סמוטריץ': "נסגור אחת ממסילות הרכבת בנתיבי איילון למשך שישה שבועות"

זאת לצורך ביצוע עבודות חשמול הרכבת • עוד אמר סמוטריץ' ש"אם נעבוד רק בלילות, ייקח שנה וחצי לסיים את הפרויקט" • "אנחנו נערכים לכך שיהיו רכבות שיבוטלו. תהיה התקוממות. לי יש את האומץ ואני אצטרך ואבקש את הגיבוי שלכם" • כשנשאל לגבי עבודות בשבת אמר "אם אפשר שלא - אז לא"

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הורה לסגור את אחת משלוש מסילות הרכבת לאורך נתיבי איילון למשך שישה שבועות על-מנת לבצע חשמול של המסילה. עוד אמר בכנסת שהמסילה תיסגר מתחילת דצמבר.

בדבריו בוועדת הכספים של הכנסת היום (ב') אמר סמוטריץ': "קיבלתי אתמול החלטה דרמטית שלא פורסמה. פרויקט החשמול של הרכבת תקוע המון שנים עולה המון כסף. הרכבת יצאה לרכש של קרונועים על חשמל, אנחנו הולכים לקבל את הכלים - אבל אי-אפשר לעבוד איתם. אני קיבלתי אתמול החלטה.

"אנחנו הולכים לסגור למשך שישה שבועות אחת מתוך שלוש מסילות באיילון, אבל אנחנו הולכים לגמור את הפרויקט. תבינו שאם אנחנו עובדים רק בלילות, זה נמשך שנה וחצי, כי עובדים שלוש שעות בלילה, אז אנחנו נערכים לכך שיהיו רכבות שיבוטלו. תהיה התקוממות. שישה שבועות יהיה פחות נוח, אבל אחרי שישה שבועות זה ייגמר. לעבוד 24/6 זה הרבה יותר מהר מלעבוד שנה וחצי".

במקור הוציאה ועדת הכספים הודעה לפיה שר התחבורה הכריז "קיבלתי החלטה שאנחנו הולכים לסגור במשך שישה שבועות את אחד מנתיבי איילון, וזה משמעותי". לאחר שההודעה המקורית פורסמה, תיקנה עצמה הוועדה ושינתה את הציטוט כך שיתייחס למסילת הרכבת ולא לאחד מנתיבי איילון.

סמוטריץ' נשאל על ידי יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני האם העבודות יבוצעו גם בשבת והשיב "אם אפשר שלא - אז לא".

לדבריו, "שר שהוא לחיץ פוליטית היה קצת מפחד. לי יש את האומץ, ואני אצטרך ואבקש את הגיבוי שלכם. יהיו מהלכים דרסטיים שנצטרך לעשות מהר".

עוד אמר סמוטריץ' בדיון כי "משבר התחבורה הוא אחד הנושאים הכי בוערים במדינת ישראל. אנחנו קצת אוכלים פירות באושים של תקופה ארוכה שבה שמו במוקד את משבר הדיור ובנו עשרות אלפי יחידות דיור, ולא שאלו איך אנשים ייסעו לעבודה. כבישים קורסים. נכנסו כמה אלפי דירות בראש-העין, וכביש 5 עומד.

"ככל שאני אזכה להמשיך במשרד התחבורה, נבוא בחוק ההסדרים הבא עם סל מאד רחב של כלים, חלקם מעולם המיסוי. יש פה שינוי שלם שצריך לעשות אפילו במבנה השכר בשירות הציבורי. היום אם אתה עובד בעיריית תל-אביב, אתה תחזיק רכב אפילו אם אתה גר 100 מטר מהעירייה, כי אין לך דרך אחרת לקבל השלמת הכנסה".

עד כה הצליחה הרכבת לחשמל רק את הקו המהיר לירושלים - וגם זה בעיכוב של שנה וחצי לעומת הלו"ז המקורי. העבודות לחשמול הקו לירושלים הגיעו לתחנת ההגנה בתל-אביב, ופתיחת הקו צפויה בסוף החודש הבא. בשלב הבא אמורה הרכבת לבצע חשמול של מסילה אחת לאורך נתיבי איילון, באופן שיאפשר נסיעה רצופה ברכבת חשמלית מירושלים עד גלילות.