"דרישת החשב הכללי לעצור הוצאות כבר עכשיו - בחוסר סמכות"

היועצת המשפטית של ועדת הכספים, עו"ד שגית אפיק, קובעת כי לחשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, לא הייתה סמכות למנוע ממשרדי הממשלה כבר עכשיו להתחייב על הוצאת כספים ב-2020

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר
רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

לחשב הכללי באוצר אין סמכות למנוע ממנכ"לי משרדי הממשלה להתחייב היום על הוצאות שיוציאו בשנת 2020, כך קובעת היועצת המשפטית של ועדת הכספים, עו"ד שגית אפיק. בחוות-דעת שהוכנה על רקע התמרמרות במשרדי הממשלה על הנחיות מגבילות שפרסם חזקיהו נאמר כי למרות שחזקיהו צפוי לנהל את הוצאות המדינה מה-1 בינואר משום שלא יאושר עד אז תקציב, הוא אינו יכול להקדים את סמכויותיו להיום, גם אם המהלך נועד למנוע ממשרדי הממשלה לקבוע עובדות בשטח. חזקיהו אמור להופיע הבוקר (ג') בפני ועדת הכספים לדיון בנושא הגירעון והתקציב ההמשכי.

החל מ-1 בינואר תתנהל מדינת ישראל ללא תקציב. במקרים כאלה החוק מקנה סמכויות רחבות מאד לחשב הכללי - וכל התקשרות חדשה או חידוש של התקשרות קיימת מחייבת את אישורו. ב-28 לאוקטובר שלח חזקיהו הנחייה לכל החשבים במשרדי הממשלה שלפיה יש להימנע כבר כעת ככל הניתן מאישור התקשרויות שיש להן עלות במזומן במהלך 2020, למעט התקשרויות דחופות וחיוניות. בנוסף חזקיהו הורה להביא להתייעצות עימו כל התקשרות בהיקף כספי העולה על 200 אלף שקל וכן להכניס הוראה לכל המכרזים שמפרסמת המדינה שלפיה הצעות שיוגשו למכרזים ייפתחו רק לאחר קבלת אישור ועדות החריגים שימונו החל מה-1 לינואר 2020. מדובר למעשה בהקדמת חלק מההגבלות שאמורות לחול מה-1 לינואר, הנובעת מחשש באוצר כי משרדי ממשלה ינסו לנצל את המצב הנוח יחסית עד תום שנת הכספים 2019 כדי להתחייב על הוצאת כספים ב-2020.

מכתבו של חזקיהו עורר כעס בקרב מנכ"לי משרדי ממשלה שמתקשים כבר כעת להתמודד עם העיכובים הרבים באישור העברות תקציביות ובשחרור עודיפים, על רקע החריגה בגירעון השוטף והעובדה שהכנסת והממשלה אינם מתפקדים באופן מלא מאז פיזור הכנסת ב-25 לדצמבר 2018. מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן אף שלח מכתב תגובה זועם בעקבות הנחיותיו של חזקיהו

"חלק ממשרדי הממשלה התרעמו על האמור במכתב זה, שכן יש בו כדי לפגוע בסמכויותיהם לנהל את תקציב משרדם באופן עצמאי ובהתאם למדיניות שהם תכננו מבעוד מועד" כותבת אפיק ומוסיפה כי "אין חולק, כי לחשב הכללי יש סמכות ביחס לשנת 2020 אך בקשתו מהמשרדים שלא לקבוע עובדות בשטח אשר יקשו על יישום הוראות החוק בשנת 2020 ,מעוררת שאלות מבחינה משפטית, ומבחינה מעשית יש בה כדי להקשות על משרדי הממשלה בתקופה שבה ממילא גם אישור ההעברות התקציביות נדחה תקופה ארוכה וטרם אושרו כל העודפים של משרדי הממשלה".