"מטעה צרכנים": הרשות להגנת הצרכן תקנוס את ג'רוזלם פוסט

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת ג'רוזלם פוסט על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי של כ-400 אלף שקל • לטענת הרשות, ג'רוזלם פוסט הסתירה מלקוחותיה את תנאי הביטול של קורס אנגלית שרכשו באלפי שקלים

בניין ג'רוזלם פוסט בירושלים / צילום: איל יצהר, גלובס
בניין ג'רוזלם פוסט בירושלים / צילום: איל יצהר, גלובס

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת ג'רוזלם פוסט על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי של כ-400 אלף שקל. טענת הרשות היא שהחברה הטעתה צרכנים בכל לאפשרויות ביטול של קורס אנגלית שרכשו.

הקנס המקורי, שעמד על 495 אלף שקל, הופחת ב-20% ל-396 אלף שקל, משום שלחברה אין הפרות קודמות. החוק מאפשר לחברה לטעון נגד הכוונה להטיל עיצום כספי ולעניין סכומו בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

החקירה החלה בעקבות תלונות שהתקבלו ברשות. מהחקירה עלה כי ג'רוזלם פוסט הציעה לצרכנים את שירות ה"לייט טוק" - קורס אימון טלפוני בשפה האנגלית כשירות שנמכר בחבילות, בעלות של אלפי שקלים. כל חבילה כוללת מספר שיעורים הפרוסים על פני תקופה שנקבעת מראש.

טענת הרשות להגנת הצרכן היא שבעת שיחת המכירה, לא הוצגו לצרכנים תנאי הביטול. עוד נטען כי רק כאשר הצרכן שאל מהי מדיניות החברה לגבי ביטול, נאמר לו כי ניתן לבטל את העסקה בכל עת. הפרט "השולי" שלא צוין בפניו היה שביטול כרוך בקנס. רק כאשר הצרכנים קיבלו את חוזה ההתקשרות במייל, אחרי שמסרו את פרטי כרטיס האשראי שלהם - התבררו פרטי העסקה שאליהם לא נחשפו מראש לרבות דמי ביטול.

כך למשל, אחד החוזים הציג תמונה לפיה דמי ביטול יחושבו באופן מדורג. לדוגמה, בקורס של 4 חודשים, אם מבטלים בחודש הראשון מאז ההסכם - משלמים 30% דמי ביטול, אם במהלך החודש השני - 50%, ואם מהחודש השלישי ואילך - 100% דמי ביטול מעלות הקורס (כלומר אי-אפשר לבטל).

הנושא שעולה מהמקרה הזה מוכר היטב לרבים מהצרכנים שנתקלים בחומה בצורה מצד בתי עסק, העוסקים בהכשרות ובלימודים, בבואם לבטל מסלול שרכשו ושילמו עליו מראש. ההמלצה היא לבקש לעיין בחוזה ההתקשרות לפני ביצוע העסקה ולא אחריה, כאשר הנסיבות מלמדות כי הצרכנים לא יכולים להסתמך על מה שנאמר להם מאנשי המכירות, שבעיקר להוטים לסגור עסקה. שקיפות היא ערך עליון ביחסים מול הצרכן, ולא במקרה היא גם מעוגנת בחוק, שקובע כי על העוסקים להציג את תמונה מלאה הכוללת פרטים מהותיים על העסקה מראש. 

סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, אניטה יצחק, אף ציינה לאור המקרה המתואר כי "מדובר במקרה שבו חברה מסתירה ומטעה את הצרכנים בנוגע לתנאי ביטול העסקה. עם קבלת סיכום העסקה מהחברה, גילו הצרכנים תנאי עסקה שונים ממה שהוצג בפניהם, ואפשר שחלק מהצרכנים היו בוחרים שלא להתקשר עם החברה לו ידעו בבירור את כל תנאי העסקה, כולל תנאי הביטול".

מג'רוזלם פוסט נמסר בתגובה: "לג'רוזלם פוסט יש עשרות אלפי לומדים בשיטת הלייטוק, עלייה מתמדת במספר הלקוחות ולקוחות חוזרים רבים. לפני כשנתיים ביקשה הרשות להגנת הצרכן לבחון מאות עסקאות משנת 2015, ומצאה כי לא נפל בהן פגם.

"לפני מספר ימים פנתה הרשות לחברה ובקשה התייחסות לגבי אפשרות שיוטל עליה עיצום כספי לגבי עסקאות בודדות. החברה תציג לרשות הסבר מלא גם ביחס למקרים בודדים אלה, ומשוכנעת כי בעקבות ההסברים שתציג יוחלט שלא להטיל עליה עיצום כלשהו".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988