שנה טובה לחוסכים: תשואה של יותר מ-10% לקופות הגמל מתחילת השנה, הקופות המניתיות עם תשואה של כ-18%

הורדות הריבית מצד הבנקים המרכזיים תדלקו את שוקי המניות והביאו לתשואה מרשימה: הקופות המניתיות רשמו תשואה של 17.8% מתחילת השנה • בוול סטריט נקבעו שיאים, כך מדד הנאסד"ק רשם תשואה של 25% מתחילת השנה • בשוק המקומי, מדד ת"א 90 רשם מהלך עליות של יותר מ-34% מתחילת השנה

קופות גמל / אילוסטרציה: שאטרסטוק
קופות גמל / אילוסטרציה: שאטרסטוק

קופות הגמל הכלליות רשמו מתחילת השנה תשואה של כ-10.2% - כך מעריכים היום (א') כלכלני מיטב דש. מדובר בתשואה מרשימה הודות למדדים המובילים בבורסות שנהנו מהמשך עונת הכסף הזול בשווקים. כך למשל, בוול סטריט רשמו המדדים שיאים ביום שישי האחרון, בתל-אביב המדד המוביל נושק לשיא כל הזמנים, ומדד המניות של השורה השנייה רשם תשואה דו ספרתית. את העליות המרשימות ניתן לייחס להורדות הריבית מצד הבנקים המרכזיים, שמסמנים כי ימי הכסף הזול רחוקים מסיום בעוד קצב הצמיחה בעולם במגמת האטה והאינפלציה מתקשה להרים ראש. 

לפי התחזית של כלכלני מיטב דש, בחודש אוקטובר נרשמה תשואה ממוצעת של 1.3% בקופות הגמל הכלליות כתוצאה מעליות השערים בשוקי המניות בארץ ובחו"ל, ומעליות השערים באג"ח הקונצרני והממשלתי בשוק המקומי. הטווח בין הקופות הוא של תשואה בגובה 1% ועד 1.6%. בהתאם לסיכון, קופות הגמל המנייתיות רשמו תשואה של 2.3% בטווח תשואה של 1.8% ועד 2.8% במגוון המסלולים. קופות הגמל המדדיות רשמו תשואה ממוצעת של 0.6%, וקופות הגמל השקליות רשמו תשואה ממוצעת של 0.2%. 

מתחילת השנה (ינואר עד אוקטובר) קופות הגמל המניתיות רשמו תשואה מרשימה של 17.8% (טווח תשואות של 14%-22% בין המסלולים), קופות הגמל המדדיות רשמו תשואה של 6.8% (טווח של 6%-7.5%), וקופות הגמל השקליות רשמו תשואה של 6% (טווח של 6.5%-5.5% בין המסלולים). 

עד כה, בעוד המדדים בשיא כל הזמנים, ה-S&P 500 רשם מתחילת השנה מהלך עליות של יותר מ-21%. הדאו ג'ונס טיפס ב-15.9% ומדד הנאסד"ק הוביל את העליות עם זינוק של 25% מתחילת השנה. למרות סיכוני הברקזיט וסאגת מלחמת הסחר שככל הנראה לא תבוא לסיומה בקרוב, מדובר בתשואה יוצאת דופן לחיוב כאשר הורדות הריבית מצד הבנקים המרכזיים מדלקות את שוקי המניות בעוד שיעור הצמיחה של הכלכלה הריאלית נמצא במגמת ירידה.

בשוק האירופי מדד הדאקס הגרמני עלה ב-21.9% מתחילת השנה, מדד הקאק הצרפתי עלה ב-21.1% ומדד האירוסטוקס 50 עלה ב-20.1% מתחילת השנה. ביפן, מדד הניקיי עלה ב-14.5%, בשוק המקומי מדד ת"א 35 עלה ב-13% מתחילת השנה, ת"א 125 עלה ב-18.4% ומדד ת"א 90 רשם תשואה פנומנלית של יותר מ-34% מתחילת השנה. 

באיגרות החוב הקונצרניות בשוק המקומי נרשמה מגמה חיובית חזקה. כך, מדד תל בונד 20 עלה ב-8.3%, מדד התל בונד 40 עלה ב-6.4% ומדד התל בונד 60 עלה ב-7.4%. איגרות החוב הקונצרניות שאינן מדורגות (ואין להן מדד) עלו ב-10.2%. מדד אג"ח קונצרני כולו עלה ב-7.6%. מדד איגרות החוב הממשלתיות עלו ב-8.7%.

ומה לגבי ההמשך? הבנק המרכזי האמריקאי אותת בהודעת הריבית האחרונה, בה הונמכה הריבית ב-0.25%, על פסק זמן מהורדה נוספת של הריבית, אם כי התחזיות בשוק מגלמות הורדה נוספת בחודש מרץ 2020. מנגד, היו"ר ג'רום פאואל אמר לצד ההודעה כי הריבית לא תעלה עד אשר תירשם עלייה משמעותית של האינפלציה שמתקשה להגיע ליעד שקבע הבנק המרכזי (2%). אמרה זו סיפקה דלק נוסף למדדים ביום רביעי של השבוע שעבר, ונתוני התעסוקה בארה"ב בשישי תמכו גם הם לעליית המדדים לשיא. למרות מגמת הירידה בקצב הצמיחה הכלכלות עדיין צומחות, אם כי בקצב נמוך מבעבר, והפד צפוי לבחון את נתוני המאקרו מכיוון הכלכלה האמריקאית כאינדיקציה להמשך המדיניות.