גל עליית מחירי המזון נמשך: מחירי הבשר הקפוא צפויים לעלות בעשרות אחוזים

הרקע לעליית המחיר הוא הגידול בדרישה לבשר בקר בסין בעקבות וירוס שפגע בתעשיית החזירים במדינה • יבואני בשר מקומיים טוענים כי המחסור בשוק העולמי עשוי להביא בהמשך למחסור ואף לעליית מחירים של בשר מעובד • מחיר בשר החזיר באירופה עלה לאחרונה בכ–50%

סטייק, בשר, בקר / אילוסטרציה: שאטרסטוק
סטייק, בשר, בקר / אילוסטרציה: שאטרסטוק

יבואני הבשר הקפוא נערכים לעליות מחיר של 15%-20%, כך נודע ל"גלובס". לצד עליית המחיר הצפויה, בענף הבשר נערכים גם לאפשרות של מחסור בשוק. ככל הידוע, עיקר ההשפעה צפויה במחירי מוצרי הבשר הקפוא, ובהמשך היא עשויה להגיע גם למוצרי הבשר המעובד. הרקע לעליית המחירים היא קדחת החזירים האפריקאית בסין המעלה את הדרישה לבשר בקר בסין. ההערכות הללו בנוגע לייקור מתייחסות למחירי הקנייה של בשר קפוא, כך שבפועל עליית המחירים לצרכן עשויה להגיע לעשרות אחוזים.

צריכת הבשר בישראל במגמת עלייה
 צריכת הבשר בישראל במגמת עלייה

לפי מקורות בענף, בפגישות שנערכו בין ספקי בשר מדרום אמריקה לבין יבואני הבשר הגדולים בישראל הבהירו ספקי הבשר הדרום-אמריקאים מארגנטינה אורגוואי, פארגוואי וברזיל כי נרשמה עלייה של עשרות אחוזים בביקוש למוצרי בשר בקר מסין. זאת על רקע המגיפה שהשפיעה על החזירים בסין בעקבותיה הושמדו בחודשים האחרונים כ-200 מיליון חזירים במדינה. לטענת אותם יבואנים, המחסור בבשר חזיר בסין הביא ליבוא מוגבר של בשר מדרום אמריקה לסין. לפי אותן הערכות, כ-30% מהייצור של מדינות דרום אמריקה מופנה לסין. הפגישות בין היבואנים הישראלים לספקי הבשר מדרום אמריקה התקיימו בתערוכת המזון אנוגה שנערכה בעיר קלן שבגרמניה במהלך תקופת החגים.

בשנה האחרונה התגלה בחווה בסין וירוס קדחת חזירים אפריקאית שהביא למותם של חזירים באותה חווה והתפשט במדינה כולה ואף למדינות השכנות - וייטנאם, מונגוליה וקמבודיה - והביא לפגיעה בשוק הבשר העולמי. לפי דיווח של בלומברג מחודש מאי האחרון, מדובר על פגיעה והמתה של למעלה מ-100 מיליון חזירים רק במהלך השנה הנוכחית מתוך כ-440 מיליון חזירים במדינה. מדובר בירידה החדה ביותר מאז תחילת הספירה בשנות ה-70. לפי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין, בשנה הנוכחית נרשמה עליית מחיר של כ-70% בבשר חזיר ביחס לשנה שעברה.

בעקבות המצב סין החלה להגדיל יבוא של בשר חזיר, אך כדי לעמוד בביקושים לצריכת בשר במדינה הוגדל באופן דרמטי גם יבוא של בשר בקר. במהלך השנה החולפת עליית מחירי בשר החזיר כבר השפיעה על מחירי בשר החזיר במדינות באירופה ובארה"ב והביאה לייקור של 30%-50%.

תחזית שפורסמה במסגרת הדוח של ארגון הבשר העולמי שנחשף בתערוכה בקלן, מציגה גידול של למעלה מ-20% ביבוא בשר בקר לסין ב-2020, ומגלה כי 3 מתוך כל 10 קילו בשר שיימכר בעולם בשנה הבאה יירכש ישירות על-ידי סין.

עוד על-פי הדוח, הגידולים הללו בצריכה תביא לעליית מחירי הבשר בסין. עיקר הבשר הישראלי הקפוא המיובא היום לישראל מגיע מדרום אמריקה, כשמטעמי כשרות, הישראלים נוהגים לרכוש רק את החלקים שמוגדרים ככשרים. יבואן מקומי ששוחחנו עמו טוען כי סוחרי בשר דרום-אמריקאים עשויים להעדיף שווקים בהם הבשר של הפרה נרכש במלואו על-מנת לקבל מחיר גבוה יותר עבור אותה סחורה.

נציין כי בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בצריכת בשר בישראל, ובראשה בשר טרי (מצונן). לפי נתוני משרד החקלאות בין השנים 2015 ל-2017 חל גידול של 25% בצריכת בשר בקר בממוצע לאדם. ככלל, רוב הבשר הטרי מקורו בעגלים חיים שמגיעים לישראל מחו"ל, יחד עם זאת חלה עלייה במגמת יבוא הבשר הטרי המצונן מחו"ל מ-6,391 טון בשנת 2016 ל-14,260 טון בשנת 2017 ותחילת שנת 2018.