

סבוני הכלים הם שוק של 1.6 מיליארד דולר בארה"ב, והם נשלטים על ידי P&G, שמחזיקה קרוב ל-60% מהשוק שלהם עם שלושת מותגיה, Dawn, Gain ו-Ivory.

P&G הגדירה את הבעיה כ"אי-נוחות בטווח הקצר", ומסרה שבעיית האספקה כבר נפתרה וכל מותגי סבון הכלים יהיו זמינים בקרוב. דובר החברה אמר שהיא אינה מעורבת בהחלטה להציב את שלטי האזהרה, ולא מסר מתי בדיוק האספקה תחזור לרמתה הרגילה.

"אנחנו מודעים לכך שכמה מוצרי סבוני כלים של P&G חסרים קצת כעת", מסר הדובר. "לתקופה קצרה, הביקוש עלה על מה שיכולנו לספק, אבל זה מצב זמני".

החברה מייצרת את רוב נוזלי הכלים שלה במפעל בן 114 שנים בקנזס סיטי, קנזס, שעומד להיסגר בשנה הבאה, לטובת מפעל מאסיבי חדש במערב וירג'יניה. דובר החברה לא פירט מה גרם למחסור הזמני.

בטוויטר, כמה צרכנים התלוצצו שהם יעברו לתוכניות חירום לכלים. "צלחות נייר וסכו"ם פלסטי עד דצמבר?" כתבה אחת מהם.