פרקליט המדינה שי ניצן בשיחות סגורות: נתניהו לא יכול לקבל מנדט להקים ממשלה תחת כתב האישום

עפ"י גורמים במשרד המשפטים, פרקליט המדינה - שהיה אחד הגורמים הדומיננטיים בהליכים המשפטיים נגד רה"מ - טען בשיחות כי נתניהו לא יוכל להרכיב ממשלה, משום שעליו לקבל מנדט להרכיבה, ודבר זה אינו אפשרי תחת כתב אישום

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: איל יצהר
פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: איל יצהר

להודעה המלאה של היועמ"ש

לכתב האישום המלא

גם פרקליט המדינה שי ניצן - שהיה אחת הדמויות הדומיננטיות בתיקי נתניהו ואשר צפוי לפרוש מתפקידו בעוד פחות מחודש - התייחס לכתב האישום נגד ראש הממשלה ואמר, על-פי גורמים במשרד המשפטים, כי כתב האישום מקשה על נתניהו להרכיב ממשלה.

עו"ד ניצן אמר את הדברים למרות שעל-פי החוק, ראש ממשלה יכול לכהן בתפקידו עד להכרעה שיפוטית. לדברי גורמים במשרד המשפטים, ניצן אמר היום כי נתניהו לא יכול לחזור ולקבל את המנדט לשם הרכבת הממשלה. טענתו של ניצן היא כי גם אם ראש הממשלה אינו מחויב להתפטר עם הגשת כתב אישום נגדו, הוא לא יכול להתחיל ולכהן כראש ממשלה עם כתב אישום נגדו.

גורם בכיר במשרד המשפטים אומר כי לעיקרון זה יש עיגון בפסיקות של בית המשפט העליון. במשרד המשפטים סבורים כי על נשיא המדינה מוטלת החובה לשקול את העובדה שנגד נתניהו מוגש כתב אישום, ובשל כך אין אפשרות לתת לו מחדש את המנדט. על-פי תזה זו, נתניהו אומנם לא צריך להתפטר מיד מתפקידו כראש ממשלה, אך כהונתו תפוג בעוד 21 יום. על-פי הלכת דרעי-פנחסי, ראש ממשלה מחויב לפטר שר לאחר שהוגש נגדו כתב אישום, אולם בנוגע לראש ממשלה, החוק לכאורה קובע בפירוש אחרת.

סעיף 18 (ד) לחוק יסוד: הממשלה קובע כי ראש ממשלה יסיים אוטומטית את כהונתו רק לאחר פסק דין חלוט של בית המשפט העליון. "תיפסק כהונתו של ראש הממשלה ויראו את הממשלה כאילו התפטרה ביום שבו פסק הדין נעשה סופי".

מפרקליטות המדינה נמסר: "פרקליט המדינה טרם נדרש לשאלה זו וממילא טרם גיבש כל עמדה בעניין".

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אנשי העסקים ארנון (נוני) מוזס, שאול ואיריס אלוביץ' הם בעיצומם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת לזכותם חזקת החפות.