ועד התע"א הודיע כי יתנגד למתווה ההנפקה; "יבוא בעל בית נוסף וידרוש התייעלות חזירית"

יאיר כץ: "בנסיבות הנוכחיות ולאור אי-הבהירות בנושא, עובדי התע"א מתנגדים להנפקה" • הצהיר כי ועד העובדים לא מקיים על הנושא מו"מ עם ההנהלה, וכי הוא משהה את המו"מ שהתקיים באחרונה בין הצדדים לקראת גיבוש הסכם עבודה חדש

יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: יונתן בלום, גלובס
יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: יונתן בלום, גלובס

יו"ר ועד העובדים של התעשייה האווירית, יאיר כץ, הודיע היום (ה') על התנגדות העובדים לתוכנית להנפקת מניות החברה לציבור. לדברי כץ, "בנסיבות הנוכחיות ולאור אי-הבהירות בנושא, עובדי התע"א מתנגדים להנפקה".

כץ הוסיף והצהיר כי ועד העובדים לא מקיים על הנושא משא-ומתן עם ההנהלה, וכי הוא משהה את המשא-ומתן שהתקיים באחרונה בין הצדדים לקראת גיבוש הסכם עבודה חדש בחברה. במקביל לכך, הוא מינה צוות מקצועי שיבחן מהלכים אפשריים מטעם הוועד בעקבות האצת המהלכים לקראת ההנפקה.

כץ כינס הבוקר את חברי מועצת העובדים של החברה ומסר להם סקירה אודות המגעים שמקדמים מנהל רשות החברות הממשלתיות, ינקי קוינט, ויו"ר התע"א, הראל לוקר, לקראת הנפקה של לפחות 25% ממניות החברה לציבור וזאת בהתבסס על החלטת ממשלה מ 2014.

כץ התייחס לפרסום הבלעדי ב"גלובס" בתחילת השבוע, לפיו גורמים במשרד הביטחון מתנגדים להנפקה, ואמר הבוקר: "אני קורא את הדברים כמוכן ומתרשם מכך שגם המלמ"ב (הממונה על הביטחון במשרד הביטחון, ניר בן משה י.א), מתנגד נחרצות למהלך. אני רוצה להבהיר למי שקיבל את הרושם שהעובדים נתנו את הסכמתם למהלך הזה, כי לא כך הם הדברים. ההנפקה לא תצא לדרך ללא הסכמת העובדים".

במהלך הכינוס כץ הוסיף וטען כי המתווה המוצע להנפקת 25% ממניות החברה לא מיטיב עם החברה, שכן אין בכך כדי לשחרר אותה מרגולציות רבות שחלות עליה כחברה ממשלתית. הוא הגדיר את הרגולציות כ"בלתי אפשריות" והביע חשש כי בשל הדחק התקציבי של הממשלה - כספי ההנפקה יופנו למימון הגירעון ולא לצמיחת התע"א.

עוד נודע כי כץ הודיע למועצת העובדים כי כל עוד הנטל הרגולטורי מצד המדינה ימשיך להכביד על החברה - מצבה לא ישתפר ואף עלול להחמיר, שכן במסגרת ההנפקה "ייכנס בעל בית נוסף לחברה, שעלול לדרוש התייעלות חזירית, ורק הכסף יעניין אותו".

הוא הוסיף וקרא להנהלת החברה ולרשות החברות הממשלתיות להקדים ולהבריא את מצב התעשייה האווירית ולדחות את ההנפקה לעת שבה שווי החברה יעלה, ובכוחם יהיה לגייס באמצעות ההנפקה יותר כסף שישמש לצמיחתה. הוא ציין כי לפי דוחות החברה, התעשייה האווירית הגיעה לאיזון כספי אך אינה רווחית - ולפיכך אין דחיפות לבצע את ההנפקה בשלב זה.

יוזכר כי לפני כשבועיים כץ ניפגש עם מנהל רשות החברות קוינט לפגישה ראשונה שעסקה בסוגיית ההנפקה. זאת, על רקע האצת המהלכים שאמורים להוביל להכשת מתווה ההנפקה לאישור ועדת השרים לענייני הפרטה כבר במהלך הימים הקרובים. באותה פגישה כץ הפתיע ודרש מקוינט כי המדינה תמכור את שליטתה בחברה, וזאת כדי שלא יחולו עליה עוד מגבלות רגולטוריות והגבלות שכר מצד הממונה על השכר במשרד האוצר.