מנדלבליט מגיב לראשונה על ההחלטה להאשים את נתניהו בשוחד: "קיבלתי את ההחלטה בלב כבד אך בלב שלם"

באופן נדיר היועמ"ש נשא הערב דברים לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגד רה"מ • "נתניהו ניצל את כוחו ומעמדו כדי להיטיב עימו אישית, לכן החלטתי להעמידו לדין בעבירה של הפרת אמונים" • "ההחלטות שקיבלתי בשלושת התיקים התקבלו ממניעים ענייניים"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: ליאב פלד
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: ליאב פלד

רגע אחרי ההחלטה הדרמטית על הגשת כתבי האישום נגד ראש הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה מדבר הערב (ה') על תיקי נתניהו.

להודעה המלאה של היועמ"ש

לכתב האישום המלא

היועמ"ש ד"ר אביחי מנדלבליט החליט הערב לאמץ כמעט כלשונו את כתב החשדות נגד ראש הממשלה ולהגיש נגדו כתב אישום בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים.

וזו ההחלטה המלאה: בתיק 4000 (תיק וואלה-בזק) יואשם נתניהו בשוחד; בתיק 2000 (השיחות עם מו"ל "ידיעות אחרונות") בקבלת טובות הנאה; ובתיק 1000 (תיק המתנות) גם כן בקבלת טובות הנאה.

היועמ"ש החליט להגיש כתב אישום גם נגד מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס בגין ניסיון למתן שוחד; ונגד שאול ואיריס אלוביץ' בגין מתן שוחד.

"היום הזה הוא יום קשה ועצוב", אמר מנדלבליט בהצהרה שהעניק הערב. "היום הודעתי לבאי-כוחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על החלטה להעמידו לדין בכתב אישום המחזיק שלושה אישומים. אזרחי ישראל ואני בתוכם נושאים את עינינו לנבחרי הציבור ובראשם לראש הממשלה.

"נתניהו הוא אדם עתיר זכויות. את ההחלטה על הגשת כתב אישום נגדו קיבלתי בלב כבד אך גם בלב שלם. אכיפת החוק איננה נתונה לבחירה, זה לא עניין של ימין ושמאל, זה לא עניין של פוליטיקה, זוהי החובה שלי כלפי אזרחי המדינה, שהאינטרס הציבורי מחייב שאין אדם שהוא מעל החוק. זה יום קשה אך גם יום חשוב.

"בתיק 4000 החלטתי להעמיד את נתניהו לדין בעבירות של שוחד ומרמה והפרת אמונים", הוסיף מנדלבליט. "במסגרת הקשר שנוצר בין נתניהו לאלוביץ', קיבל אלוביץ' בקשות ודרישות בנוגע לפרסומים באתר וואלה ועשה ככל יכולתו כדי להיענות להן. אלוביץ' לחץ על כתבים ועורכים כדי למלא את בקשות נתניהו, וברוב הפעמים ניסיונותיו נשאו פרי. בתמורה נתניהו העניק לנתניהו הטבות רגולטוריות שהועילו לאלוביץ בסכומי עתק.

"בתיק 2000, אף שראש הממשלה לא קיבל את הצעת השוחד של מוזס ואף לא ביקש זאת, אולם בכך שהוא נטע בליבו של מוזס שאפשרות זו קיימת, הוא ניצל את כוחו ומעמדו כדי להיטיב עימו אישית; לכן החלטתי להעמיד את ראש הממשלה לדין בעבירה של הפרת אמונים.

"ההחלטות שקיבלתי בשלושת התיקים האמורים התקבלו ממניעים ענייניים בכלל. אף שיקול אחר לא השפיע עליי. נשמעו ביטויים מרחיקי לכת שאין להם שום מקום בשיח הציבורי. השיח הזה הוא מסוכן. אני קורא לכולם להתנער ממנו, יש להוקיע אותו. זוהי אחריות משותפת של כולנו יחד לשמור על מערכות החוק. יש מקום להעביר ביקורת על מערכות האכיפה, אך יש לקיים את הביקורת הזו בצורה עניינית ומכבדת. יש מרחק בינה לבין הפרחת קונספירציות. לא הושפענו מאיומים, הכפשות והשמצות מכל הכיוונים". 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אנשי העסקים ארנון (נוני) מוזס, שאול ואיריס אלוביץ' הם בעיצומם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת לזכותם חזקת החפות.