הדרמה בביטוח הסיעודי מתרחבת: מנורה מבטחים יצאה מהתחום, והראל כנראה בעקבותיה

מנורה מבטחים יוצאת מהתחום בשל הריביות הנמוכות והיורדות • לפני ימים ספורים הודיעה מבטחת המשנה סקור כי תחדל מלפעול בתחום בישראל

קשישים בתל אביב / צילום: שאטרסטוק
קשישים בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

הדרמה בתחום ביטוח הבריאות הסיעודיים לפרט מתרחבת וגוברים הסיכויים שהמוצר הזה לא יימכר ללקוחות חדשים בישראל כבר בעתיד הנראה לעין. ראשונה היתה זו מנורה מבטחים שהודיעה בצהריים, כאשר כמה שעות אחר כך נודע כי הראל שהיא הגדולה בתחום, כנראה הולכת בעקבותיה.

בצל היציאה מישראל של מבטחות משנה מתחום ביטוחי הסיעוד לפרט כתוצאה מריבוי החולים הסיעודיים והתארכות חייהם כחולים סיעודיים ובהינתן הריביות הנמוכות והיורדות, מודיעה היום מנורה מבטחים מיציאתה מתחום ביטוח הסיעוד הפרטיים. מנורה מבטחים, בניהול יהודה בן אסאיג, הודיעה לסוכני הביטוח כי היא מפסיקה למכור פוליסות חדשות כשבחברה "פועלים ליצירת מוצר שיותאם לתנאי השוק החדשים".

במנורה מבטחים מסבירים כי הם נוקטים בצעד האמור "כתוצאה מירידת הריבית במשק והשפעתה על התוצאות העסקיות במוצרי הפרט בביטוח סיעודי". החלטה זו של מנורה באה בניגוד לחיזוק מעמדה בתחום הביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים. בחודש שעבר מנורה מבטחים זכתה במכרז לביטוח סיעודי של חברי רופת חולים מאוחדת, לאחר שאשתקד כבר זכתה במכרז של חברי קופת חולים לאומית. קבוצת הראל מבטחת את חברי קופת קופת החולים הגדולה בישראל, שירותי בריאות כללית, ואילו הפניקס מבטחת את חברי קופת החולים הנותרת והשנייה בגודלה, מכבי שירותי בריאות.

על פי הערכות גם קבוצת הביטוח הראל נמצאת בשלבים מתקדמים מאוד של בחינת יציאה מתחום הביטוח הסיעודי כתוצאה ממכירת ביטוחים חדשים (הקיימים יימשכו ללא שינוי). זה יקרה, ככל שיקרה, בגלל יציאת סקור מישראל ובגלל הריבית הנמוכה שפוגעת בתוצאות בתחום זה. הראל היא מבטחת ביטוחי הפרט הסיעודיים הכי גדולה בשוק הישראלי עם נתח שוק של כשליש.

אגב, בעולם יש שווקים ללא ביטוחי סיעוד לפרט, כאשר השינויים פה לא נוגעים לביטוחי הסיעוד הקבוצתיים של קופות החולים שעוברים איזון מדי כמה שנים. על פי הערכות חברות ביטוח נוספות ילכו בעקבות מנורה מבטחים ואולי גם הראל, כשבעתיד כנראה לא יהיו פה ביטוחי סיעוד פרט.

"להערכתי, זה רק עניין של זמן עד שלא יהיו פוליסות סיעוד שיימכרו על ידי חברות הביטוח. המחיר, הסיכון ודרישות ההון יביאו לזה", הסביר גורם מעורה בתחום, שהוסיף: "אני גם לא חושב שזה פתיר".

הצעד של מנורה מבטחים, וזה שהראל כנראה תעשה, קורים זמן קצר מאוד לאחר שמבטחת המשנה הגדולה ביותר בתחום הביטוח הסיעודי המקומי הודיעה שהיא יוצאת מהשוק הישראלי, ובצל קושי במכירה של ביטוחים סיעודיים לכל החיים. חברת ביטוח המשנה סקור, שהינה מבטחת המשנה הכי גדולה בתחום הביטוח הסיעודי בישראל, הודיעה לחברות הביטוח הישראליות כי תחדל לספק להן ביטוח משנה לפוליסות ביטוח סיעוד חדשותי. עם זאת, סקור תמשיך לספק ביטוח משנה בתחומי הביטוח הכללי, והיא גם תמשיך לספק ביטוח לתיק הביטוח הסיעודי הישן. כלומר, היציאה של סקור מהתחום בישראל לא תשפיע על בעלי פוליסות קיימות, אלא על היצע פוליסות בעתיד.

המהלך של מנורה מבטחים נעשה בעוד הפיקוח על הביטוח בוחן שינוי התייחסות לביטוחי הסיעוד, והכרה בהם כמין פוליסות משתתפות ברווחים. דבר זה יאפשר להפחית את השפעת הריבית הנמוכה והיורדת על תוצאות חברות הביטוח. המהלך קורה בעוד שבשוק מורגשת מגמה של יציאת חברות הביטוח מתחום הביטוח הסיעודי לפרט בפוליסות עם כיסוי לכל החיים (כלומר, תשלום לחולה הסיעודי לכל חייו ולא רק לפרק זמן מוגבל ותחום מראש).

ביטוח סיעודי נותן מענה למבוטחים שלא יכולים לבצע חלק מהותי מהפעילויות היומיומיות הרגילות, ונדרשים לסיוע כדי לקיים את חייהם. לאור התפתחות הטכנולוגיה והרפואה, יש יותר ויותר אנשים שמגיעים עד לגילאים מתקדמים, שבהם הסיכון להפוך לחולה סיעודי גדל מאוד. חלק משמעותי מהביטוח הסיעודי בישראל נעשה דרך ביטוחים ייחודיים ושונים מהותית שניתנים לקופות החולים.