אייל רביד ימשיך להתמקד בעסקי המזון: ויקטורי נסוגה מהשקעתה בחוות קנאביס

ככל הידוע, משרד הבריאות טרם אישר את הקמת חווה הקנאביס המתוכננת • לצד קיטון ברווח הנקי, רשת הסופרמרקטים של אייל רביד רשמה גידול של 4.8% במכירות הרבעון השלישי, שהסתכמו ב-447 מיליון שקל

אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי / צילום: אבי רוקח
אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי / צילום: אבי רוקח

תוצאות כספיות חיוביות בשורה העליונה לרשת ויקטורי  נרשמו בסיכום הרבעון השלישי של 2019. לצד קיטון ברווח הנקי, שנגרם בהשפעת יישום תקן החשבונאות IFRS 16, הציגה רשת הסופרמרקטים שבהובלת אייל רביד גידול של 4.8% במכירות הרבעון, שהסתכמו ב-447 מיליון שקל.

בשורה התחתונה מציגה ויקטורי ירידה של 3.7% ברווח ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ל-9.3 מיליון שקל. לאחר פרסום הדוחות נסחרה מניית החברה במגמה חיובית, והיא משקפת לויקטורי שווי של כ-665 מיליון שקל. בד-בבד עם פרסום הדוחות, הודיעה ויקטורי על חלוקת דיבידנד בהיקף של 5 מיליון שקל.

בתוך כך, כמעט חצי שנה לאחר שחתמה על הסכם מותנה לרכישת 50% מחברת קנאביס, הודיעה ויקטורי על ביטול ההסכם. זאת, לטענתה, מאחר שטרם התקיימו התנאים המתלים להשלמת העסקה. ככל הידוע, משרד הבריאות טרם אישר את הקמת חווה הקנאביס המתוכננת.

ביוני האחרון עדכנה ויקטורי כי התקשרה בהסכם הכפוף להתקיימות תנאים מתלים, שלפיו תרכוש 50% מהחברה החקלאית לגידול צמחי מרפא - חברה הפועלת בתחום הקנאביס הרפואי - תמורת הקצאת מניות ויקטורי בשווי של 20 מיליון שקל. 

על השקעתו בקנאביס אמר אז רביד ל"גלובס": "אני שם רק בגלל הרווח. כשראיתי שזה מרוויח פי חמישה עד פי שבעה ממה שהתחום שאני עוסק בו מרוויח, הבנתי שאנחנו צריכים להיות שם".

רביד ציין עוד בזמנו כי "חוות גידול הקנאביס בנויה ומוכנה, ובשבוע הבא מתחילים להכין את המכה הראשונה. זה לא משהו כמו שאחרים אומרים 'נקים פה, נקים שם'. זה כבר עסק מוקם".

עלייה ברווח הגולמי הרבעוני

רשת הקמעונאות ויקטורי, שנמצאת בשליטת משפחת רביד, מפעילה 50 סניפי סופרמרקט בגדלים שונים בפריסה ארצית, המשתרעים על שטחי מכירה של כ-55.1 אלף מ"ר. כאמור, הירידה ברווח הרבעוני נבעה מיישום תקן חשבונאי (בנושא חכירות), שללא החלתו היה הרווח הרבעוני מסתכם בכ-11 מיליון שקל - גידול של 19% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2019, מציגה ויקטורי ירידה של 19% ברווח לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל-20.6 מיליון שקל.

בבחינת פעילות החברה עולה כי הרווח הגולמי הרבעוני של הרשת עלה ב-5.9% והסתכם ב-112 מיליון שקל, כשהוא מהווה 25% מהמחזור. בויקטורי מסבירים כי הגידול ברווחיות הגולמית נבע בעיקרו מ"שיפור תנאי הסחר עם הספקים ושינוי תמהיל בסל הקנייה של הצרכנים". 

גם בשורת הרווח התפעולי לפני הוצאות והכנסות אחרות מציגה ויקטורי שיפור מרשים, עם צמיחה של 29% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ל-16.5 מיליון שקל.

בהקשר זה מציינים בויקטורי כי הגידול ברווח התפעולי ברבעון לעומת הרבעון המקביל אשתקד נובע בעיקר מהגידול במכירות החברה וברווח הגולמי של החברה ומקיטון בהוצאות הנהלה וכלליות.

במהלך הרבעון השלישי הפדיון בחנויות זהות גדל בכ-2.4% בהשוואה לפדיון בחנויות זהות במהלך הרבעון המקביל בשנה שעברה, ואילו הפדיון הממוצע למ"ר במהלך הרבעון השלישי עמד על 8,300 שקל למ"ר מכירה נטו, לעומת פדיון של 8,200 שקל למ"ר מכירה נטו ברבעון המקביל ב-2018.

גם בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה מציגה ויקטורי שיפור בשורה העליונה, עם צמיחה של 3.4% בהכנסות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כשמכירותיה הסתכמו ב-1.3 מיליארד שקל. בשורת הרווח הגולמי מציגה ויקטורי גידול של 4.8% בינואר-ספטמבר, ל-327 מיליון שקל.

שיעור הרווח הגולמי מהמכירות עמד בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019 על 25.1%. בשורת הרווח התפעולי חלה עלייה של 12% ל-40.5 מיליון שקל.