ג'ון בולטון: אינטרסים פיננסיים מכתיבים מדיניות טראמפ כלפי טורקיה

טראמפ אירח אתמול את ארדואן בבית הלבן והכריז: "אני אוהד גדול של נשיא טורקיה" • ארדואן מתח ביקורת על הקונגרס האמריקאי מעל בימת הבית הלבן • טראמפ: "יש לנו יחסים מצוינים עם הכורדים"

הנשיא דונלד טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, אמש / צילום: רויטרס
הנשיא דונלד טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, אמש / צילום: רויטרס

ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ שפוטר (או, כדבריו, התפטר) בספטמבר, טוען שאינטרסים פיננסיים או אישיים מניעים את מדינות דונלד טראמפ כלפי טורקיה. הדברים נאמרו ערב ביקורו של רג'פ טאיפ ארדואן , נשיא טורקיה, בבית הלבן. במהלך הביקור הצהיר טראמפ שהוא "אוהד גדול" של ארדואן.

בולטון נאם בכנס סגור שערכה קרן גידור של מורגן סטנלי במאיימי, פלורידה. הוא אמר כי אחד מהסיבות לתסכוליו בעת ששירת בממשל טראמפ היתה מדיניות הנשיא כלפי טורקיה. הוא הביא כדוגמה את התנהלות טראמפ לנוכח תמימות הדעים בין דמוקרטים ורפובליקאים להטיל סנקציות על טורקיה לאחר שארדואן החליט לרכוש ברוסיה מערכות להגנה מפני טילים, למרות שטורקיה חברה בנאט"ו. טראמפ עמד על כך שהחלטת ארדואן היתה סבירה. (על כך בהמשך).

בולטון אמר כי לדעתו מניעים אישיים או עסקיים מכתיבים את התנהלותו של טראמפ כלפי הטורקים מפני שאף אחד מיועצי הנשיא אינו תומך בו בסוגיית טורקיה. את המידע על דברי בולטון בכנס של מורגן סטנלי פרסמה רשת NBC.

במקביל דיווח "ניו יורק טיימס", כי מאחורי המדיניות הסלחנית של טראמפ כלפי טורקיה נמצאים חתנים של שלושה מוקדי כוח בוושינגטון ובאנקרה: ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ, שיש לו השפעה רחבה, אם כי לא מוגדרת, בנושאי חוץ; שר האוצר הטורקי, בראט אלבייראק, חתנו של ארדואן שממונה בפועל על היחסים בין אנקרה לושינגטון; ומחמט עלי יאלצ'ינדאג, חתנו של איל הון טורקי, שנעשה שותף בעסקי הנדל"ן של משפחת טראמפ באיסטנבול.

השלושה, לחוד או יחדיו, מהווים ערוץ תקשורת בלתי פורמלי בין טראמפ לבין ארדואן, לדברי ה"טיימס". פעילות השלישיה מראה כיצד קשרים פרטיים בלתי פורמליים מסייעים בעיצוב מדיניות החוץ האמריקאית בחלק רגיש זה של העולם.

כך, למשל, ביולי עמדה טורקיה לקבל את המשלוח הראשון של טילי נ.מ. אס-400 מרוסיה, בעסקה שנויה במחלוקת, וארדואן, הכריז על כך בבטחה, למרות שמשרד-החוץ האמריקאי ומחוקקים בקונגרס הזהירו לא פעם, כי קיום העסקה יחייב את ארה"ב להטיל סנקציות על אנקרה בהתאם לחוק האמריקאי. (וכך אכן היה).

העובדה שארדואן לא נבהל מהתראות הסטייט דיפרטמנט והמחוקקים מראה שהוא הימר על כך שבסופו של דבר לא יממש ממשל טראמפ את האיום, למרות שעסקת הטילים עם רוסיה מנוגדת במפורש לחוק האמריקאי.

אנליסטים העריכו אז, כי ארדואן בנה על מחלוקת גלויה בין טראמפ לבין שר-החוץ שלו, מייק פומפיאו, בסוגיית הטילים. פומפיאו הזהיר בפומבי את הנהגת טורקיה שמימוש העסקה עם רוסיה מנוגד לחוק משנת 2017, שאוסר מתן סיוע אמריקאי או מכירת נשק אמריקאי למדינות שמשתפות פעולה עם "יריבות" של ארה"ב. למרות זאת, הביע טראמפ "הבנה" לצורך של ארדואן לרכוש את הטילים הרוסיים.

על פי הערכה זו, מאמין ארדואן שבמחלוקות פנימיות בין טראמפ לבין שריו ועוזריו הבכירים ידו של הנשיא תהיה כמעט תמיד על העליונה. ההתבטאויות הפומביות של טראמפ אכן מראות שהוא אינו נוטה להתקפל בסוגיית טורקיה.

וכך, למרות רכישת הטילים מרוסיה, למרות הסנקציות, למרות פלישת טורקיה לצפון סוריה, תוך התעלמות בוטה ממכתב מוזר של טראמפ לארדואן שבו הוא קרא לו לא להקצין את העימות עם הכורדים ("אל תהיה בחור קשוח, אל תהיה שוטה"), ביקר אתמול ארדואן לבית הלבן, בילה שם כמעט יום שלם וזכה לשמוע מטראמפ שהוא "אוהד גדול" שלו. יתר על כן, הוא זכה בפרס: במסיבת עיתונאים בבית הלבן הודיע טראמפ, כי הוא מקווה להגיע להסכם עם טורקיה שיביא ליגדול משמעותי בסחר בין שתי המדינות.

באותה מסיבת עיתונאים השמיע טראמפ כמה הצהרות מדהימות. הוא אמר: "יש לנו יחסים מצוינים עם הכורדים. עכשיו אנו ניצבים לצידם; אנחנו מסתדרים עימם". הוא לא הסביר איך הדברים מתיישבים עם בגידת ארה"ב בכורדים בעקבות החלטתה להסיג כמעט את כל כוחותיה מצפון סוריה.

טראמפ הוסיף: "אני חושב שלנשיא ארדואן יש יחסים מצוינים עם הכורדים... כורדים רבים חיים עתה בטורקיה והם מאושרים ויש מי שודאג להם".

אלה, כמובן, אמירות מופרכות. לטורקיה יש יריבות נצחית עם הכורדים והיא גורסת שכל הכורדים בצפון סוריה הם טרוריסטים. פלישת הכוחות הטורקיים לאזור זה חוללה משבר הומניטרי ואילצה אלפים כורדים לנטוש את בתיהם. דברי טראמפ על "היחסים המצוינים" של ארדואן עם הכורדים מספקים לנשיא טורקיה חיפוי להמשך פעולותיו הדורסניות נגד הכורדים. למעשה, טראמפ עצמו השתמש במילון של ארדואן והכריז באחרונה ש"הכורדים אינם מלאכים".

ובהפרה גסה של הפרוטוקול הדיפלומטי, תקף ארדואן מבימת הבית הלבן את הקונגרס בגלל עמדותיו נגד טורקיה, ובעיקר בגלל תמיכתו בכורדים. הוא מתח ביקורת על אלה שתומכים ב"ארגוני טרור" כורדים והגדיר אותם כ"מופרעים", שכל כוונתם "לפגוע ביחסים בין טורקיה לארה"ב".

הוא אף יצא נגד הקונגרס בגין החחלטה שמגנה את פשע השמדת העם שחוללה טורקיה נגד הארמנים. "התפתחויות היסטוריות וטענות מסוימות משמשות לפיצוץ היחסים ההדדיים (בין טורקיה לארה"ב)", קבל ארדואן. הוא הביע תקווה ש"הסנט ישלוף את ארה"ב ממעגל הקסמים הזה".

ואכן, טראמפ הזמין כמה סנטורים רפובליקאים לפגישה עם ארדואן במטרה להביא להפשרת היחסים בין טורקיה לגבעת הקפיטול. האם הפגישה הזו נתיב פרי כלשהו קשה לדעת.