למה החמאס יושב בצד ולא מצטרף לג'יהאד?

ישראל רושמת בינתיים הצלחה, כשהיא מצליחה לבודד את הג'יהאד האסלאמי שיכולותיו לפגוע קטנות יחסית

פגיעה ישירה במפעל בשדרות / צילום: Ammar Awad, רויטרס
פגיעה ישירה במפעל בשדרות / צילום: Ammar Awad, רויטרס

עד לשעת כתיבת שורות אלה, התוכנית הישראלית עובדת - וחמאס נותר מחוץ למשוואה. למעט תגובות מילוליות חריפות, הארגון לא התחייב לפעול, גם לא בפגישות הגוף המכונה "חמ"ל ההתנגדות", שבו שותפים נציגי כל ארגוני הטרור ברצועה. בהחלטה שהתקבלה שם, נאמר כי כל ארגון יגיב לפי החלטה עצמאית. כלומר, הארגון ששולט ברצועה לא התחייב לסייע לג'יהאד בתגובה צבאית.

החמאס נמצא כרגע מחוץ למעגל הירי, וככל שישאר בחוץ - גדלים הסיכויים שהסבב הזה יסתיים בקרוב. למעשה, חמאס מעורב באופן ישיר במאמצי התיווך, ביחד עם מצרים - למרות ההתנגדות המוצהרת של הג'יהאד האסלאמי להשתתף בהידברות. המסרים עוברים לג'יהאד דרך חמאס, אף שכרגע אין שום התקדמות.

בג'יהאד היו רוצים לראות תמונת נקמה על חיסולו של מנהיגם הצבאי. טענתם היא שחמאס הוביל למלחמה ממש, כשמנהיגו הצבאי אחמד ג'עברי חוסל. בתקשורת הפלשתינית, ובעיקר ברשתות החברתיות, יש ביקורת על שתיקת חמאס, ש"יצא לחופשה" לפי כמה מהפרסומים המלגלגים. אבל, לחמאס אין שום סיבה להיגרר כעת לירי, אלא אם מי מאנשיו ייפגע מירי צה"ל.

לפי מקורות ברצועה, המסרים שישראל העבירה לחמאס, הן בנאומי ראש הממשלה ובכירי מערכת הביטחון והן דרך מתווכים, כוללים מקל וגזר. מצד אחד אזהרה, לפיה החיסולים הממוקדים יחודשו גם כלפיהם אם יצטרפו ללחימה, ומצד שני אם חמאס יישאר בחוץ ואף יביא להפסקת ירי הג'יהאד, צפויה הידברות לקידום ההסדרה והפרוייקטים התשתיתיים שחמאס רוצה לקדם. הן המצרים והן שליח האו"ם מלדנוב עוסקים במאמצי התיווך, אבל צדדים אלה נשמעים פסימיים לטווח הקצר.

ההסדרה, שקודם לכן דוברי הימין לא ממש ששו לדבר עליה, חזרה לסדר היום והושמעה מפי כמה נציגי ליכוד, ובהם שר המדע אופיר אקוניס.

חמאס שבעבר הואשם בכל ירי שביצעו הארגונים הסוררים, כעת לא מוזכר כלל כאחראי, ועובר למעמד המתווך והממתן.

משעות הבוקר של יום ג' נורו יותר מ-300 רקטות אל ישראל. כמעט את כולן ירו מחבלי הג'יהאד האסלאמי ומיעוטם ארגונים קטנטנים, שמחזיקים רקטות משלהם, חללי אל-אקצא, גדודי המוג'הידין ואחרים. מכל הירי הזה נגרם בישראל נזק לרכוש בלבד, ואפילו מועט יחסית. ישנן מעט פגיעות באנשים. העובדה הזו מיוחסת בראש וראשונה להצלחת כיפת ברזל, שיירטה עד כה 90% מהרקטות, ולתקיפות האוויריות על חוליות המשגרים. עד כה חוסלו 20 מחבלים שעסקו בשיגורים ומדובר בשיפור ניכר מהסבבים הקודמים.

באופן פרדוקסלי, דווקא ההצלחה הזו מאריכה את הסבב בכך שהיא מונעת את אותה תמונת נקמה שהארגון האסלאמי מבקש להשיג. לפי הערכת גורמי הביטחון, לג'יהאד כמה אלפי רקטות וטילים לטווח קצר ובינוני, אבל יכולות השיגור שלהם מוגבלות מאלו של חמאס. הן פחות משוכללות ותלויות בעיקר בחוליות ממונעות שעליהן המשגרים הניידים. בד-בבד לג'יהאד האסלאמי נשלחה אזהרה ישראלית, כך לפי פרסומים בתקשורת הערבית, לפיה אם ימשיך - ישראל תמשיך בסיכולים הממוקדים לרבות כלפי מנהיג הארגון זיאד נח'לה.

כל זה מוביל להערכה בישראל, כי הג'יהאד ינסה להמשיך בירי בימים הקרובים עד שיחליט כי הקזת דם אנשיו מוגזמת וימתין לשעת כושר אחרת לנקום את חיסולו של אל-עטא.