השרה שאשא ביטון מקדמת מסמך פינוי בינוי; הקבלנים: "מחטף"

במשרד הבינוי והשיכון וברשות להתחדשות עירונית מקדמים נוסח הסכם לפרויקטים של פינוי בינוי • בהתאחדות בוני הארץ מתנגדים לנוסח וטוענים שלא מתייחסים להערותיהם • פגישה שהתקיימה אתמול בין הצדדים בנוכחות שרת הבינוי הסתיימה בטונים צורמים

יפעת שאשא ביטון וראול סרוגו / צילום: איל יצהר, גלובס
יפעת שאשא ביטון וראול סרוגו / צילום: איל יצהר, גלובס

הסכם מדף שאמור להכיל קווים מנחים לעיצוב הסכמים בין יזמי פינוי-בינוי לבין בעלי דירות, הפך למחלוקת בין משרד השיכון להתאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים). פגישה שהתקיימה אתמול בין הצדדים הסתיימה בטונים צורמים, לאחר שהקבלנים טוענים שבמשרד סירבו להתייחס להערותיהם. במשרד השיכון הביעו הפתעה לנוכח עמדת הקבלנים.

ההסכם, שעוצב על ידי הרשות להתחדשות עירונית בסיוע משרד עורכי הדין הרטבי-בורנשטיין-בסון ושות', מכיל מידע אודות זכויות בעלי הדירות בפרויקטים של פינוי בינוי, והוא מיועד לבעלי דירות המעוניינים לקדם פרויקט פינוי בינוי בבניינם. הוא מנוסח כחוזה משפטי, ומאפשר לדיירים לבקש מן היזם לחתום על ההסכם, או לכל הפחות לשאוב מן הכתוב מידע על זכויותיהם ועל התנאים המרכזיים אותם צריך לכלול ההסכם, בכדי למנוע הסכמים פוגעניים. ההסכם צפוי להתפרסם בקרוב באתר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ויהיה זמין לכל דורש.

בכירי משרד השיכון מתברכים בו. ד"ר יפעת שאשא ביטון, שרת הבינוי והשיכון, מסבירה כי "מדובר בבשורה חשובה לפרויקטים של פינוי בינוי. ההסכם המנחה שגובש הינו תוצר של חשיבה כוללת וארוכת טווח שנעשתה במשרד ובשיח משותף עם התאחדות הקבלנים ומטרתו לקדם תהליכי התחדשות עירונית ברחבי הארץ, תוך יצירת שקיפות והוגנות בתהליך, בין היזמים והקבלנים לבין הדיירים.

"אמנם מדובר בהסכם וולונטרי שיעמוד לרשות הצדדים, אך הוא יוצר מסגרת ברורה עם עקרונות כלליים אשר נועדו לחזק את האמון בין שני הצדדים, לסייע לקבלנים להתקדם ביעילות בפרויקטים ובעיקר לשמור על זכויות הדיירים בתהליך. צר לי כי על אף הרצון הטוב לפרסם את המסמך מתוך שיתוף והסכמה עם התאחדות בוני הארץ, זו החליטה להתנגד בכל תוקף".

גם בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מביעים צער - אבל בכיוון הפוך. פגישה שהתקיימה בין הצדדים נקטעה לאחר שנציגי התאחדות בוני הארץ שהגיעו עם שורת הערות למסמך, טענו כי המסמך הוצג בפניהם כתוצר סופי, וסירבו להתייחס להערותיהם.

לאור זאת מכנים בהתאחדות את ההכרזה על ההסכם "מחטף שנוי במחלוקת מצד הממשלה שיפגע בהוצאה בפועל בפרויקטים של פינוי בינוי, וכך ימנע בניית דירות חדשות שכל כך חסרות למשק".

מההתאחדות נמסר כי "התאחדות הקבלנים בוני הארץ, לשכת עו"ד וגורמים במשרד השיכון הביעו בדיונים בעניין זה התנגדות נחרצת לפרסום הסכם מדף שכזה. במקביל, הציגה התאחדות הקבלנים בוני הארץ בפני הרשות להתחדשות עירונית ושרת השיכון מסמך עקרונות מחייב אשר אותם יכללו יזמים וקבלנים בהסכמים עם בעלי הדירות במתחמים שמיועדים לפינוי בינוי, אך שרת השיכון סירבה לדון בו".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו מסר כי "היוזמה הנוכחית של הרשות להתחדשות עירונית אשר באה אמנם לברך, יצאה מקללת ועלולה לחסל פרויקטים של פינוי בינוי. לצערנו, חרף התנגדות אנשי המקצוע וגורמים בתוך הממשלה, הופתענו כי שרת הבינוי והשיכון החליטה לקדם ערב סיום כהונתה את פרסום הסכם המדף הזה, שכן, פרסום חוזה המדף שמוצע על ידי הרשות להתחדשות עירונית הוא התערבות לא סבירה ומיותרת בפעילות עסקית פרטית מצד המדינה ומעבר לכך, במקום להקל על ביצוע הוצאה לפועל של פרויקטים אלה, הוא יהפוך לעוד חסם שיאריך ויסבך עוד יותר את ההליך המסובך גם כך של פינוי בינוי בישראל.

"אנו מתכוונים להיאבק נגד פרסומו. אני קורא לשרת השיכון לאמץ את מסמך העקרונות שהצענו כדי שילווה את כלל ההסכמים בין יזמים לבעלי דירות בפרויקטי פינוי בינוי".