תמ"א 38 | דעה

הסבב האחרון הוכיח: תמ"א 38 היא תוכנית מצילת חיים

בואו ניזכר למה תמ"א 38 יצאה לדרך ונברך את הממשלות שעודדו תוכנית זו והצילו בכך חיים רבים בישראל

פרויקט תמ"א 38 / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
פרויקט תמ"א 38 / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

נתחיל מציטוט תקשורתי, אחד מיני רבים בימים האחרונים: "רצו לממ"ד וניצלו מפגיעה ישירה". סיפורים כאלה חוזרים על עצמם מדי יום. באזורי הדרום, עוטף עזה, כבר מבינים היטב את חשיבותם של הממד"ים כחדרים ממגנים, מצילי חיים. עובדה זו לא מפריעה לראשי ערים, לא מעטים, במדינת ישראל, וגם לגורמים ממשלתיים מסויימים, לקבל עם עצמם החלטה שאין עוד צורך בתוכנית תמ"א 38. בימים אלה קיבלנו בגלל הג'יהאד הדגמה חיה לדבר שאנחנו, בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, צועקים מעל כל במה אפשרית: תוכנית תמ"א 38 היא תוכנית מצילת חיים!

הסבר: תוכנית תמ"א 38 נועדה במקור להגן על תושבים בבניינים ישנים מרעידות אדמה ומירי טילים על ידי חיזוק מבנים והוספת ממד"ים בדירות. מאחר ולממשלה לא היה תקציב של מיליארדים הדרוש לשם כך - היא עודדה קבלנים לעשות את העבודה במקומה. איך? הקבלנים ישפצו את הבניינים החלשים על חשבונם (!), ללא כל השתתפות של הדיירים וללא כל סיוע כספי ממשלתי, ובתמורה העיריות יתנו לקבלנים זכויות בנייה נוספות באותו בניין. כך נוצר מצב של WIN-WIN: הממשלה לא נאלצה להוציא מיליארדים, התושבים נהנו מבניין משודרג וחסין ומתוספת ממ"ד, והקבלנים קיבלו זכויות בנייה נוספות במבנה.

במהלך השנים התעוררו ראשי ערים אחדים והחלו להתנגד לתוכנית תמ"א 38 בטענה שהיא מעמיסה עוד תושבים על העיר ואין להם אפשרות להעניק לתושבים שירותים, העודף יוצר עומסי תנועה וכו'. אגב, טענה שאין להקל בה ראש. אבל, במדינת ישראל, ובצדק - צריך לשים בראש סדר העדיפויות את הביטחון האישי של האזרחים. ומה לעשות במשוואה של מה חשוב יותר - עיר יותר מתוכננת בלי הגנה על התושבים, או עיר קצת יותר עמוסה בה התושבים יותר מוגנים - הביטחון מקבל עדיפות.

אבל, בישראל, כמו בישראל, מקבלי החלטות מסוימים אומרים לעצמם כך: "רעידות אדמה הרי לא יתרחשו בכלל, ובמרכז הארץ בפרט", ועוד אומרים אותם מקבלי החלטות: "טילים על גוש דן והמרכז ?- סבירות נמוכה". ולגבי הקבלנים הם אומרים: "הקבלנים, הרי מה שמעניין אותם זה רק כסף. לא באמת אכפת להם מהאזרחים, הם רק רוצים להרוויח, והרבה". באווירה הזאת של סבירות נמוכה לרעידות אדמה, טילים במרכז, וקבלנים ש"רק רוצים להרוויח" - כביכול, לא צריך תמ"א, ובטח אסור, כביכול, להקשיב לקבלנים....

זו היא טעות גדולה. מאד. טעות שתעלה בהרוגים.

בואו נעזוב לרגע את "הקבלנים הגזלנים" ונתרכז בהגנה הנדרשת על תושבי המדינה. בגוש דן ודרומה חיים 2.5 מיליון איש ללא מרחב מוגן. כלומר, כל טיל שייפגע בביתם יכול לפצוע, או חס וחלילה, להרוג אותם. גם כל רעידת אדמה שתתרחש (והיא תתרחש) תגרום להרג המוני. אז עם כל הכבוד לרצונם של ראשי הערים במרכז לגרום לכך שעירם תיראה כמו כפר שמריהו, ללא צפיפות, הגנה על חיי התושבים - חשובה יותר. אגב, מדינת ישראל החליטה כבר עם הקמתה שביטחון האוכלוסייה חשוב יותר מכל שירות אחר. לא סתם תקציב הביטחון בא על חשבון נושאים אזרחיים חשובים כמו בריאות, חינוך ורווחה. אנשים נאנקים בבתי החולים, קשישים אינם מקבלים יחס ראוי, נכים אינם מקבלים קיצבה הוגנת - לא בגלל שהדבר אינו חשוב בעיני מנהיגי המדינה, אלא משום שסדרי העדיפויות של הממשלות מכוון, מאז שנת 1948, שנת הקמת המדינה, קודם כל להגן על החיים, ורק אחר-כך לדאוג לאיכות החיים.

ובאשר לקבלנים. חורה לנו שכל הזמן מתקיפים אותנו: "אבל אתם מרוויחים". כן, אנחנו מרוויחים. מי מכם היה רוצה לרכוש דירה מקבלן שחס וחלילה מפסיד? אנחנו מתקוממים נגד העליהום על רווחי הקבלן. הרווח שלנו על פרויקט תמ"א 38 הוא כ 7% בניכוי תקורות. מי חושב שזה רווח מוגזם? אל תשכחו שהקבלן/יזם הוא זה שמאתר את הדיירים המעוניינים, הוא זה שיושב איתם ומנהל איתם מו"מ על הפרטים, הוא זה שדואג לאישורים מהעירייה, והוא זה שבונה בניין חדש על חשבונו. כן, ובסוף הוא מרוויח באופן סביר. על מה ההתנפלות עלינו, הקבלנים שבנינו את כל מדינת ישראל ב-71 השנים האחרונות ועוד לפני כן, וסללנו את כל הכבישים והקמנו את כל בתי החולים ובתי הספר וכו'?

העסקה הטובה ביותר היא תמיד זו שבה כל הצדדים יוצאים נשכרים. תמ"א 38 היא אחת כזו: התושב מרוויח בגדול - גם חייו מוגנים וגם דירתו שודרגה, הממשלה לא נאלצת להוציא שקל מתקציבה, והקבלן, כן בואו נשתמש במילה "הגסה" - מרוויח...

אז, בימים אלו כאשר הטילים נופלים, בואו ניזכר למה תמ"א 38 יצאה לדרך ונברך את הממשלות שעודדו תוכנית זו והצילו בכך חיים רבים בישראל. 

הכותב הוא נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ