מקום שטוב להתלבש עבורו: פיתוח עובדים ושיפור ביצועים מתחילים בארון הבגדים

לבוש מחבר אנשים זה לזה ולמקום העבודה שלהם, מדי יום ביומו

בחירת לבוש לעבודה / צילום: שאטרסטוק
בחירת לבוש לעבודה / צילום: שאטרסטוק

כמה מחשבה משקיעים עובדים ועובדות בארגונים מול ארון הבגדים כל בוקר? אילו שיקולים מכתיבים את בחירות הלבוש? התשובות לשאלות אלה מעידות על הזהות המקצועית ועל תפיסת מקום העבודה. בני אדם מתלבשים כפי שנראה להם שמצופה מתפקידם. בין אם התרבות הארגונית כוללת קוד לבוש פורמלי ובין אם הקוד אינו מדובר, עובדים ועובדות מגיבים זה לזו וגם מתפקדים בהתאם ללבושם, שמשמש כשפה אישית ומקצועית. מחקרים מצביעים על העדפה ללבוש פורמלי, כי אנשים חשים את עצמם מקצועיים יותר בלבוש פורמלי וגם הקולגות ומקבלי השירות מעדיפים אותם כך. אנשים שופטים תכונות אישיות ורמת מקצועיות לפי אורך חצאית או סגנון החולצה.

אבל למרות שזו הבחירה הטבעית, לבוש פורמלי מונוטוני עשוי להיות חסר השראה ולרמז על תרבות ארגונית שמרנית. במצב כזה, מקום העבודה לא נתפס כמקום ששווה "להתלבש אליו" ועובדים מתלבשים כדי לצאת ידי חובה. גם מדים מקצועיים, למרות יתרונותיהם, מדגישים ציפיות חברתיות ופחות את האדם, אישיותו וטעמיו. כשאנשים מתמקדים ברצייה חברתית הם מתנתקים מעצמם ומגבילים את יכולתם לחשיבה עצמאית. עובדות במדים מספרות לי שוב ושוב שבצד האישור המקצועי שהמדים מעניקים להן, הם גוזלים את קולן. עובדת סיפרה לי שמצאה את עצמה מרימה את הקול כדי להיות נוכחת למרות המדים שלה. עובדת אחרת סיפרה שנועלת נעלי עקב לעבודתה, כדי שישמעו את צעדיה. לכולנו יש צורך להרגיש נוכחות ולבגדים יש תפקיד משמעותי בחוויה הזו.

אנשים שמחים להתלבש למקום שבו הם חשים "שרואים אותם", במובן העמוק. מרחב שמאפשר ביטוי עצמי מחזק את הזיקה של העובדים מתוך הנעה פנימית ודחף למימוש עצמי. במרחב כזה הלבוש אינו כלי לריצוי חברתי אלא לתקשורת עם קולגות ולקוחות. התקשורת הזו תורמת לתחושת שייכות ומשמעות. כשאנשים לבושים בצורה שמעניקה להם ביטחון או מרגשת אותם, הם מעוניינים לייצר אינטראקציה חברתית. שפת הגוף שלהם פתוחה. לבוש מגוון ומשתנה קשור גם לפתיחות לחוויה וגמישות מחשבתית, ויכול לתרום לאווירה ארגונית דינמית ויצירתית.

מקומות עבודה זקוקים לעובדים שאכפת להם, שבאים לעבודתם מתוך רצון ומאופיינים בחשיבה מקורית. עובדים שיודעים לייצר עניין גם בתקופות של שגרה ומניעים תקשורת חברתית חיובית סביבם. לבוש מייצר דינמיקה כזו, מחבר אנשים זה לזה ולמקום העבודה שלהם, מדי יום ביומו. הרגעים בבוקר מול ארון הבגדים משקפים את התפיסה של מקום העבודה, וכדאי שזו תהיה תפיסה של מקום שראוי וכדאי "להתלבש עבורו". 

הכותבת היא מרצה וחוקרת את הפסיכולוגיה של הלבוש, מחברת הספר "סטיילינג תרפי - להתלבש כמו האישה שאת רוצה להיות"